دفتر کار مجازی فیسبوک، جایگزینی برای جلسات حضوری

فیس بوک می‌خواهد حضور هدست‌های واقعیت مجازی، چیزی فراتر از بازی‌ها باشد. او می‌خواهد از این تکنولوژی فضایی بسازد که کارمندان در دفتر کار مجازی با یکدیگر ملاقات داشته باشند.

دفتر کار مجازی فیسبوک، جایگزینی برای جلسات حضوری

دفتر کار مجازی فیسبوک جایگزین جلسات حضوری خواهد شد

زاکربرگ و تیمش پروژه برنامه Horizon Workrooms را به عنوان آینده دورکاری می‌بینند. نه برای آینده‌ای دور، بلکه همین الان که بخاطر ویروس کرونا اکثر شاغلین بصورت دورکار، مشغول به کار هستند.

دفتر کار مجازی

به همین دلیل آنها در حال آزمایش نسخه بتای دفتر کار Horizon Workrooms فیس بوک هستند. برنامه Horizon Workrooms یک نرم‌افزار رایگان برای جلسات مجازی است که با هدست Oculus Quest 2 VR و رایانه‌های معمولی در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

زاکربرگ می‌گوید: «من فکر می‌کنم کنفرانس ویدئویی ما را خیلی جلو برده است. فقط می‌توانم بگویم بعد از اتمام کرونا و حضور در دفاتر کاری، از اینکه بیشتر جلسات به صورت ویدیویی برگزار شود، هیجان زده نیستم.»

جلسه مجازی

زاکربرگ در آزمایشگاه‌های واقعیت مجازی فیس بوک ابتدا در چت تصویری روی یک صفحه مجازی، مقابل گروهی از خبرنگاران که برای تماشای اتاق‌های کار Horizon دعوت شده بودند، ظاهر شد. سپس یک نماد سه بعدی از خودش را که روی یکی از صندلی‌های دفتر قرار گرفته بود، نشان داد.

انیمیشن دهان زاکربرگ در یک مرحله متوقف شد و او مجبور شد دست از کار بکشد و دوباره برگردد. نرم افزار Horizon Workrooms هنوز در حال توسعه است.

از نظر فنی این برنامه اولین قطعه از یک پازل بزرگ‌تر برای فیسبوک محسوب می‌شود. این شرکت قصد دارد تعریف خود از رسانه‌های اجتماعی را به فضاهای سه‌بعدی تغییر دهد و اولین مراحل ساخت اتاق‌های کار مجازی را برنامه‌ریزی کند.

فیس بوک اعلام کرده ابزارهای دفتر کار Horizon Workroom به زودی در نسخه بتا آماده استفاده می‌شوند.

این برنامه بسیار آشناست. تاثیر ویروس COVID-19 بر زندگی ما باعث شد که دورکاری همچنان بسیار کارآمد باشد. بسیاری از شرکت‌ها قصد دارند ابزارهای کار از راه دور جدیدی اختراع کنند.

دفتر کار مجازی

زاکربرگ پیش‌تر اعلام کرده بود که ماموریت بعدی فیس بوک، تبدیل شدن به یک شرکت «metaverse» است که شامل ابزارهای اجتماعی بیشتری در یک پلتفرم در حال توسعه خواهد بود. این پلتفرم 2 سال پیش با نام Horizon شروع به کار کرد. اتاق کار مجازی، اولین بخش از آن استراتژی است.

زاکربرگ همچنین عنوان کرد: «گاهی اوقات به سختی می‌توانم به خاطر بسپارم که در چه جلسه‌ای قرار گرفته‌ام.» او معتقد است صدا به حدی واضح است که احساس نمی‌کنید در جلسه مجازی قرار گرفته‌اید.

برنامه Horizon Workroom چگونه کار می‌کند؟

به گفته فیس بوک دفتر کار مجازی Horizon Workrooms هم روی Oculus Quest 2 و هم روی رایانه شخصی قابل اجراست. برنامه Remote Desktop به برنامه VR متصل می‌شود و صفحه رایانه شما را به جلسه VR منتقل می‌کند.

در حال حاضر برنامه‌های VR دیگری نیز وجود دارند، اما هیچ‌کدام به خوبی اتاق‌های کار فیسبوک نیستند.

فقط باید به کارتونی بودن شخصیت‌ها عادت کنید. VR نمی‌تواند چهره ما را با دوربین ضبط کند. بنابراین همه کارهایی که انجام می‌دهید، مانند یک بازی ویدیویی از طریق آواتار کارتونی Oculus نشان داده خواهد شد.

حرکت سر و دستان شما با دوربین هدست Oculus Quest 2 فیس بوک ردیابی می‌شوند، می‌توانید با تکان دادن سر، سلام کنید یا به اشیایی اشاره کنید. می‌توانید با فشار دادن انگشتان یک اشاره‌گر ایجاد کنید و روی کنترل پنل کلیک کرده و تغییرات لازم را اعمال کنید.

از آنجا که همه چیز بصورت مجازی است، طراحی Horizon Workroom بسته به نیاز شما می‌تواند تغییر کند. از میز اتاق کنفرانس دایره‌ای گرفته تا ردیف میزهایی شبیه کلاس درس در این برنامه قابل دسترس هستند.

کلاس مجازی

همچنین یک تخته سفید مجازی وجود دارد که هرکسی می‌تواند روی آن بنویسد یا اسناد و تصاویر را روی آن ارسال کند. فیس بوک به طرز هوشمندانه‌ای این امکانات را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

هنوز هیچ ویژگی فیسبوکی دیگری در اتاق کارهای مجازی وجود ندارد. البته با اینکه مسنجر فیسبوک در برنامه وجود ندارد، اما هدست Quest 2 دارای اعلان‌های مسنجر در سیستم‌عاملش است.

ظاهرا فیس بوک امسال عینک‌های هوشمند خود را روانه بازار می‌کند، اما این عینک‌ها شامل واقعیت مجازی اتاق کار نمی‌شوند. فیسبوک هنوز در حال توسعه این نرم‌افزار است و تا آن زمان هدست‌های مجازی فقط در بازی‌ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید: تماس‌های فیسبوک مسنجر به یک قابلیت امنیتی مهم مجهز می‌شود

ارسال نظر