تقویت زیر ساخت را جایگزین رقابت کنید!

رسانه کلیک – در روزهای اخیر در حوزه آی‌سی‌تی دو اتفاق در کنارهم دست به دست هم داده و برای اپراتورهای رایتل و ایرانسل اتفاقات عجیبی رقم زدند. دو اتفاقی که در نهایت این سوال را قوت می بخشد: چرا این دو اپراتور به فکر راه چاره و ایجاد زیر ساحتی جامع و کامل نیستند؟

تقویت زیر ساخت را جایگزین رقابت کنید!

ماجرای دو اپراتور رایتل و ایرانسل زمانی شکل گرفت که طی روزهای اخیر دادستان عمومی انقلاب قزوین با تذکر به دو اپراتور ایرانسل و رایتل مبحث مهمی را عنوان کرد.

قاسمی در این تذکر عنوان کرد دو اپراتور مذکور در رابطه با دریافت اطلاعات سیم‌کارت‌های ثبت نامی با کم‌کاری‌هایی همراهند. قاسمی ضمن طرح این مساله افزوده بود که که در اکثر موارد جرایم رایانه‌ای؛ مجرمان از طریق خطوط موبایل و اینترنت از سیم کارت‌هایی استفاده می کنند که با نام غیر و در نهایت آدرس جعلی همراهند. همین مساله زمینه پیگیری هویت سیم‌کارت‌ها را سخت کرده و عملا نمی‌توان کاری از پیش برد. لذا لازم است اپراتورها در زمینه ثبت اطلاعات سیم‌کارت به طور دقیق و کامل وارد عمل شوند.

قاسمی در ادامه این موضوع با اشاره به این موضوع که بخش زیادی از این سیم کارت‌ها متعلق به دو اپراتور رایتل و ایرانسل است از این دو اپراتور خواست این موضوع را با حسایت بیشتر پیگیری و سازمان‌دهی کنند.

او در قسمتی از صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که سیم کارت‌هایی که به نام اتباع بیگانه ثبت می‌شوند باید به شکل هوشمند بوده و طی مدت اقامت افزاد در کشور فعال باشند. اشاره قاسمی به این مبحث به قوت بخشیدن این مسیله کمک می کند که احتمالا جرایمی در این رابطه به وقوع پیوسته وفعلا به هشداری در این راستا قناعت شده تا اپراتورها در این رابطه وارد عمل شوند.

این اتفاق در حالی رخ داد که طی روزهای اخیر رگولاتوری کشور در رابطه با فروش آنلاین ایرانسل هشدار سنگینی را راهی اپراتور مذکور کرد و کارت زرد خود را به سوی ایرانسل نشانه گرفت.

رگولاتوری در این رابطه گفته بود فروش آنلاین ایرانسل باعث ایجاد مزاحمت هایی برای مردم شده است.

حقیقی معاون سازمان تنظیم مقررات رادیویی عنوان کرد خرید و فروش آنلاین سیم کارت‌های ایرانسل زمینه سو استفاده متخلفان برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی را مهیا کرده این روند باعث ایجاد مزاحمت‌های برای عموم مردم شده است.

بر اساس بررسی های نظارتی رگولاتوری حجم گسترده‌ای از سیم‌کارت که برای ارسال پیامک های تبلیغاتی مزاحم و متخلف از آن استفاده شده از طریق فروش آنلاین اپراتور ایرانسل بوده است. با توجه به این نکته رگولاتوری برای شرکت ایرانسل ضرب الاجل 24 ساعته ای تعیین کرد و عنوان کرد طی ۲۴ ساعت آینده باید زمینه‌های سوء استفاده و تخلف این اپراتور بسته شود.

با مرور این دو خبر سوالات زیادی پیش می‌آید که ایرانسل و رایتل باید پاسخگویش باشند. چرا باید اپراتورهای مطرح کشور در فضای رقابتی برای رسیدن به بازار بیشتر دست به رسیمان تخلف زده و به این شکل رفتار کنند؟

آیا رفتارهای غیر حرفه‌ای در این زمینه عملاً وضعیت بازار را در حوزه رقابت با ثبات نگهداری می‌کند و می تواند آینده خدمات دهی در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات را تضمین کند؟

این ماجرا؛ داستان پرتکراری است. هر بار به بهانه‌های متفاوت اخطارها و گلایه‌های مردم سربه فلک می کشد و در نهایت پای نهادهای نطارتی به میان می آید. چرا ایرانسل و رایتل با تمام شرایط پیش آمده به فکر راه چاره درست و تهیه زیرساخت کامل و جامعی برای ارایه خدمات بهتر به مشتریان بر نمی آیند؟

چرا با تدوین فانون مدون و درستی در این زمینه در تلاش نیستند عملا سدی مقابل تخلفات ساخته و آمار و ارثام ساری و تخلفات خودشان فضای رقابتی‌ای می‌سازند که در نهایت به ضرر خودشان تمام می‌شود؟

آیا بهتر نیست این دو اپراتور در برنامه‌های رقابتی خود تجدید نظر کرده و مسیر درستی انتخاب کنند تا شاهد اتفاقاتی از این دست نباشیم؟

ارسال نظر