سالگرد تولد اولین سیم کارت در ایران ؛ همراه اول اپراتور اول ایران

رسانه کلیک - سال 73 همزمان با عرضه اولین سیم کارت در ایران توسط اپراتور همراه اول، ایران در منطقه پیشتاز بوده و در جهان نیز تلفن همراه تکنولوژی جدیدی به شمار می‌آمد.

سالگرد تولد اولین سیم کارت در ایران ؛ همراه اول اپراتور اول ایران

دکتر مارتین کوپر مدیر سابق شرکت AT&T در سال 1973، اولین تماس غیرتجاری با موبایل را انجام داد و 20 سال بعد از آن اولین تماس تلفن همراه در کشور ما برقرار شد. سال 73 بود که اولین سیم کارت های واگذار شده به 4 نفر از کارمندان نهاد ریاست جمهوری انجام گرفت.

سال 73 همزمان با عرضه اولین سیم کارت در ایران توسط اپراتور همراه اول، ایران در منطقه پیشتاز بوده و در جهان نیز تلفن همراه تکنولوژی جدیدی به شمار می‌آمد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که در ابتدا بر خلاف تصورات ثبت نام سیم کارت با استقبال خوبی روبرو نشد! از این رو با طولانی شدن روند ثبت نام تا اواسط سال 1374 در مجموع 9947 نفر برای دریافت سیم‌کارت ثبت نام کردند و در شهریور همان سال واگذاری سیم کارت استارت خورد. نکته جالب توجه در این نکته است که در ابتدا واگذار کردن تلفن همراه نیز به عهده مخابرات بود!

در ابتدا بهره‌برداری از اولین فاز شبکه تلفن همراه کشور در شهر تهران با استفاده از 176 فرستنده و گیرنده در 24 ایستگاه رادیویی با ظرفیت 9200 شماره آغاز شد اما کم کم با استقبال بی‌نظیر مردم از این تکنولوژی که در آن زمان جزو کالاهای لوکس به شمار می‌آمد، زمان آن رسیده بود که شرکت مخابرات در صدد گسترش پوشش آن از تهران به کل کشور برآید، به طوری که در سال 1374 تعداد تلفن‌های فعال به 15907 شماره افزایش یافت و علاوه بر تهران، شهرهای مشهد، اهواز، تبریز، اصفهان و شیراز نیز زیر پوشش شبكه تلفن همراه قرار گرفتند. با گسترش شبكه ارتباطات سیار در سال‌های بعد، در سال 1375 در مجموع علاوه برشهرهای یاد شده 28 شهر دیگر نیز به این شبكه پیوستند.

در ادامه و با توجه به پیشنهاد وزارت ارتباطات و اطلاعات اساسنامه شرکت ارتباطات‌ سیار با سرمایه بالغ بر 2000 میلیارد ریال به تصویب رسید و کلیه وظایف امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران به شرکت ارتباطات سیارایران واگذار شد و با جدی شدن خصوصی‌سازی مخابرات در سال 1389 این شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گشت.

امروز 26 سال از واگذاری اولین سیم کارت در ایران گذشته است و همراه اول به عنوان اپراتور پیشتاز از همان ابتدا تا به امروز توانسته در تمام این سال ها به عنوان اپراتور برتر جایگاه خود را حفظ کند.

نگاهی به کارنامه همراه اول به استناد گزارش‌های فصلی و سالانه سازمان تنظیم مقررات رادیویی نشان می‌دهد اپراتور اول کشور توانسته روند صعودی و روبه رشد خود را حفظ کند و امسال در گزارش 3 ماه اول سال نیز توانسته عنوان اولین اپراتوری که روند صعودی داشته به دست بیاورد.

طبق گزارش سازمان تنظیم مقررات رادیویی در سه ماهه نخست سال همراه اول با رشد سهم بازار همراه بوده و مشترکان اپراتور ایرانسل و رایتل به سمت همراه اول در حال مهاجرت هستند.

جدیدترین گزارش سازمان تنظیم مقررات رادیویی در سال 99حاکی از این است که سهم بازار همراه اول در بهار سال جاری به 53.72 درصد رسیده که 0.54 درصد رشد را به نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته و همچنین زمستان 98 نشان می‌دهد.

در حالی بیشترین خطوط فعال در این جدول با سهم 65.047.843 به همراه اول تعلق دارد که نگاهی به جدول منتشر شده توسط رگولاتوری نشان می‌دهد سهم بازار ایرانسل 0.36 درصد به نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته و همچنین 0.73 درصد به نسبت زمستان 1398 افت کرده است.

از طرفی این روزها تب بورس یکی از مهم ترین مسایلی است که در میان مردم ایران با اقبال روبه شده است. از طرفی همین اقبال و توجه باعث شده شاخص‌های بورس با افت و خیزهای زیادی روبه رو شود.

اما بررسی شاخص هی همراه اول در بازار سرمایه و بورس نشان می‌دهد در روزهای متوالی همراه اول توانسته با حفظ شاخص بورس خود حتی روندی صعودی طی کند.

شاید بالا بودن سهم رشد بازار همراه اول طبق مستندات رگولاتوری یکی از مهم ترین مسایلی باشد که توانسته اپراتور اول کشور را در این زمینه موفق کند.

ارسال نظر