دلیل فیلتر شدن صرافی کوینکس چه بود؟

فیلتر شدن صرافی ارزهای دیجیتال کوینکس در روزهای اخیر حسابی سروصدا کرده و هر فعالی در این باره، نظری داده است، اما دلیل فیلتر شدن این صرافی ایرانی‌پسند چه بود؟

دلیل فیلتر شدن صرافی کوینکس چه بود؟

صرافی کوینکس فیلتر شد

فعالان حوزه ارزهای دیجیتال برای انجام معاملات خود و تبدیل رمزارزها، از صرافی‌های ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. کاربران ایرانی نیز برای انتخاب صرافی خود، دو گزینه اصلی دارند؛ صرافی‌های خارجی یا صرافی‌های ایرانی و داخلی.

صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی نکات مثبتی دارند که رغبت کاربران حرفه‌ای برای مبادله در آن‌ها را بیشتر می‌کنند. برای مثال، حجم مبادلات این صرافی‌ها بسیار بالاتر از همتاهای داخلی‌شان است و بازارهایشان نیز بسیار عمیق‌تر است. همچنین تعداد رمزارزهایی که برای مبادله در آن‌ها وجود دارد نیز به‌مراتب بیشتر از صرافی‌های ایرانی است.

اما از طرفی، تحریم‌ها به این شرکت‌ها اجازه نمی‌دهند که به کاربران ایرانی خدمات ارائه دهند و هم‌وطنانمان برای استفاده از این صرافی‌ها باید دردسرهای زیادی را متحمل شوند. بسیاری از کاربران ایرانی از صرافی بایننس (Binance) برای معاملات رمزارزی خود استفاده می‌کردند، اما در تاریخ 29 مرداد 1400، این شرکت اعلام کرد که احراز هویت برای تمام کاربران آن الزامی شده است . کاربران ایرانی که بدون احراز هویت از بایننس استفاده می‌کردند، مجبور شدند به دنبال راه‌حلی برای ادامه فعالیت‌های خود باشند.

تعدادی از کاربران به دنبال جعل اسناد رفتند تا بتوانند با مدارک هویتی ساختگی، احراز هویت خود را در بایننس تکمیل کنند. برخی از کاربران نیز به فعالیت خود در بایننس پایان دادند و به دنبال یک صرافی جایگزین گشتند. بسیاری از این افراد دسته دوم نیز پس از آشنایی با صرافی کوینکس آن را انتخاب کردند.

کوینکس (Coinex) برای معامله‌گران ارزهای دیجیتال ایرانی دقیقا مانند یک رویا بود؛ یک صرافی ارز دیجیتال خارجی با حجم مبادلات نسبتا بالا، تنوع زیاد رمزارزها، ابزارهای بسیار حرفه‌ای، کارمزد پایین و مهم‌تر از همه بدون دردسرهای تحریم و احراز هویت.

کوینکس برخلاف دیگر صرافی‌های خارجی، با کاربران ایرانی هیچ مشکلی ندارد و اتفاقا از آن‌ها با آغوش باز استقبال نیز می‌کند. این صرافی به طور کامل از زبان فارسی پشتیبانی و حتی کاربران ایرانی را نیز احراز هویت می‌کند.

صفحه اصلی صرافی کوینکس صفحه اصلی صرافی کوینکس به زبان فارسی

اواخر ماه مرداد، رحیم زارع نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه به‌صورت رسمی در نامه‌ای به دادستان کل کشور، خواستار مسدودسازی و فیلتر شدن صرافی‌های بین‌المللی ارزهای دیجیتال و به طور خاص کوینکس شد.

سرانجام در روز پنجشنبه 8 مهر، دسترسی ایرانیان به کوینکس محدود شد و کاربران ایرانی دیگر نمی‌توانند با آی‌پی ایران از این صرافی استفاده کنند.

کوینکس نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

کاربران عزیز کوینکس

گزارشاتی مبنی بر در دسترس نبودن وب‌سایت و اپلیکیشن کوینکس به ما رسیده است. به اطلاع می‌رسانیم که این مشکل از طرف کوینکس نیست و هیچ محدودیتی برای آی پی کشور ایران از طرف کوینکس وجود ندارد.

لطفا اینترنت خود را امتحان کنید و در صورت لزوم اگر اشکال برطرف نشد، می‌توانید از فیلترشکن استفاده کنید. توجه داشته باشید کوینکس با هر تغییر آی پی ورود، یک ایمیل اطلاع‌رسانی برای شما می‌فرستد تا متوجه باشید که آی پی ورود شما تغییر کرده است.

باتوجه‌به پیام اطلاع‌رسانی کوینکس و همچنین درخواست زارع، می‌توان مطمئن بود که محدودسازی دسترسی کاربران ایرانی از طرف کوینکس نبوده و فیلترینگ داخلی این سایت را مسدود کرده است.

دلیل فیلتر شدن کوینکس در ایران چه بود؟

همان‌طور که اشاره شد، صرافی کوینکس از پذیرش کاربران ایرانی هیچ ترسی ندارد و همین مسئله بسیار مشکوک و تأمل‌برانگیز است؛ چراکه خدمات‌رسانی مالی به کشورهایی که تحریم هستند، می‌تواند با جریمه‌های سنگین و حتی مسدود شدن حساب‌های بین‌المللی همراه شود.

آمارهای کوینکس در الکسا آمارهای کوینکس در الکسا

با بررسی ترافیک سایت Coinex در الکسا می‌توان مشاهده کرد که 60 درصد از بازدیدهای این وب‌سایت توسط کاربران ایرانی انجام می‌شود. این آمار پیش از فیلترینگ بیشتر نیز بوده است. رتبه الکسای سایت کوینکس در ایران نیز 86 بوده که برای یک سایت خارجی بسیار عجیب است.

نکته دیگری که کاربران را به کوینکس مشکوک کرده، مشخص نبودن هویت مدیران و همچنین موقعیت مکانی دفاتر این صرافی است.

کوینکس از هیچ‌گونه ارز فیاتی (دلار، یورو، ریال و...) پشتیبانی نمی‌کند که باز هم می‌تواند به‌عنوان علامت خطر تلقی شود. فعال‌سازی واریز و برداشت با ارزهای فیات دولتی برای کاربران صرافی، نیازمند دریافت مجوزهای متعدد و ثبت شدن شرکت و ساخت حساب‌های بانکی بین‌المللی است، اما از آنجایی که کوینکس با هیچ‌گونه ارزی به جز ارزهای دیجیتال کار نمی‌کند و کاربران تنها می‌توانند رمزارز واریز یا برداشت کنند، می‌توان دریافت که این شرکت در هیچ کشوری مجوزهای لازم برای فعالیت ندارد.

برخی از فعالان نیز عقیده دارند که ظاهر این صرافی خارجی است، اما توسط افرادی ایرانی ساخته شده و مدیریت می‌شود.

درست است که این صرافی تا کنون دست از پا خطا نکرده و بهانه‌ای برای غیرقابل‌اعتماد بودن به کاربران نداده است، اما باید توجه داشت که کلاهبرداری‌ها و فرار با سرمایه مردم پس از جلب اعتماد و جذب حداکثر سرمایه انجام می‌شوند. بنابراین نمی‌توان صحت عملکرد یک صرافی درگذشته را گواهی برای عملکرد سالم آن در آینده دانست.

به نظر می‌رسد، فیلتر شدن کوینکس برای جلوگیری از خروج سرمایه ایرانیان از کشور و ازدست‌رفتن دارایی‌شان باشد، چراکه درصورتی‌که کلاهبرداری یا دزدی توسط این صرافی انجام شود، به دلیل مستقر نبودن این صرافی در ایران، پیگیری و نجات پول مال‌باختگان بسیار دشوار و تقریبا غیرممکن خواهد بود.

نظر شما در مورد تصمیم مسئولان در این باره چیست؟ آیا فیلترینگ کوینکس به سود فعالان ارزهای دیجیتال ایرانی است یا به ضررشان؟ نظرات خود را حتما با کلیک به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر