سازمان IEA از کاهش انتشار متان در سال ۲۰۲۰ خبر داد

رسانه کلیک - همه گیری ویروس کرونا منجر به کند شدن خیلی از فعالیت ها از جمله کاهش تولید نفت و گاز در دنیا شده؛ مسئله مهمی که به گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA)، نقش موثری در کاهش انتشار متان در سال 2020 داشته است.

سازمان IEA از کاهش انتشار متان در سال ۲۰۲۰ خبر داد

سازمان IEA علت کاهش تقریبی ده درصدی انتشار گاز های تولید شده از شرکت های نفت و گاز را در درجه اول کاهش میزان تقاضا می داند. با این حال، گفته می شود که این عملیات ها، هنوز بیش از ۷۰ میلیون تن متان را در سال ۲۰۲۰ به جو زمین منتقل کرده است. بعد از بخش تولید انرژی، کشاورزی بزرگترین منبع انتشار متان تولید شده توسط انسان (حدود یک چهارم) است.

به گزارش آژانس بین‌ المللی انرژی، نشت گاز های طبیعی، زنجیره ای مهم در ایجاد ۶۰ درصد از تولید گازهای گلخانه ای در صنعت و تولید نفت است. بعد از کربن دی اکسید، انتشار متان دومین عامل بزرگ در گرم شدن کره زمین به شمار می آید. اگرچه مقدار کمتری از آن در جو وجود دارد و طول عمر آن نسبت به دی اکسید کربن کمتر است، اما انرژی بیشتری را جذب می کند.

با فرض اینکه یک تن متان برابر با ۳۰ برابر دی اکسید کربن باشد، تمام انتشارات جهانی از شرکت های نفت و گاز، با میزان کربن تولید شده در اروپا برابر است.

این سازمان اخطار داد که اگر تولید سوخت های فسیلی مجدداً افزایش یابد، میزان انتشار گاز می تواند افزایش پیدا کند و شرکت های تولیدی را به انجام اقدامات بیشتر برای رفع نشتی در خطوط لوله ها تشویق کرد. جالب آنکه بسیاری از ای ناقدامات بدون نیاز به هزینه اضافی قابل اصلاح هستند.

این گزارش پیشنهاد می کند که تحت سناریوی توسعه پایدار آژانس بین‌ المللی انرژی، تولید نفت و گاز تا سال ۲۰۳۰ باید تا ۷۰ درصد کاهش پیدا کند.

این سازمان همچنین از دولت ها خواست تا در جریان گفتگو های آب و هوایی سازمان ملل در ماه نوامبر، درباره این مشکل صحبت و راه حل هایی برای مقابله با آن ارائه کنند.

آژانس حفاظت از محیط زیست در سال ۲۰۱۹ مقررات مربوط به انتشار آلاینده ها را لغو کرد. با اینکه تعیین محل نشت متان نسبتا دشوار است، اما ماهواره های جدید می توانند محل های بزرگ تجمع آن ها را شناسایی کنند. سازمان مذکور، امسال برای اولین بار ردیاب هایی هوشمند را در ماهواره ها قرار داده که قادر به شناسایی محل تجمع گاز متان هستند. داده های شرکت تحلیل و آمار Kayrros نشان داده که میزان تولید آلاینده ها در عراق، کویت، ترکمنستان و ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. هرچند که تولید این آلاینده ها در روسیه، الجزایر و قزاقستان روند افزایشی داشته است.

این سازمان تاکید کرد که ماهواره ها دستگاه های متناسبی برای تعیین منبع نشت های بزرگ نیستند؛ چراکه در حال حاضر اطلاعات مربوط به مناطق دریایی و استوایی را ردیابی نمی کنند.

فراموش نکنیم که کاهش انتشار متان نه تنها در نجات طبیعت، بلکه در داشتن زمینی پاک و افزایش طول عمر انسان، تاثیر مستقیم دارد.

ارسال نظر