وزیر آموزش و پرورش دولت رئیسی کیست؟ | بیوگرافی و سوابق حسین باغگلی در دولت سیزدهم

در فهرستی که رسانه‌ها از کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی به مجلس شورای اسلامی منتشر کرده‌اند، نام حسین باغگلی به عنوان وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم به چشم می‌خورد. اما حسین باغگلی کیست و چه سوابق علمی و اجرایی دارد؟

وزیر آموزش و پرورش دولت رئیسی کیست؟ | بیوگرافی و سوابق حسین باغگلی در دولت سیزدهم

حسین باغگلی کیست؟

حسین باغگلی، وزیر آموزش و پرورش احتمالی دولت سیزدهم در کابینه ابراهیم رئیسی متولد سال 1357، دارای مدرک دکترای علوم تربیتی، ‌شاخه فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه فردوسی مشهد و عضو هیئت علمی این دانشگاه است.

باغگلی به مدت 3 سال مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی بوده است. بنیاد فرهنگی رضوی، مدیریت مجموعه مدارس آستان قدس رضوی یعنی مدارس امام رضا (ع) و پردیس تربیتی توانا را با ‏رویکرد عام‌المنفعه بر عهده دارد که شامل ۱۹ مدرسه و بیش از ۷ هزار دانش‌آموز در مناطق مختلف شهر ‏مشهد و برخی دیگر از شهرهای استان خراسان رضوی به ویژه در مناطق محروم و کم‌بضاعت است.

سوابق مدیریتی حسین باغگلی چیست؟

سوابق مدیریتی حسین باغگلی را می‌توان به صورت زیر تعریف کرد:

  • مدیرعاملی بنیاد فرهنگی رضوی
  • عضو متخصص کارگروه پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی
  • مشاور تخصصی در طراحی برنامه‌های آموزشی و تربیتی
  • عضو هیأت مؤسس شرکت صنایع خلاق
  • عضو هیأت مدیره مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی
  • عضو هیأت اندیشه‌ورز کودک و نوجوان حرم مطهر رضوی

برنامه‌های وزیر آموزش و پرورش دولت جدید

حسین باغگلی اخیراً در مصاحبه‌ای با ایسنا محورهایی چهارگانه را برای برنامه‌اش در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برگزیده و با اشاره به این سند گفته است: «ما 4 محور زیربنایی برای تحقق سند تحول بنیادین مدنظر قرار داده و به آن ورود می‌کنیم. محور اول مدیریت و راهبری است. مدیریت و راهبری باید از تمرکزگرایی جدی، سختی و کم‌تحرکی به سمت پویایی، چابکی و کاهش تمرکز سوق پیدا کند. البته در این مسیر، منظور ما عدول از اصول و رها کردن آموزش و پرورش نیست. محور دوم معیشت و منزلت معلمان است. اولویت تخصص است و معلم متخصص است. از جمله گام‌های مهمی که دولت باید بردارد، ارتقای منزلت و معیشت معلمی است. برای عملیاتی شدن رتبه‌بندی تلاش می‌کنیم، هرچند این طرح صرفاً ارتقای معیشت معلمی نیست بلکه زمینه‌ای برای ارتقای توانمندی و انگیزه معلمان برای تحرک و تلاش بیشتر را فراهم می‌کند.»

بیشتر بخوانید: وزیر ارتباطات دولت رئیسی کیست؟ | بیوگرافی و سوابق عیسی زارع پور وزیر ارتباطات دولت سیزدهم

وی افزود: «محور سوم کیفیت آموزش است. آمارها نشان می‌دهد که وضعیت کیفی آموزش جانانه نیست و باید همه تلاش کنیم. البته بخشی از افت آموزش به تعطیلی ناشی از کرونا برمی‌گردد که باید جبران کرده و تعالی دهیم. معلمان با تمام توان کار می‌کنند و اگر انگیزه‌های آن‌ها را ارتقا دهیم، حتماً می‌توانیم کیفیت آموزشی بهتری داشته باشیم. محور چهارم نیز عدالت آموزشی است. نیاز داریم که بسیار مستحکم و جدی به حوزه عدالت آموزشی ورود کنیم. در برخی موارد عدالت را به مفهوم تساوی گرفته‌ایم، درحالی‌که در برخی بخش‌ها برای رسیدن به عدالت باید تبعیض مثبت قائل شد تا کسی که سال‌ها دچار افت جدی بوده بتواند به بقیه برسد.»

شاید این نوشته هم برایتان جالب باشد: وزیر اقتصاد دولت رئیسی کیست؟ | بیوگرافی و سوابق احسان خاندوزی وزیر اقتصاد دولت سیزدهم

نسبت خانوادگی حسین باغگلی با ابراهیم رئیسی چیست؟

پس از مشخص شدن فهرست نهایی کابینه دولت سیزدهم و ارائه آن به مجلس، برخی رسانه‌ها اعلام کردند حسین باغگلی (که سابقه‌اش در آموزش و پرورش فقط به استان خراسان رضوی محدود می‌شود) به دلیل نسبت خانوادگی با همسر ابراهیم رئیسی به این فهرست راه پیدا کرده است. با این حال حسین باغگلی ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد: «بنده هیچ نسبتی جز برادر دینی با آقای رئیسی ندارم و حتی دانشجوی خانم علم‌الهدی هم نبوده‌ام و آشنایی من با ایشان در یک همایش علمی بوده است.»

ارسال نظر