راهنمای خرید بهترین حافظه SSD بازار با قیمت مناسب

با سرعت گرفتن توسعه فناوری، زمان به یک عامل تعیین کننده در بسیاری از کسب و کارهایی که به نوعی با سخت افزار الکترونیکی سر و کار دارند تبدیل شده است؛ از همین روی نیاز به سرعت در نوشتن و خواندن اطلاعات از هاردها به شدت احساس می شود به طوری که اگر از یک حافظه کند در کنار یک پردازنده سریع استفاده کنید، خروجی آن قطعاً مورد رضایت شما نخواهد بود. به همین منظور نسل جدیدی از حافظه های سریع موسوم به Solid State در کنار پردازنده ها(CPU) قرار گرفتند که در بازار به نام حافظه SSD یا به طور عامیانه هارد SSD شناخته می شوند(که البته اصطلاح مناسبی برای آن به شمار نمی آید)؛ با وجود برندهای مختلف سازنده هاردهای SSD و همچنین مشخصات متفاوت آنها، انتخاب و تصمیم گیری برای خرید حافظه های SSD برای کاربران تا حدی سخت شده است؛ در  ادامه این مطلب راهنمای خرید بهترین حافظه SSD بازار را در سایت کلیک برای شما عزیزان آماده کرده ایم که احتمالاً در انتخاب بهترین گزینه برای سخت افزار مورد نظرتان، کمک خواهد کرد.

راهنمای خرید بهترین حافظه SSD بازار با قیمت مناسب

سریعترین حافظه SSD بازار کدام است؟

بیشتر بخوانید | حافظه SSD بهتر است یا ساتا؟

راهنمای خرید بهترین حافظه SSD بازار با قیمت مناسب

راهنمای خرید بهترین حافظه SSD بازار با قیمت مناسب مشخصات فنی برخی هاردهای SSD مطرح بازار

برند ظرفیت مقاوم در برابر شوک و ضربه نوع فلش فرم فاکتور رابط
XPG SX8200 Pro 1 ترابایت بله TLC M.2 PCI-Express 3.0 x4
Samsung 860 Pro 1 ترابایت بله MLC 2.5 اینچ SATAIII
وسترن دیجیتال BLUE WDS250G1B0B 250 گیگابایت محدود M.2 SATAIII
SU800 ADATA 500 گیگابایت بله TLC 2.5 اینچ SATAIII

آشنایی با انواع شکل ظاهری

SSDها امروزه با سه فرم فکتور اصلی دردسترس قرار دارند اما به غیر از این سه نوع، یک فرم فکتور دیگر نیز وجود دارد که میان کاربران رایج نیست. بیایید نگاهی به آن‌ها داشته باشیم:

Serial ATA (SATA)

رایج‌ترین نوع اس اس دی از نوع ساتا (SATA) است. این درایوها ظاهر و شکل و شمایل درایوهای مکانیکی 2.5 اینچی لپتاپ‌ را دارند و نوع اتصالشان نیز دقیقاً به مانند همان درایوهای قدیمی‌تر، از طریق کابل SATA است. اگر لپتاپ یا رایانه رومیزی شما دارای کانکتور SATA است، به راحتی می‌توانید از این نوع اس اس دی استفاده کنید و با توجه به قیمت معقول و نسبتاً پایین آن‌ها، ارتقای خوب و راضی کننده‌ای را نسبت به درایوهای HDD تجربه نمایید.

SSD Add-in Card (AIC):

درایوهای AIC قابلیت‌ها و پتانسیل‌های بیشتری نسبت به انواع دیگر درایوهای اس اس دی دارند. چرا؟ به این دلیل که از طریق درگاه PCIe به مادربرد متصل می‌شوند. اس اس دی های AIC که معمولاً کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، خطوط PCIe بیشتری نسبت به درایو M.2 به خود اختصاص می‌دهند و در بیشتر مواقع با بهترین و بالاترین کارت گرافیک‌ها یا کنترلرهای RAID مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، برای استفاده از اس اس دی ‌های AIC، باید یک درگاه کامل x16 یا x4 را به آن‌ها اختصاص دهید.

M.2 SSD

این نوع از SSD که شکل و شمایلی مشابه با رم کامپیوتر دارند (بسیار کوچکتر از رم هستند)، این روزها به یک گزینه استاندارد و ایده‌آل برای کاربران تبدیل شده‌اند و علاوه بر لپتاپ‌های جدید و مدرن، در کامپیوترهای دسکتاپ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که امروزه بیشتر مادربردها از این نوع درایو پشتیبانی می‌کنند و حتی بیش از یک درگاه M.2 دارند، استفاده از اس اس دی های M.2 بسیار راحت‌تر از گذشته شده و حتی می‌توان آن‌ها را در آرایش RAID نیز به کار گرفت.

به چه فرم فکتوری نیاز دارید؟ به چه فرم فکتوری نیاز دارید؟

بیشتر درایوهای M.2 دارای اندازه 2280 (عرض 22 میلی‌متر و طول 80 میلی‌متر) هستند اما مدل‌های بزرگتر یا کوچکتری از آن‌‌ها نیز برای خرید موجود است. به عنوان مثال، اندازه‌های 2230 ،2242 ،2260 ،2280 و 22110 از دیگر فرم‌های ظاهری اس اس دی‌ های M.2 هستند. ظرفیت این درایوها از 128 گیگابایت آغاز شده و تا 8 ترابایت نیز پیش می‌رود. کاربران می‌توانند بنا به نیاز و بودجه، مدل مورد نظر خود را خریداری نمایند.

U.2 SSD

درایوهای U.2 در نگاه اول، شبیه به اس اس دی‌ های SATA به نظر می‌رسند اما نه تنها کانکتور متفاوتی نسبت به آن‌ها دارند، بلکه داده‌ها را از طریق رابط پر سرعت PCIe منتقل می‌کنند. این درایوها همچنین نسبت به درایوهای ساتا نازک‌تر و جمع‌ و جور‌تر هستند. اس اس دی های U.2 معمولاً قیمت، سرعت و ظرفیت بالاتری نسبت به درایوهای M.2 دارند، به ندرت توسط کاربران عادی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بیشتر سرورها از قابلیت‌های آن بهره‌مند می‌شوند. این درایوهای ذخیره ساز، بیشتر داخل مادربردهای سرور و موارد مشابه دیده می‌شوند.

به چه ظرفیتی نیاز داریم؟

همانطور که گفته شد، ظرفیت اس اس دی ها از 64 گیگابایت آغاز و تا 8 ترابایت نیز پیش می‌رود اما با در نظر گرفتن بودجه و نیاز، باید چه ظرفیتی از SSD را خریداری نماییم؟ اس اس دی 128 گیگابایتی به دلیل ظرفیت بسیار پایین برای ذخیره اطلاعات و نصب سیستم عامل و البته تعداد ماژول حافظه اندک (کاهش سرعت)، همین ابتدا از دور خارج می‌شود. اس اس دی 256 گیگابایتی نیز با در نظر گرفتن بازی‌ها و فایل‌های حجیم (حجم کل بازی Call of Duty Modern Warfare را به یاد آورید)، می‌تواند برای شما مشکلاتی را به وجود آورد. در مرحله بعدی به اس اس دی 512 گیگابایتی می‌رسیم که نسبت قیمت به ظرفیت منطقی و خوبی دارد اما این روزها درایوهای 1 ترابایتی، تمام نیازهای شما را بدون مشکل برطرف می‌سازند.

به چه ظرفیتی نیاز داریم؟

اس اس دی 1 ترابایتی در کنار سرعت بالا، ظرفیت کاملاً قابل قبول و راضی کننده‌ای را برای سیستم عامل، ذخیره کردن اطلاعات مهم و البته نصب بازی‌ها و اپلیکیشن‌های حجیم در اختیار شما قرار می‌دهد. با این حال، اس اس دی‌ های 2 و 4 ترابایتی (حتی بالاتر)، به نظر قیمت مقرون به صرفه‌ای ندارند و تبدیل به پیشنهاد اول ما برای خرید نمی‌شوند. پیشنهاد اصلی ما برای بحث ظرفیت این است که داده‌های مورد استقاده و نیازمند به سرعت خواندن بالا را درون SSD خود قرار داده و برای انبار کردن داده‌ها (فیلم و سریال و فایل‌هایی که در طولانی مدت مورد استقاده قرار می‌گیرند)، به سراغ یک HDD با ظرفیت بالا بروید.

آشنایی با نوع حافظه (NAND Flash) ذخیره‌سازی

نوع حافظه SSD با این که از نظر فنی موضوع مهمی به حساب می‌آید، اما معمولاً کاربران با هر تخصصی در هنگام خرید SSD، به این موضوع هیچ توجهی نمی‌کنند. با این حال، اگر درباره اس اس دی‌ ها کنجکاو هستید و جزئیات نوع حافظه آن‌ها برایتان مهم است، این بخش از مطلب را از دست ندهید.

Single-Level Cell (SLC)

برای آغاز بحث نوع حافظه اس اس دی، ابتدا باید به سراغ SLC برویم و از فلش مموری سریع آن نام ببریم که برای سال‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. همانطور که از نام SLC برداشت می‌شود، این نوع حافظه در هر سلول خود، تنها یک بیت از داده را ذخیره می‌سازد. این حافظه همچنین بسیار سریع و با دوام بسیار بالا است. با این حال، با توجه به مسیری که بحث ذخیره داده در سال‌های اخیر طی کرده، استفاده از SLC به هیچ وجه مقرون به صرفه و منطقی نیست. در حال حاضر، به غیر درایوهای گران قیمت Enterprise و استقاده ناچیز در بحث کش سریع (Fast Cache)، حافظه SLC با حافظه‌های مدرن‌تر و جدید‌تری جایگزین شده است.

Multi-Layer Cell (MLC)

پس از SLC، حافظه MLC برای مدت زمان نسبتاً زیادی مورد استفاده قرار گرفت و از آنجایی که قابلیت گنجایش بیشتر اطلاعات و قیمت کمتری داشت، به گزینه محبوب کاربران تبدیل گشت. با این حال، MLC نسبت به نوع حافظه قبلی، سرعت کمتری را ارائه می‌داد؛ بسیاری از این درایوها کش SLC کوچک‌تری دارند که به عنوان بافر نوشتن اطلاعات (Write Buffer) عمل می‌کنند. امروزه به غیر از یک سری درایوهای بالا رده (برای مصرف کنندگان)، MLC با انواع جدید‌تری از حافظه NAND جایگزین شده است.

Triple-Level Cell (TLC)

TLC در بحث سرعت، باز هم نسبت به MLC در رده پایین‌تری قرار می‌گیرد اما امکان ذخیره سازی داده‌ها با چگالی و تراکم بیشتر در آن‌ها وجود دارد. بیشتر حافظه‌های TLC (مدل‌های جدید‌تر و گران‌قیمت‌تر) از یک نوع فناوری کشینگ (Caching) بهره می‌برند، چرا که TLC بدون یک بافر، آنچنان سریع‌تر از هارد درایوهای مکانیکی نیست. TLC سال‌ها فناوری محبوب و مورد استقاده برای عموم کاربران هستند اما پیشرفت فناوری، رقیب دیگری برای این نوع حافظه پیدا کرد.

Quad-Level Cell (QLC)

فناوری حافظه‌های اس اس دی در مرحله بعدی به یک استاندارد بالفعل تبدیل شد و سیر تکامل درایو SSD را به سرانجام رساند. درایوهای QLC همانطور که از نامشان پیداست، به صورت کلی درایوهای ارزان‌ قیمت‌تر و پرظرفیت‌تری هستند (به لطف افزایش چگالی). با این حال، حافظه‌های QLC معمولاً رده بندی دوام و پایداری کمتری دارند و همچنین در زمانی که کش این درایوها پر می‌شود، سرعت نوشتن آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

دوام اس اس دی؛ قصه‌ای تازه!

دوام و پایداری SSD شاید در کنار نوع حافظه، مواردی باشند که کاربران عمومی در هنگام خرید معمولاً اهمیتی به آن نمی‌دهند. تمام حافظه‌های فلش، طول عمر محدودی دارند. این بدان معنی است که پس از نوشته شدن روی سلول‌های ذخیره سازی در تعداد معین، اس اس دی دیگر نمی‌تواند داده را در خود نگه دارد. به همین دلیل است که سازندگان و تولید کنندگان درایو‌های SSD معمولاً سعی می‌کنند طول عمر درایو خود را با واحد‌های Total Terabytes Written یا TBW و Drive Writes Per Day یا DWPD به مصرف کننده اعلام کنند.

دوام اس اس دی؛ قصه‌ای تازه! دوام اس اس دی؛ قصه‌ای تازه!

با تمام این تفاسیر، تمام شدن عمر SSD آنچنان هم نگران کننده نیست. چرا؟ به این دلیل که بیشتر درایوها از ویژگی‌ Over Provisioning پشتیبانی می‌کنند که بخشی از ظرفیت کلی اس اس دی را به عنوان یک بخش ذخیره سازی پشتیبان یا Backup در خود نگه می‌دارد. زمانی که سلول‌های قرار گرفته در SSD شروع به مردن و از کار افتادن می‌کنند، درایو به صورت هوشمند داده را از سلول‌های مرده به سلول‌های تازه و پشتیبان انتقال داده و در واقع طول عمر اس اس دی را تا حدودی افزایش می‌دهند. در صورت استفاده عادی و عمومی از درایوهای SSD، تمام مدل‌ها امروزه دارای طول عمر راضی کننده‌ای دارند و حداقل 3 تا 5 سال به خوبی کار می‌کنند. با این حال، اگر درایو شما در سرور استفاده و کار نوشتن و خواندن اطلاعات در تمام ساعات و روزها انجام می‌شود، باید نگران طول عمر آن باشید.

اگر برنامه دارید از درایو ذخیره ساز خود برای سال‌ها استقاده کنید و طول عمر 3 تا 5 سال برایتان کم به نظر می‌رسد، بهتر است از خرید درایوهای QLC خودداری نموده و به سراغ نوع دیگری از درایو بروید. به عنوان مثال، اس اس دی‌ های Pro شرکت سامسونگ به صورت کلی دوام و گارانتی طولانی مدتی دارند. همچنین سامسونگ برای ساخت برخی از درایوهای خود، از TLC پیشرفته‌تر استفاده میکند. با این حال، باز هم می گوییم که کاربران عادی و عمومی، نباید نگران طول عمر و دوام SSD خود باشند.

سخنی در باب DRAM

DRAM موجود در اس اس دی‌ ها در واقع یک حافظه بسیار سریع، مانند رم موجود در کامپیوتر شما است و به عنوان یک کش کار می‌کند. توجه داشته باشید که نمی‌توان تنها یک بایت را روی SSD نوشت، بلکه اطلاعات باید روی یک بلاک کامل نوشته شود، آن اطلاعات پاک شوند و داده‌های جدیدی دوباره روی بلاک نوشته شوند. بیشتر SSD ها این RAM را که به DRAM معروف است، دارا هستند. DRAM می‌تواند به صورت دائمی به سرعت نوشتن داده‌ها روی SSD، سرعت ببخشد.

DRAM می‌تواند یک بخش بزرگی از داده را در خود نگه دارد‌ (کش کند) و پس از آن به بهترین و مؤثرترین شکل ممکن، وارد فرایند خواندن، نوشتن و پاک کردن شود. اس اس دی‌ هایی که DRAM ندارند، بسیار ارزان‌ قیمت‌ هستند و به درد کاربرانی با بودجه محدود می‌خورند. البته این نوع از SSD همچنان نسبت به درایوهای مکانیکی قدیمی، به شدت سریع‌تر هستند اما سرعت خواندن و نوشتن آن‌ها نسبت به SSDهای دارای DRAM بسیار کمتر است.

معرفی مدل

حالا که دانش خوبی درباره درایو ذخیره سازی اس اس دی به دست آوردیم، بیایید با بهترین مدل‌های موجود در بازار ایران آشنا شویم. اس اس دی های ساتا و NVMe بسیاری در بازار ایران موجود هستند که هر کدام عملکرد و قیمت متفاوتی دارند. پیش از این که به سراغ مدل‌های پیشنهادی برویم، این نکته را مهم را در نظر داشته باشید که اس اس دی هایی که ظرفیت پایین (مثلاً 120 گیگابایت) دارند، معمولاً بهترین مدل‌های آن اس اس دی خاص نیستند و تعداد تراشه حافظه کمتری دارند.

کاهش تعداد تراشه های حافظه به کاهش تعداد کانال های ارتباطی کنترلر با تراشه های حافظه می‌انجامد و کنترلر از طریق رابط کم عرض‌تر با تراشه ها در ارتباط است که کارایی ضعیف‌تری را نتیجه می‌دهد.

بیایید با هم چند نمونه از بهترین اس اس دی های موجود در بازار را با هم مرور کنیم:

اس اس دی ای دیتا SX8200 Pro M.2

اس اس دی SX8200 Pro از شرکت ADATA یکی از بهترین و پرسرعت‌ترین اس اس دی‌ های NVMe نسل سوم موجود در بازار است که بنچمارک‌ها و تست‌های انجام گرفته، معمولاً در صدر یا بالاهای جدول جا خوش کرده است. این اس اس دی در ظرفیت‌های مختلف در دسترس کاربران حرفه‌ای قرار می‌گیرد.

  • فرم ظاهری: ۲۲۸۰
  • نوع فلش: TLC NAND
  • کنترلر: SMI
  • سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر تا ۳۵۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر تا ۳۰۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: 390000IOPS
  • سرعت نوشتن تصادفی: 3800000IOPS
  • طول عمر: ۲ میلیون ساعت

اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S11 PRO M.2 NVMe

اس اس دی XPG GAMMIX S11 Pro نیز به مانند مدل قبلی، یکی از پرسرعت‌ترین و بهترین اس اس دی های نسل سوم در بازار محسوب می‌شود که البته برخلاف مدل SX8200، یک هیت سینک نیز دارد. XPG GAMMIX S11 Pro با هر حجم و ظرفیتی یک اس اس دی فوق‌العاده برای گیمرها و تولید کنندگان حرفه‌ای محتوا به شمار می‌آید.

  • فرم ظاهری: ۲۲۸۰
  • نوع فلش: TLC NAND
  • کنترلر: SMI
  • سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر تا ۳۵۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر تا ۳۰۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: 390000IOPS
  • سرعت نوشتن تصادفی: 3800000IOPS
  • طول عمر: ۲ میلیون ساعت

اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S70 BLADE M.2 2280

اگر از آن دسته کاربرانی هستید که مادربرد نسل جدید در اختیار دارید و البته سرعت درایوهای ذخیره سازی PCIe Gen 3.0 راضی‌تان نمی‌کند، بدون شک به شما اس اس دی XPG GAMMIX S70 BLADE را پیشنهاد می‌کنیم. با سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالای این SSD، پرتقاضاترین و جدید‌ترین بازی‌ها و نرم افزارها به سریع‌ترین و بهترین شکل ممکن اجرا می‌شوند و عملکرد فوق‌العاده‌ای را برای شما به ارمغان می‌آورند.

  • فرم ظاهری: ۲۲۸۰
  • نوع فلش: TLC NAND
  • کنترلر: Innogrit IG5236
  • سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر تا ۷۴۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر تا ۶۴۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: 650000IOPS
  • سرعت نوشتن تصادفی: 740000IOPS
  • طول عمر: ۲ میلیون ساعت

اس اس دی سامسونگ 970Evo Plus

اس اس دی 970EVO Plus از شرکت سامسونگ، به نظر ما بهترین اس اس دی PCIe Gen 3.0 موجود در بازار به حساب می‌آید. خیزش حیرت انگیز سامسونگ در زمینه ساخت حافظه در چند سال اخیر، همه ما را شگفت زده کرده و حالا مدل‌هایی مانند 970EVO Plus و 980Pro در نوع خود بهترین هستند. شاید نقطه ضعف 970EVO Plus، نداشتن یک هیت سینک فلزی قابل است.

  • فرم ظاهری: ۲۲۸۰
  • نوع فلش: TLC NAND
  • کنترلر: کنترلر داخلی سامسونگ
  • سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر تا ۳۵۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر تا ۳۲۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: 19000IOPS
  • سرعت نوشتن تصادفی: 60000IOPS
  • طول عمر: ۱.۵ میلیون ساعت

اس اس دی سامسونگ 980PRO M.2 2280 NVMe

اس اس دی 980Pro از شرکت سامسونگ، همان اس اس دی PCIe نسل چهارمی است که پیش از این درباره آن صحبت کردیم. همانطور که 970Evo یکی از بهترین اس اس دی های نسل سوم است، به نظر ما 980Pro نیز یکی از بهترین‌های PCIe Gen 4.0 محسوب می‌شود. سرعت خواندن و نوشتن بسیار بالای این اس اس دی، پاسخگوی نیاز هر کاربری است و بدون شک شگفت‌زده‌تان می‌کند.

  • فرم ظاهری: ۲۲۸۰
  • نوع فلش: MLC
  • کنترلر: کنترلر داخلی سامسونگ
  • سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر تا ۷۰۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر تا ۵۰۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: 1.000.000IOPS
  • سرعت نوشتن تصادفی: 1.000.000IOPS
  • طول عمر: ۱.۵ میلیون ساعت

اس اس دی ای دیتا XPG SPECTRIX S40G RGB

اس اس دی XPG SPECTRIX S40G RGB از شرکت ای دیتا با این که از نظر خواندن و نوشتن، بهترین اس اس دی این شرکت در میان SSD های نسل سوم محسوب نمی‌شود، اما در زمینه زیبایی ظاهری و البته هیت سینک، یکی از بهترین نمونه‌های موجود در بازار است. XPG SPECTRIX S40G RGB با داشتن عملکرد مطمئن و البته نورپردازی RGB زیبا و جذاب، به یکی از محبوب‌ترین مدل‌های بازار بدل گشته است. ظرفیت‌های 2 و 4 ترابایتی این اس اس دی، عملکرد بهتری نسبت به دیگر مدل‌ها دارند.

  • فرم ظاهری: ۲۲۸۰
  • نوع فلش: TLC NAND
  • کنترلر: Realtek RTS5762
  • سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر تا ۳۵۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر تا ۳۰۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: 300000IOPS
  • سرعت نوشتن تصادفی: 240000IOPS
  • طول عمر: ۲ میلیون ساعت

اس اس دی ای دیتا XPG GAMMIX S50 Lite Gen4

اس اس دی XPG GAMMIX S50 Lite از نظر قیمت و عملکرد، از مدل‌های میان‌رده بازار اس اس دی به حساب می‌آید. توجه داشت باشید که XPG GAMMIX S50 Lite یک اس اس دی PCIe Gen 4.0 است اما سرعت و عملکرد مدل‌‌های بالارده را مد نظر قرار نداده به فکر کاربران معمولی‌تر نیز بوده است.

  • فرم ظاهری: ۲۲۸۰
  • نوع فلش: TLC NAND
  • کنترلر: SMI SM2267G
  • سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر تا ۳۹۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر تا ۳۲۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: 490000IOPS
  • سرعت نوشتن تصادفی: 540000IOPS
  • طول عمر: ۲ میلیون ساعت

اس اس دی ای دیتا Ultimate SU650 M.2 2280

اس اس دی Ultimate SU650 از شرکت ADATA، به صورت کلی یک اس اس دی NVMe اقتصادی است که نه تنها حجم و ظرفیت کم را هدف قرار داده، بلکه سرعت خواندن و نوشتن آن نیز تقریبا یک درایو ساتا برابری می‌کند. لازم به توضیح نیست که قیمت این محصول متناسب با عملکرد و ظرفیت‌اش، پایین است و از جمله مدل‌های بودجه‌ای به شمار می‌آید.

  • فرم ظاهری: ۲۲۸۰
  • نوع فلش: TLC NAND
  • کنترلر: -
  • سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر تا ۵۵۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر تا ۵۱۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: -
  • سرعت نوشتن تصادفی: -
  • طول عمر: ۲ میلیون ساعت

اس اس دی لکسار NM610 M.2 2280 NVMe

اس اس دی‌ های لکسار در این چند سالی که در بازار ایران موجود بوده‌اند، ارزش خود را ثابت کرده‌اند. اس اس دی های ساتا و NVMe لکسار نه تنها عملکرد راضی کننده و خوبی دارند، دارای قیمت اقتصادی و به‌صرفه‌ای نیز هستند. علاوه بر این، اس اس دی کلو CRAS C700 RGB M.2 2280 NVMe را نیز در میان مدل‌های اقتصادی و کم اسم و رسم‌ دار لحاظ کنید که در کنار عملکرد خوب،‌ ظاهر زیبا و البته قیمت به صرفه‌ای نیز دارد. مشخصات اس اس دی لکسار را در زیر مشاهده کنید:

  • فرم ظاهری: ۲۲۸۰
  • نوع فلش: TLC NAND
  • کنترلر: -
  • سرعت خواندن ترتیبی: حداکثر تا ۲۱۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت نوشتن ترتیبی: حداکثر تا ۱۶۰۰ مگابایت بر ثانیه
  • سرعت خواندن تصادفی: -
  • سرعت نوشتن تصادفی: -
  • طول عمر: ۱.۵ میلیون ساعت

اس اس دی SATA را از یاد نبریم!

با این که در دوره و زمانه مدرن، اس اس دی های مدرن NVMe پیشنهاد می‌شود و خرید آن‌ها با وجود قیمت بالاتر، راهکار بلند‌ مدت‌تری به شمار می‌رود، اما از یاد نبریم که اس اس دی‌ های ساتا نیز همچنان گزینه خوب و ارزان قیمتی برای بسیاری از کاربران به شمار می‌آیند. سیستم‌های اداری که بار و فشار سنگینی روی آن‌ها قرار نمی‌گیرد، عملاً نیازی به اس اس دی های پر سرعت NVMe ندارند و مدل‌های ساتا می‌توانند جوابگوی تمام نیاز آن‌ها به شمار روند.

اس اس دی کروشیال BX500، اس اس دی ای دیتا Ultimate SU650، اس اس دی بایواستار S130 SATA III، اس اس دی لکسار NQ100 SATA III و اس اس دی هایک ویژن C100 240GB SATA III، همگی از مدل‌های مطمئن ساتا هستند که در ظرفیت‌های مختلفی در دسترس قرار دارند و البته عملکرد کلی آن‌ها بسیار شبیه به یکدیگر است. اگر به دنبال یک اس اس دی ساتای با ظرفیت بسیار بالا برای ذخیره‌ تمام داده‌هایتان می‌گردید، ما اس اس دی سامسونگ 870QVO 8TB را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

حتماً نظرات خود را درباره راهنمای خرید اس اس دی در تابستان ۱۴۰۰ با ما به اشتراک بگذارید. شما از کدام نوع از اس اس دی استفاده می‌کنید؟ کدام یک از مدل‌هایی که در این مطلب معرفی کردیم، نظرتان را بیش از همه به خود جلب کرد؟

سوالات و نکات مهم در مورد خرید هاردهای SSD

*برای خرید یک حافظه SSD مناسب برای سیستم خود ابتدا می بایست مادربرد سیستم را بررسی کنید تا از وجود درایورهای M 2.0 روی آن مطمئن شوید و در صورتی که اینگونه بود بهتر است از یک درایو 2.5 اینچی استفاده کنید.

*ظرفیت 500 گیگابایت تا 1 ترابایت هارد با ظرفیت 256 گیگابایت معمولا کمتر انتخاب می‌شوند اما این به این معنی نیست که اصلا کاربرد ندارند. 500 گیگ تعادل خوبی را در بین قیمت و ظرفیت برقرار کرده است، در حالی که درایوهای 1TB با قیمت متعادل‌تری، گزینه‌های بسیار عالی و با ظرفیتی به حساب می‌آیند.

*حافظه SSD بهترین نوع درایوها هستند حتی بدترین هاردهای SSD حداقل 3 برابر سریع‌تر از هاردهای معمولی کار می‌کنند و بسته به حجم کار، عملکرد خوب و یا عالی SSD می‌تواند ظریف باشد.

*درایوهای مصرفی از 120 گیگ تا 2 ترابایت نیز در بازار موجود است. در حالیکه درایوهای 120 گیگ بسیار ارزان هستند اما به هیچ عنوان ظرفیت و گنجایش کافی را برای ذخیره سازی نرم افزارها ندارند، این نوع درایوها نسبت به همتاهای دیگر خود که از ظرفیت بالایی برخوردار هستند،‌ عملکرد کندتری دارند. نکته‌ی جالب در خصوص ظرفیت های متفاوت هاردهای SSD، نوع 500 گیگی آنهاست که بهترین انتخاب به لحاظ قیمت و ظرفیت محسوب می‌شود. پیشنهاد ما برای خرید بهترین حافظه SSD در این رنج، خرید SU650 آدیتا است.

*اگر از رایانه‌های گیمینگ نسل جدید استفاده می‌کنید و یا در حال جمع‌آوری یک سیستم جدید هستید، سیستم شما از درایوهای مدرن پشتیبانی می‌کند. از طرف دیگر لپ‌تاپ‌های مدرن باریکی وجود دارند که در صورت امکان یا عدم امکان استفاده از برخی درایوهای SSD در آنها به همان فاکتور m.2 و یا فضای موجود در بدنه لپ‌تاپ بسنده می‌کند، و هیچ فضایی برای یک درایو قدیمی به سبک 2.5 اینچی لپ‌تاپ وجود ندارد.

ظرفیت مورد نظر شما برای یک هارد درایو چقدر است؟

1. ظرفیت 128 گیگ

از خرید آن دوری کنید. این درایو کم ظرفیت به دلیل تعداد کم ماژول‌های مموری عملکرد کندتری دارند. همچنین پس از نصب آن به روی ویندوز و نصب چند برنامه، فضای دستگاه شما کاملاً پر می‌شود. علاوه بر آن شما می‌توانید با پرداخت 10 دلار بیشتر مدل‌هایی که دارای ظرفیت بیشتری هستند را خریداری کنید.

2. ظرفیت 250 گیگ

این درایوها بسیار ارزان‌تر از همتاهای خود هستند اما همچنان نمی‌تواند به روی ظرفیت آنها حساب باز کرد، به خصوص اگر از رایانه‌های شخصی خود استفاده می‌کنید ممکن است، تنها جوابگوی سیستم عامل، بازی‌های رایانه‌ایی، و یا مقداری اطلاعات باشد. اگر توانایی خرید بالاتر را دارید بهتر است به سراغ مدل‌هایی که ظرفیت بالاتری را دارند بروید مانند درایو 500 گیگ.

3. ظرفیت 500 گیگ

این درایوها نقطه‌ی مقابل قیمت و ظرفیت هاردهای SSD محسوب می‌شوند. اگرچه درایوهای 1TB به طور فزاینده‌ایی بیشتر به کار می‌آید.

4. ظرفیت 1T‌B

اگر بخواهید در رایانه‌ی خود اطلاعات بسیاری را برای رسانه‌ها و یا بازی‌ها داشته باشید، درایو 1TB باید فضای کافی برای سیستم عامل و برنامه‌های اصلی و مجموعه نرم‌افزار‌ها داشته باشد. که از لحاظ قیمت و کیفیت، حافظه های SSD برند Adata را پیشنهاد میکنیم.

5. ظرفیت 2TB

اگر با فایل‌های رسانه‌ایی بزرگ کار می‌کنید و یا فهرست بازی‌های شما بیش از حد است و می‌خواهید سریعاً به آنها دسترسی داشته باشید، می‌توانید از آن استفاده کنید که البته برای داشتن یک درایو 2TB باید بهای بسیاری را پرداخت کرد. حافظه های S40G شرکت آدیتا یکی از گزینه های مناسب در این رده به حساب می آیند.

6. ظرفیت 4TB

با وجود این درایو‌ها می‌توانید حسابی ریخت و پاش کنید. درایوهای 4 ترابایتی بسیار گران قیمت هستند. به عنوان مثال: قیمت یکی از آنها به بیش از 500 یا 600 دلار می‌رسد. در حال حاضر در کنار شرکت سامسونگ این ADATA است که با مدل S40G در زمین هساخت حافظه های با ظرفیت 4 ترابایت در بازار فعالیت می کند که با کیفیت خوب خود، نظر کاربران را به خود جلب کرده است.

سریعترین SSD بازار کدام است؟

اگر شما کاربر دسکتاپ هستید و یا از لپ‌تاپ‌های گیمینگ قدرتمندی استفاده می‌کنید که از چند درایو پشتیبانی می‌کند،‌ بهتر است از S11 Pro آدیتا استفاده کنید. در این صورت علاوه بر صرفه جویی و مبلغ قابل توجهی از هزینه‌های پرداختی، همچنان به همان میزان فضا و سرعت بالا دسترسی خواهید داشت. گفتنیست سرعت حافظه های S70 Blade آدیتا در مقابل قیمت مناسب آن، یک مزیت رقابتی با سایر برندها و مدلها در این رده به حساب می آید.

مصرف برق چه تاثیری در انتخاب هارد درایو دارد؟

اگر دسکتاپ دارید، تنها چیزی که برای شما اهمیت دارد عملکرد سیستم است، اما برای کاربران لپ‌تاپ و تبلت‌ها، راندمان سرعت درایو بسیار مهم است به خصوص اگر می‌خواهید عمر باتری شما در طول روز پاسخگو شما باشد.

انتخاب یک درایو بسیار کارآمد مانند مدل X Adata به جای NVMe پر مصرف بهتر است، زیرا در زمان استفاده از باتری لپ‌تاپ حدود 90 دقیقه در مصرف آن صرفه‌جویی می‌شود. در مدل‌هایی که ظرفیت بالاتری دارند، باتری بیشتری نسبت به سایر درایوهای کم ظرفیت، استفاده می‌شود. زیرا وجود پکیج NVMe بیشتر به روی درایو‌های بزرگ‌تر است.

تکنولوژی درایوهای جدید و باتری‌ها، مدام در حال پیشرفت هستند و ممکن است برخی مدل‌های NVMe و حتی ظرفیت‌های بالاتر، نسبت به مدل‌های بهینه‌ی قدیمی‌تر، بازده بهتری داشته باشد. زیرا بسته‌های تکنولوژی و پیشرفت در زمینه باتری رو به افزایش است. اگر در هنگام خرید درایو، عمر باتری برای شما، یکی از شاخص‌های مهم است، حتماً از بررسی نتیجه‌ی تست باتری که ما در آزمون SSD ها انجام داده‌ایم اطمینان حاصل کنید.

قیمت حافظه SSD چقدر است؟

در حال حاضر با توجه به رقابت شدید بین شرکتهای سازنده هاردهای SSD به نظر می رسد محصولات شرکت ADATA چه به لحاظ قیمتی و چه به لحاظ کیفیت سخت افزاری از شرایط بهتری نسبت به سایر رقبا برخوردارند و کاربران می توانند با خیال راحت، محصولات ADATA را استفاده نمایند. در نظر داشته باشید قیمت حافظه SSD در بازار با توجه به نوسان قیمت دلار کمی بالا رفته است برای خرید یک حافظه SSD میان رده می بایست مبلغی حدود 800 هزار تومان کنار بگذارید اما خبر خوش اینکه حافظه SSD با ظرفیت 500 گیگابایت SU800 آدیتا با قیمت حدودی 550 هزار تومان یک انتخاب ایده آل برای کاربران به شمار می رود.

ارسال نظر