سخت ترین ماده جهان ساخته شد

محققان موفق به ساختن قوی ترین ماده جهان شدند که از گرافن نیز سخت تر است.

سخت ترین ماده جهان ساخته شد

به گزارش کلیک، ماده خارق العاده جدیدی به نام کربین (Carbyne) ساخته شده است که به خاطر روش تولید آن توانسته است عنوان قوی ترین ماده را دریافت کند.
یک گروه از دانشگاه وینا برای نخستین بار ماده ای فوق قوی با شکلی ثابت تولید کرده اند که خواص کششی آن ۴۰ برابر الماس و دو برابر خواص کششی گرافن است.
۲
کربین یک ساختار مبتنی بر کربن است ماده ای تئوریک است که محققان از زمان معرفی آن در سال ۱۸۸۵ توانسته اند آن را از طریق شبیه سازی های کامپیوتری و یا اشکال بسیار کوتاه متشکل از ۱۰ اتم تولید کنند که این کوتاهی به خاطر شکل ناپایدار آن بود. اما حالا محققان توانسته اند از روشی جدید بهره گیری کنند؛ آن ها دو ورق گرافن را به دور هم می پیچند تا یک لوله محافظ شکل بگیرد سپس کربین را درون آن تولید می کنند تا از شکستن آن جلوگیری کنند و در نتیجه توانستند زنجیره ای به بلندی ۶۴۰۰ اتم که دارای شکل پایدار است تولید کنند.
ماده ای ارزشمند
لی شی گفت یافته های این گروه در مجله علمی مواد طبیعی منتشر شد و توضیح داده شد چگونه این روش جدید می تواند راه را برای تولید انبوه این ماده فوق قوی باز کند.
وی ادامه داد نتایجی که ما به دست آوردیم مسیری برای تولید انبوه زنجیره های متشکل از بیش از ۶۰۰۰ اتم کربن ایجاد می کند و نشان دهنده راهی به سوی مقصد نهایی است، یعنی تولید انبوه این محصول.
کربین معنی خاصی برای افراد معمولی ندارد، چون این ماده در مراحل اولیه شکوفایی است و نمی توان آن را حتی با چشم غیر مسلح دید. اما قدرت فوق العاده این ماده آینده ای درخشان برای استفاده های مکانیکی و تولیدی و همچنین رسانایی الکتریکی رقم زده است و تبدیل به جزئی بسیار مهم در تولید گجت ها و دستگاه های نانو الکترونیک خواهد شد.
منبع:ibtimes

ارسال نظر