رایتل در کیفیت اینترنت از ایرانسل سبقت گرفت/ همراه اول همچنان پیشتاز

رسانه کلیک -  وضعیت پوشش اپراتور انتخابی (همراه) در استان تهران، شهرستان تهران و شهر تهران از وضعیت خوب همراه اول در پوشش اینترنت منطقه حکایت دارد و بعد از آن رایتل با میانگین «متوسط» قرار گرفته است.

رایتل در کیفیت اینترنت از ایرانسل سبقت گرفت/ همراه اول همچنان پیشتاز

هفته گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از راه‌اندازی سایتی به‌نام نت‌سنج‌پلاس (netsanjplus.ir) برای مشاهده‌ پوشش و کیفیت اینترنت کشور خبر داد. وزیر ارتباطات در این راستا اعلام کرد که این کار برای اولین بار در دنیا انجام می‌شود و مدعی شد که ایران به‌عنوان اولین کشور؛ بعد از عرضه این سامانه به سازمان جهانی مخابرات، این سایت را راه اندازی کرده است.

امکانات این سایت در لایه‌های متفاوتی دسته بندی می‌شود؛ تست کیفیت و دسترسی اینترنت همراه، اینترنت پرسرعت (ADSL) و اینترنت بی‌سیم (TD-LTE) در سراسر کشور از جمله ویژگی‌های نت‌سنج‌پلاس است. کاربران در هر نقطه‌ای با سامانه «نت سنج پلاس» می‌توانند وضعیت و مقدار پوشش 3G و 4G اپراتور‌های مختلف را در همان نقطه ببینند.

با مراجعه به وب‌سایت نت‌سنج‌پلاس و پس از مشخص کردن موقعیت مکانی، می‌توان وضعیت اینترنت آن منطقه را در اپراتور‌های مختلف به‌صورت تقریبی مشاهده کرد.

برای ارائه‌ی خدمات دقیق تر، تمامی اطلاعات مربوط به کیفیت شبکه‌ اپراتورهای ثابت و سیار، در این سامانه به‌صورت مداوم پایش می‌شود؛ ارایه چنین آماری بی شک زمینه شفافیت در بالا بردن کیفیت را برای تمام اپراتورها می‌سازد و تلاش آنها برای بهتر شدن را دو برابر می‌کند.

در اولین هفته راه اندازی این سامانه، گزارش آماری وضعیت اپراتورهای تلفن همراه از نظر وضعیت پوشش و کیفیت اینترنت به صورت آنلاین در دسترس مردم قرار دارد و در این سامانه می توان پرتکرارترین موضوعات شکایت از اپراتورها و تعرفه ارائه اینترنت را مشاهده کرد.
اگر بخواهیم سه اپراتور اصلی کشور و کیفیت آنها را مقایسه کنیم، کافیست در نت‌سنج‌پلاس با انتخاب محدوده‌ای که هستیم به بررسی وضعیت بپردازیم. با توجه به این نکته که همراه اول در ایران پرچمدار بهترین اپراتور است و برای اولین بار 4G را وارد ایران کرد، انتظار می رود در این سنجه سر بلند بیرون بیاید.

وضعیت پوشش اینترنت نسل چهار (G4) در محدوده انتخابی، «خوب» و شدت سینگال 85.5711 دسی بل را نشان می دهد. مقایسه وضعیت پوشش اپراتور انتخابی (همراه اول) با سایر اپراتورها، وضعیت این اپراتور را «خوب» نشان می دهد.

همچنین وضعیت پوشش اپراتور انتخابی (همراه) در استان تهران، شهرستان تهران و شهر تهران از وضعیت خوب همراه اول در پوشش اینترنت منطقه حکایت دارد و بعد از آن رایتل با میانگین «متوسط» قرار گرفته است.

اما متأسفانه وضعیت ایرانسل در مقایسه استانی کیفیت اینترنت اپراتورهای تلفن همراه خوب نیست و نت سنج پلاس که سامانه سنجشی ارائه شده از سوی نهاد حاکمیت حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است، نشان می دهد میانگین شاخص کیفیت اینترنت اپراتور دوم تلفن همراه «ضعیف» است.
بررسی مقایسه استانی کیفیت اینترنت اپراتور همراه اول از نگاه کاربران تجاری نیز در مقایسه با سایر اپراتورها نشان می‌دهد جایگاه اول متعلق به همراه اول است.

این مقایسه از زاویه دید کاربرانی که به بازی علاقمند هستند نیز متعلق به همراه اول است.
اول بودن در تماس اینترنتی، دانلود حجیم و وبگردی نیز به همراه اول تعلق دارد.

بررسی و تحلیل آمار رسمی حوزه ارتباطات که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر شده است، نشان می دهد که اپراتور همراه اول از نظر تعداد مشترکین، سهم بازار و ضریب نفوذ، بالاترین رتبه را در میان سایر رقبایش در کشور دارد.

ارسال نظر