دور باطل ناامیدی؛ به روزنه‌ای به نام مهاجرت ختم شده است

رسانه کلیک – در روزهایی که اینترنت جهانی در ایران قطع بود، موج ناامیدی در میان همه افراد بیداد می‌کرد. در این میان برمبنای آخرین آمار گوگل ترندز، کلمه مهاجرت با رشد قابل توجهی همراه شده است.

دور باطل ناامیدی؛ به روزنه‌ای به نام مهاجرت ختم شده است

خاموشی اینترنتی

در حالی که اینترنت جهانی در کشور با خاموشی نگران کننده ای همراه بود، ناامیدی در میان کسب و کارهای نوپا و افرادی که در این حوزه‌ها مشغول کارند، بیداد کرد. به محض اتصال اینترنت های خانگی این نکته نمود خاصی پیدا کرد و افراد در شبکه‌های اجتماعی متفاوت از موجی سخن گفتند که از تصمیم برای مهاجرت نشات می‌گرفت.

افرادی که به فول خودشان می‌گفتند باید ماند و ساخت با قطعی اینترنت مشت محکمی را بر دهانشان حس کردند که شاید معنی متفاوتی داشت. تعداد زیادی از افراد از زمین خوردن کسب و کارشان گفتند؛ تعدادی از ضررهای بالایی که متحمل شدند؛ اما باز هم در میان تمام آنها بیشترین نکته‌ای که چشم‌نوازی می‌کرد، موج ناامیدی بود که به مهاجرت ختم شده بود.

تعداد زیادی از افراد سرشناس حوزه استارتاپ‌ها با این موج همراه شدند؛ در توییت های متفاوت افراد متفاوتی تلاش می‌کردند راهنمایی‌هایی در رابطه با مهاجرت به کشورهای مختلف انجام دهند و باز هم افراد در دور باطلی به نام ناامیدی می‌چرخیدند و به مهاجرت فکر می‌کردند.

فشاری که روح افراد را آزرد

بیشترین و شدیدترین ضربه ای که شاید افراد را به سمت و سوی مهاجرت ترغیب کرده، فشار روحی است. طی روز اول و دوم قطعی اینترنت شاید کمتر کسی فکر می‌کرد قرار است این مدت به زمانی ده روزه ختم شود. در روزهای اول عملا هیچ خبری روی خروجی خبرگزاری ها قرار نگرفت و ایران در شوکی به سر می‌برد که امیدوار بود به زودی تمام شود. اما در ادامه به درازا کشیدن این ماجرا سبب شد افراد ناامیدی بیشتری را نسبت به کسب و کار خود حس کنند و در نهایت عطای ماندن را به لقایش ببخشند.

هشتگ داغ مهاجرت

توییت‌های مرتبط با مهاجرت در روزهای اخیر بیشتر از هر زمانی به چشم می‌آید و مهاجرت هشتگ داغی است که به راحتی نمی‌توان از آن گذشت. هشتگی که حتی گاها موجی از ناامیدی را میان امید به یدک کشیده است.

یکی از کاربران توییتر در این رابطه نوشته است: «‏متاسفانه ‎#مهاجرت به این شکل نیست که شما بگی خدانگهدار ایران و بری... این لیبل ایرانی‌بودن همیشه بهت چسبیده، کشورهایی که به خاطر ایرانی‌بودن نمی‌پذیرنت، کشورهایی که به ایرانی‌ها ویزا نمی‌دن، تحقیرهایی که به خاطر ایرانی‌بودن می‌شنوی...خلاصه که ایرانی‌بودن چوب دو سر طلاست عزیزان!»

‏کاربر دیگری در این رابطه این توییت را به اشتراک گذاشته است: «واقعن مسخره‌اس که همه ما تو این سن باید به ‎#مهاجرت فکر کنیم و بخوایم تازه همه چیزمون رو صفر کنیم و از اول بسازیم...همه چیز؛ خانواده، دوستامون، شغل و تحصیلات و...قسمت بد ماجرا اینه که هیچ‌کدوم هم مثل روز اول نمیشه، نه کسی پدر و مادر میشه برامون، نه دوستای جدید مثل دوستای الان...»

کاربر دیگری در این رابطه توییت قابل تاملی را به اشتراک گذاشته است: «نسل ما همون نسلیه که وقتی به مهاجرت فکر کرد، دلار گرون شد ...وقتی بی خیال مهاجرت شد و خواست همین جا زندگیشو بسازه و ماشین بخره، ماشین گرون شد ... وقتی با هزار قرض و وام ماشین خرید و خواست یکم بره تفریح کنه، ‎#بنزین گرون شد ... و دوباره به ‎#مهاجرت فکر کرد حتی با دلار گرون.»

اما کاربر دیگری در این رابطه نوشته است: «‏برای اولین بار در زندگیم، تو ۳۸سالگی، بطور جدی تو فکر مهاجرتم. منی که تو سن و سال مناسب برای ‎#مهاجرت، سفت و محکم فریاد میزدم باید موند و ‎#مملکت رو درست ساخت! منی که برای اینکه سهمم رو به جلورفتن این کشور بدم، از جون مایه گذاشتم. منی که هنوز منتظرم کسی/چیزی پیدا شه که منصرفم کنه!»

کاربر دیگری با نگاه به ابعاد ضررهایی که کسب و کارها در این مدت متحمل شدند نوشت: « واقعا نمی دونم چی‌ میشه گفت! خسارات وارده در این یک هفته رو چطور برآورد کنیم؟ با چه متر و معیاری بسنجیم؟ ما که ایستادیم و با تمام سختی ها سعی کردیم به بهترین شکل به کاربرامون سرویس بدیم. اما اگر قبل ازین ۳۰٪ از تیم فنی به فکر ‎#مهاجرت بودند، مطمئن باشید امروز همگی در این فکرن.»

چیزی به اسم امید، از سر بی‌تدبیری

میلاد نوری یکی از کارشناسان حوزه فناوری و اطلاعات نیز در این رابطه در کانال تلگرامی خود نوشت: «ظاهرا اینترنت همه وصل شد و همه چیز به روال طبیعی خودش برگشت و چرخ کسب‌وکارها هم شروع به چرخیدن کرد.

کاش واقعا همینطور بود. در این مدت کوتاه اما بلند، در باطن چیزی عوض شد که نمی‌دانم کی مثل قبل خواهد شد. یا اصلا مثل قبل خواهد شد؟! ذهن خیلی از افرادی که در حوزه کاری خودم می‌شناسم پر از سوالاتی شده که قبلا نبود.

هر از گاهی وسط گپ‌وگفت‌ها برخی از این سوال‌ها از ذهن دوستان بیرون میاد: اگه دوباره اینترنت رو قطع کنن چی؟ جدی می‌خوان اینترنت رو ملی کنن؟ یعنی واقعا براشون مهم نیست کسب‌وکار ما خوابیده؟ فکر‌ کنم قراره به جای لیست سیاه، لیست سفید برای فیلترینگ تهیه کنن! اون سایته که رزومه می‌فرستادی بین شرکت‌های آلمانی برات کار پیدا می‌کرد اسمش چی بود؟ شنیدی ترکیه ویزای توریستی‌شو تغییر داده؟ هلند بهتره یا آلمان؟ باید به اون دوستم که فنلانده هم زنگ بزنم آمار شرکت‌های اونجا هم بگیرم.

و کلی سوال و فکر از این دست که حداقل غلظت آن‌ها قبلا کمتر بود. این روزها کافیه سری به توییتر بزنی تا این موضوع رو بیشتر لمس کنی.

متاسفانه در این مدت کوتاه اما بلند، چیزی در خیلی‌ها تغییر کرد که نمی‌دانم با کدام ابزار اندازه‌گیری می‌شود روی آن عدد گذاشت یا با کدام بسته دلجویی می‌شود آن را تسکین داد.

چیزی به اسم امید، از سر بی‌تدبیری. توسط دولتی که شعارش تدبیر و امید بود. این‌روزها من هم مثل خیلی از دوستان و افرادی که می‌شناسم مدام از خودم می‌پرسم آیا من اشتباه نکردم سال‌ها قبل از ایران نرفتم؟! آیا اشتباه نمی‌کنم الان اینجام؟! آیا سال بعد هم‌چنان باید اینجا باشم؟!»

کلمه ای که به واقعیت تبدیل خواهد شد!

زمانی که میلاد نوری که یکی از افراد مطرح در این حوزه است از صحبت‌های میان افراد این حوزه چنین نقل قولی می‌کند، باید انتظار چه داشت؟ آیا نباید انتظار داشت با چنین رشدی در کلمه ای به نام مهاجرت در گوگل ترندز مواجه شویم؟

در حالی که مسئولان از رشد اقتصادی صنعت آی تی سخن می گفتند؛ ده روز تمام نیازهای کسب و کارها را نادیده گرفته و راهشان را بدون توجه به آنها ادامه دادند. در حالی که دغدغه کمبود نیروی انسانی در کشور موج می‌زند و افراد زیادی که در رشته های مختلف تحصیلی فارغ التحصیل شد‌ه اند از کشور مهاجرت کرده اند.

در حالی که میزان تفاوت فاحشی میان درآمدهای نیروی انسانی در آنسوی آب ها و ایران بیداد می کند؛ در حالی که عملا ده روز درهای دهکده جهانی به روی افراد فعال در حوزه بسته شد و ضربه های مهلکی به افراد وارد کرد؛ رشد کلمه مهاجرت شاید چندان جای تعجبی ندارد و چه بسا در روزهای نه چندان دور شاهد عملی شدنش خواهیم بود.

ارسال نظر