توسعه و رفع موانع راه اندازی هواپیماهای کوچک در کشور برای اشتغال

بنا بر اعلام ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری قرار است موانع پیش روی راه اندازی هواپیماهای کوچک رفع و برای توسعه آن تلاش شود.

توسعه و رفع موانع راه اندازی هواپیماهای کوچک در کشور برای اشتغال

به نقل از معاونت علمی و فناوری، کاربری هواپیماهایی با سرنشین کمتر از ۱۹ نفر گسترش می‌یابد تا اشتغال و تولید ثروت شتاب گیرد. اقدامی که با حمایت معاونت علمی انجام می‌شود.

این کار با اقداماتی چون «امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین سازمان هواپیمایی کشوری»، «شرکت فرودگاه‌های کشور» و «ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری» عملیاتی می‌شود.

«تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه تاسیس شرکت‌های حوزه هوانوردی عمومی» و «ساخت آشیانه خدمات رسانی به هواپیماهای کوچک توسط مرکز فنون و خدمات هوایی در فرودگاه مهرآباد» دیگر اقداماتی است که انجام شده است.

هدفی که قرار است به «افتتاح آشیانه احداث شده در فرودگاه مهرآباد و پرواز نمادین هواپیماهای کوچک» منجر شود.

«اعلام آیین‌نامه تاسیس شرکت‌های هوانوردی عمومی در سایت سازمان هواپیمایی کشوری پس از تایید کلیات طرح در شورای‌عالی هواپیمایی» نیز برای اجرایی شدن این هدف انجام خواهد شد.

اما این کار با چالش‌ها و موانعی چون «تامین سوخت مورد نیاز هواپیماهای کوچک»، «توزیع سوخت مورد نیاز هواپیماهای کوچک»، «نرخ بالای سوخت مورد نیاز هواپیماهای کوچک»، «تایید آئین نامه و اخذ درخواست‌ها با رویه جدید» و«عدم توانایی مالی برای شرکت‌های کوچک در به کارگیری هواپیماهای پیستونی و ارزان قیمت و ایجاد شبکه پروازی» مواجه است که مجریان این طرح درصدد هستند تا این چالش‌ها را با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و با استفاده از زیست بوم فناوری و نوآوری رفع کنند.

البته در کنار این کار، «هم‌راستا با افزایش استفاده از هواپیماهای کوچک»، «واردات سوخت»، «تولید توسط پالایشگاه‌های داخلی»، «تعلق یارانه به این نوع سوخت» و «تایید کلیات طرح در جلسه شورای عالی هواپیمایی» نیز باید انجام شود. این کار به کاهش ۷۰ تا ۹۰ درصدی هزینه های ناوبری کمک می‌کند.

همچنین بخوانید: طراحی ۴ نرم افزار حمل و نقل هوشمندبار در کشور

منبع: مهر

ارسال نظر