خطر بالا آمدن آب دریاهای جهان با دومین ترک عمیق در یخچال های قطب جنوب

سال گذشته یک تکه عظیم ۵۸۳ کیلومتر مربعی از جزیره یخی پاین کنده شده و به اقیانوس وارد شد تا درنهایت ذوب شده و سطح دریاهای جهان را بالا ببرد.

خطر بالا آمدن آب دریاهای جهان با دومین ترک عمیق در یخچال های قطب جنوب

به گزارش کلیک، اکنون شواهد جدید از تصاویر ماهواره ای نشان می دهد این شکستگی به دلیل یک از هم گسیختگی در ۳۲ کیلومتری بخش داخلی آن بوده، و نشان می دهد که این یخچال در حال خرد شدن از داخل است. گزارش‌ها حاکی از این هستند که شکاف داخلی دوم نیز در حال ایجاد شدن است.

این شکاف جدید در مرکز جزیره یخچالی پاین در چند ماه اخیر تشکیل شده است و روند نگران کننده‌ای دارد. اکنون محققین در حال پیش‌بینی هستند که ورود این تکه عظیم، سطح آب دریاها را در آینده تا چه حد افزایش می دهد، زیرا تقریبا نیمی از جمعیت جهان نزدیک خط ساحلی زندگی می کنند.

یان هوات از دانشگاه اوهایو می گوید "به طور کلی دیگر کسی نمی پرسد که ورقه غربی قطب جنوب ذوب خواهد شد یا خیر. اکنون همه می پرسند این ورقه چه زمانی ذوب می شود؟ این نوع رفتار های شکستگی باعث ایجاد یک مکانیسم خواهد شد که خطر عقب نشینی یخچال ها را سرعت بخشیده و احتمال تخریب غرب قطب جنوب در دوران زندگی ما را افزایش می دهد."

چگونه یک قفسه یخی از داخل می شکند؟

بسیار ساده است: آب گرم اقیانوس در داخل یک رخنه در قفسه یخی نفوذ کرده و از زیر آن را گرم می کند. با گذشت زمان، این آب گرم بخش بیشتر و بیشتری از یخ را می برد و راه خود را به سمت حفره های موجود در یخ باز می کند. سپس تکه های بزرگی از یخ شکسته و از آن جدا می شود.

هوات توضیح می دهد "شکاف ها معمولا از حاشیه قفسه یخی تشکیل می شوند، در جایی که یخ نازک تر بوده و راحت تر تکه های آن از هم جدا می شوند. با این حال این رویداد اخیر در جزیره پاین به دلیل شکاف هایی در مرکز یخ بوده و تا حاشیه ادامه پیدا کرده است."

شکاف داخلی قطب

کشف تیم هوات مبنی بر اینکه شکاف از داخل یکی از دره های ورقه ای تشدید شده است، این فرضیه نیز قوت یافت. این دره ها که پایین تر از ورقه های یخی و زیر سطح دریا هستند، اجازه می دهند که آب گرم به بخش های داخلی و زیرین برسد و یخ را از زیر ذوب کند.

هوات در ادامه گفت "نکته دردسر ساز این است که تعداد زیادی از این دره ها در زیر یخچال ها وجود دارند. اگر آن‌ها واقعا بخش های ضعیف مستعد به ایجاد شکاف باشند، باید منتظر افزایش ذوب شدن یخچال ها باشیم."

این تیم با کمک ماهواره لندست ۸ ناسا به شواهدی دست پیدا کند که نشان می دهند این شکستگی در سال ۲۰۱۵ ایجاد شده و از آن پس تشکیل شکاف ادامه یافته است.

در صورتی که یخ های غربی قطب جنوب آب شوند، احتمالا سطح آب دریاها تا ۳ متر افزایش پیدا می کند و باعث به خطر افتادن بسیاری از شهرهای ساحلی مانند نیویورک و میامی می شود. اگر آب شدن بخش غربی قطب جنوب غیر قابل اجتناب باشد، ما باید امیدوار باشیم که خواهیم توانست عواقب آن برای زندگی در کره زمین را مدیریت کنیم.

ارسال نظر