رصد سیاره فراخورشیدی نایاب با میزان زیاد آب بطور اتفاقی!

یک سیاره‌ فراخورشیدی نادر که هیچ نمونه‌ی شناخته‌ شده‌ی مشابهی ندارد بطور تصادفی توسط ماهواره‌ی "چیاپس" (CHEOPS) رصد شده است .

رصد سیاره فراخورشیدی نایاب با میزان زیاد آب بطور اتفاقی!

به نقل از تک‌اکسپلوریست، ماهواره‌ی "چیاپس" که به دنبال دو سیاره‌ی فراخورشیدی دیگر در منظومه‌ی دیگری بود، به طور تصادفی موفق به رصد این سیاره‌ی نادر شد.

این سیاره‌ که "Nu۲ Lupi d" نام دارد در فاصله‌ی ۵۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی گرگ قرار گرفته است و به دور ستاره‌ای به نام "Nu۲ Lupi" می‌چرخد. این سیاره‌ ۲.۵ برابر از زمین بزرگ‌تر است و جرم آن ۹ برابر زمین است.

دانشمندان از داده‌های قدیمی سایر رصدها و مدل‌سازی‌ها استفاده کردند تا چگالی و ترکیبات این سیاره و سیارات همسایه آن را بیابند. آن‌ها دریافتند که درون این سیاره سنگی است و میزان بسیار بیشتری آب نسبت به زمین دارد. با این حال آب موجود در این سیاره مایع نیست و یخ پرفشار و بخار آب با دمای بالا این سیاره را تبدیل به مکانی غیرقابل سکونت کرده است.

در سال ۲۰۱۹ ستاره‌شناسان سوئیسی اعلام کردند که موفق به کشف سه سیاره فراخورشیدی در اطراف ستاره‌ای درخشان و مشابه خورشید شده‌اند. این سه سیاره جرمی بین زمین و نپتون داشتند و هر ۱۲، ۲۸ و ۱۰۷ روز به دور ستاره‌ی خود می‌چرخیدند.

یان الیبرت(Yann Alibert) استاد اخترفیزیک از دانشگاه برن و یکی از نویسندگان این مقاله می‌گوید: ما دو سیاره‌ی دیگر را می‌شناختیم و به همین دلیل تلسکوپ "چیاپس" را برای رصد به سمت این منظومه قرار دادیم.

دیوید ارنرایچ(David Ehrenreich)، استاد دانشگاه ژنو و دانشمند این ماموریت می‌گوید: به دلیل دور بودن این سیاره از ستاره‌ی مادر، میزان تشعشعات خورشیدی که به آن می‌رسد نسبت به سایر سیارات کمتر است و هرچه یک سیاره تشعشعات کمتری دریافت کند در طول زمان تغییر کمتری می‌کند و می‌تواند اطلاعات بهتری نیز از منشا خود ارائه دهد.

با این حال تاکنون سیارات این چنینی کمی کشف شده است و از آن جا که نور کمی از آن‌ها به زمین می‌رسد بررسی آن‌ها دشوار است اما این ستاره‌ای که این سیاره‌ به دور آن می‌چرخد به زمین نزدیک است، بنابراین مطالعه آن نیز آسان‌تر است.

فتوبمب به حالتی گفته می‌شود که در حین عکسبرداری شی دیگری ناگهان وارد تصویر می‌شود. این اتفاق برای تلسکوپ "چیاپس" رخ داد. زمانی که ماهواره‌ی "چیاپس" در حال تصویربرداری از منظومه‌ای در فاصله‌ی ۵۰ سال نوری بود این سیاره ناگهان وارد تصویر شد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر