مودم‌های VDSI و محصولات شبکه انتقال داخلی‌سازی می‌شوند

تفاهم‌نامه مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت مخابرات و پست بانک ایران برای حمایت از داخلی‌سازی مودم های VDSI و محصولات شبکه انتقال (POTN) با کمک یک شرکت دانش‌بنیان تبادل شد.

مودم‌های VDSI و محصولات شبکه انتقال داخلی‌سازی می‌شوند

رفع نیازمندی‌های صنعت مخابرات

در راستای تأکید بر تولید داخلی فناوری‌های راهبردی کشور، اهمیت استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، نامگذاری سال ۱۴۰۰ به نام سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، تحریم‌های همه‌جانبه و افزایش هزینه‌های واردات و در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، این تفاهم‌نامه امروز به صورت مجازی در صندوق نوآوری و شکوفایی بین اعضا تبادل شد.

بهره‌گیری از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای رفع نیازمندی‌های صنعت مخابرات کشور، استفاده از ظرفیت‌های شرکت مخابرات در جهت رفع نیازمندی‌های راهبردی صنعت مخابرات و رشد و توسعه محصولات و خدمات دانش‌بنیان از اهداف این تفاهم‌نامه است.

همچنین شناسایی نیازهای شرکت مخابرات ایران به منظور مرتفع کردن آن‌ها با معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در صنایع مرتبط ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف کاهش زمان و هزینه تولید و عرضه، تعمیر و نگهداری و به‌روزرسانی سیستم‌ها و کاهش وابستگی به محصولات و شرکت‌های خارجی از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است.

در این تفاهم‌نامه شرکت مخابرات ایران متعهد شد اقدامات لازم را نسبت به بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و امکانات موجود شرکت مخابرات ایران در راستای اجرای مفاد این تفاهم‌نامه و انجام تعهدات ناشی از آن بر اساس استانداردهای تخصصی و حرفه‌ای معمول انجام دهد.

تهیه فهرستی از نیازمندی‌های اولویت‌دار با توجه به میزان واردات و ارزش افزوده آن‌ها به همراه مشخصات دقیق فنی و در صورت لزوم استانداردها و تست‌های مورد نیاز و مراکز تست مورد تأیید بـا تعیین مشـاور ذی‌صلاح از سوی شرکت مخابرات از دیگر تعهدات این شرکت است که لازم است این فهرست به معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام گردد تا پس از تأیید به شرکت‌های دانش‌بنیـان ارائه شود.

تضمین خرید از سوی مخابرات

علاوه بر آن با هدف ایجاد اطمینان لازم برای شرکت‌های دانش‌بنیان جهت سرمایه‌گذاری و تولید محصولات موردنظر، شرکت مخابرات متعهد شد برای فهرست نیازمندی‌های اولویت‌دار خود با ذکر تعداد و زمان مشخص، به شرط تطابق کامل مشخصات تجهیزات تولیدی با مشخصات فنی و برنده شدن شرکت دانش‌بنیان در مناقصه، تضمین خرید ارائه داده و آن را اطلاع‌رسانی عمومی کند. مشخصات فنی اعلام شده در مناقصات و سفارش‌های خرید با توجه به این بند تنظیم خواهد شد.

همچنین شرکت مخابرات متعهد شد حمایت‌های لازم را از صادرات محصولاتی که در سیستم مخابراتی کشور نصب شده، با ارائه تأییدیه رضایت عملکرد و کمک به تعامل با طرف‌های خارجی داشته باشد.

در خصوص تولید مودم‌های VDSL لازم است شرکت مخابرات مشخصات فنی خود را به معاونت علمی و فناوری در قالب نامه رسمی معرفی کند و این مشخصات فنی را به مدت ۳ سال تغییر نخواهد داد.

در صورتی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی استانداردهای جدیدی وضع کند که با مشخصات فنی قبلی در تعارض باشد، این مسئله طی نامه‌ای رسمی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام شده و با تأیید این معاونت، استانداردهای جدید جایگزین استانداردهای قبلی خواهد شد.

استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و امکانات صندوق نوآوری

همچنین بر اساس این تفاهم‌نامه شرکت مخابرات متعهد شد تعداد ۱ میلیون عدد مـودم VDSL به شرط تطابق کامل مشخصات تجهیزات تولیدی با مشخصات فنی و وجـود تقاضای سرویس در بازار، از شرکت‌های داخلی در مدت ۳ سال خریداری کند و چنانچه شرکت دانش‌بنیان در این حوزه محصول تولید کند، شرکت مخابرات ایران در صورت برنده شدن این شرکت‌ها در مناقصه، تضمین خرید بـدون تغییر مشخصات فنی را خواهد داد.

صندوق نوآوری و شکوفایی هم نسبت به استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و امکانات موجود خود در راستای اجرای مفاد این تفاهم‌نامه و کمک به شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند در زمینه تولید محصولات و خدمات مورد نیاز شرکت مخابرات ایران و معرفی آن‌ها به این شرکت متعهد شد.

تسهیل خرید محصولات دانش‌بنیان توسط شرکت مخابرات ایران با ارائه تسهیلات لیزینگ و استصناع در چارچوب قوانین و ضوابط و صدور ضمانت‌نامه‌های مورد نیاز برای شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تأیید شرکت مخابرات در چارچوب قوانین و ضوابط و کمک به تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تأیید شرکت مخابرات در قالب سرمایه در گردش، از دیگر تعهدات این صندوق است.

ارسال نظر