سازمان ملل متحد فرستادن نیرو به مناطق جدایی‌طلب اوکراین را محکوم کرد

دولت آمریکا و متحدان آن به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی‌طلب و استقرار نیرو توسط روسیه را بی‌اعتنایی به قوانین بین‌المللی و تنش‌خواهی خوانند.

سازمان ملل متحد فرستادن نیرو به مناطق جدایی‌طلب اوکراین را محکوم کرد

کشوران حاضر در نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد، تصمیمات مسکو برای به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی‌طلب و استقرار نیروهای روسی در آن‌ها را محکوم کرده و این تصمیمات را اعمالی جنگجویانه خواندند.

این نشست غیرمعمول عصرگاهی شورا پس از دستور استقرار نیروهای روسی در جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک، توسط اوکراین درخواست شد. مقامات غربی هشدار می‌دهند که به رسمیت شناختن این مناطق می‌تواند موجب به یکی از بزرگ‌ترین درگیری‌های مسلحانه در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تبدیل شود.

در این جلسه سازمان ملل متحد، اقدامات روسیه به‌عنوان نقض منشور سازمان ملل و تقدس مرزهای ملی محکوم شد.

در ساعات پایانی روز دوشنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک سخنرانی آتشین تصمیمات خود را به شهروندان روسیه اعلام کرد. او گفت که اوکراین، «کشوری ایجاد شده توسط روسیه» است و اتحادیه جماهیر شوروی در هنگام سقوط نباید به‌سادگی اجازه می‌داد که جمهوری‌هایش هریک به راه خود بروند. پوتین اظهار داشت که اوکراین در حال حاضر چیزی بیش از آلت دست آمریکا نیست و رهبران آمریکایی را تنها مسئول خونریزی‌های احتمالی آینده نامید.

پوتین همچنین در خطاب به دولت اوکراین گفت: «ما از آن‌ها انتظار داریم که سریعا از برخورد نظامی دست بکشند.»

پس از سخنرانی خود، پوتین دست به قلم شد و حکم به رسمیت شناختن دو جمهوری مردمی خودخوانده دونتسک و لوهانسک، و سپس معاهدات «دوستی و همکاری دوجانبه» با آن‌ها را امضا کرد.

ویدئوهایی از کاروان‌های نظامی که در این دو منطقه جابه‌جا می‌شدند در شبکه‌های اجتماعی پخش شد، اما هیچ تأیید رسمی وجود نداشت که این نیروها روسی بودند یا خیر.

رئیس‌جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی نیز در یک بیانیه تلویزیونی، از متحدان اوکراین خواست تا بلافاصله اقدام کنند و خواستار آرامش مردم اوکراین شد.

زلنسکی گفت: «ما در سرزمین خودمان هستیم و از هیچ‌کس یا هیچ‌چیز واهمه نداریم.»

ارسال نظر