لزوم دریافت گواهینامه برای راندن موتورسیکلت برقی

راندن وسایل نقلیه بدون داشتن گواهینامه مربوطه نه تنها تخلف، بلکه جرم است. این قاعده در مورد موتورسیکلت های برقی نیز صدق می‌کند.

لزوم دریافت گواهینامه برای راندن موتورسیکلت برقی

با توجه به اظهارات احمد کرمی اسد، رییس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهنمایی و رانندگی، اخیرا در فضای مجازی کلیپی مبنی بر اینکه استفاده از موتورسیکلت‌های برقی نیازی به گواهینامه ندارد منتشر شده است. ولی به استناد ماده یک آیین‌نامه صدور انواع گواهینامه رانندگی مصوب سال ۱۳۹۰ هیئت وزیران، رانندگی با هر نوع وسیله نقلیه موتوری زمینی مستلزم داشتن گواهینامه رانندگی متناسب با آن وسیله است.

رییس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور با تأکید بر اینکه موتورسیکلت‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیست، افزود: «راکبان انواع موتورسیکلت‌ها باید دارای گواهینامه رانندگی موتورسیکلت باشند و در این میان هیچ تفاوتی بین موتورسیکلت‌های کاربراتوری، انژکتوری و برقی به لحاظ ضرورت داشتن گواهینامه رانندگی برای راننده آن وجود ندارد.»

راندن موتورسیکلت برقی

او گفت: «مطابق ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) رانندگی بدون داشتن گواهینامه با هر نوع وسیله نقلیه خودرویی و موتوری تخلف نبوده، بلکه جرم محسوب می‌شود و همکارانم در صورت مشاهده، ضمن متوقف کردن وسیله نقلیه، متخلف را به مراجع قضایی معرفی می‌کنند.»

کرمی اسد درباره شرایط دریافت گواهینامه موتورسیکلت اظهار کرد: «داشتن ۱۸ سال تمام، ارائه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیت‌دار پزشکی، ارائه گواهی طی دوره‌های آموزش نظری و عملی از آموزشگاه‌ها یا مراکز مجاز آموزش رانندگی، قبولی در آزمون‌های تئوری و مهارت عملی از شرایط لازم برای اخذ گواهینامه موتورسیکلت است.»

کرمی اسد خاطرنشان کرد: «در سراسر کشور بیش از ۱۸۰ آموزشگاه رانندگی موتورسیکلت وجود دارد که هم‌وطنان می‌توانند با مراجعه به این آموزشگاه‌ها فرایند دریافت گواهینامه موتورسیکلت را بگذرانند.»

همچنین بخوانید: تکلیف صدور گواهینامه موتورسیکلت برای زنان چه شد؟

منبع: همشهری

ارسال نظر