اولین قرص آنتی ویروس کرونا ساخته شد

نخستین قرص آنتی ویروس کرونا به نام مولنوپیراویر"(molnupiravir) به ادعای دو شرکت داروسازی آمریکایی ساخته شده است که بستری و مرگ بر اثر کووید۱۹ را نصف می‌کند.

اولین قرص آنتی ویروس کرونا ساخته شد

به نقل از بیزینس اینسایدر، نتایج اولیه آزمایش یک قرص درمان کووید ۱۹ نشان می‌دهد این دارو احتمال مرگ یا بستری شدن پس از ابتلاء به بیماری را نصف می‌کند.

قرص مذکور «مولنوپیراویر» نام دارد و توسط شرکت مرک (Merck) و Ridgeback Biotherapeutics توسعه یافته است.

این دو شرکت روز گذشته اعلام کردند در اسرع وقت برای دریافت اجازه استفاده اضطراری از سازمان غذا و دارو آمریکا اقدام می‌کنند. همچنین آنها اعلام کردند به دلیل مثبت بودن نتایج، استخدام داوطلب برای انجام تحقیقات را متوقف کرده‌اند. علاوه بر آن شرکت‌های مذکور از رگولاتورهای سراسر جهان درخواست اجازه استفاده خواهند کرد.

اگر با درخواست استفاده از این دارو موافقت شود، مولنوپیراویر نخستین قرص آنتی ویروسی در بازار خواهد بود که به طور خاص برای درمان بیماران کووید ۱۹ طراحی شده است.

بیشتر بدانید: فایزر قرص ضد کرونا را آزمایش نهایی می‌کند

مرحله سوم آزمایش بالینی این قرص با شرکت ۷۷۵ داوطلب بزرگسال که مبتلا به کووید ۱۹ با علائم متوسط بودند، انجام شد. البته این داوطلبان در بیمارستان بستری نشده بودند. تحلیل‌های اولیه نشان داد این دارو در کاهش قابل توجه ریسک بستری شدن در بیمارستان یا مرگ تأثیر گذار است.

طبق اطلاعات موجود طی ۲۹ روز، ۷.۳ درصد از شرکت کنندگان در آزمایش بالینی که مولنوپیراویر را دریافت کرده بودند بستری شدند یا فوت کردند. حال آنکه میزان بستری شدن و مرگ میر در دریافت کنندگان پلاسیبو ۱۴.۱ درصد بود.

هیچ یک از دریافت کنندگان این قرص فوت نکرده است. همچنین تمام شرکت کنندگان در آزمایش بالینی حداقل یک عامل ریسک ابتلاء مانند چاقی مفرط، بیماری قلبی و سن بالا را داشتند، بنابراین احتمال بیشتری وجود داشت تا به کووید ۱۹ با علائم شدید مبتلا شوند.

قرص مذکور ریسک بستری شدن در بیمارستان و مرگ را در تمام عوامل ریسک ابتلاء به کووید ۱۹ کاهش داد و برای درمان سویه های کرونا دلتا ، گاما و مو (MU) نیز کارآمد بوده است.

منبع: مهر

ارسال نظر