سرویس هشدار نقص امنیتی گوگل برای دستگاه‌های اندرویدی غیر Pixel

رسانه کلیک - گوگل به منظور تامین امنیت اکوسیستم سیستم عامل خود، سرویسی را برای تشخیص وجود نقص ایمنی در دیگر دستگاه‌های اندرویدی طراحی کرده تا هم توسعه‌دهندگان و هم کاربران را از وجود نقص امنیتی مطلع کند.

سرویس هشدار نقص امنیتی گوگل برای دستگاه‌های اندرویدی غیر Pixel

هرچند گوگل تا کنون در تلاش بوده تا امنیت سیستم عامل اندروید را با اقداماتی مانند سرعت بخشیدن به روزرسانی ها و ارائه اشکالات این سیستم عامل، بهبود بخشد. اما اکنون این شرکت در اقدامی با افشای اشکالات و نقص های ایمنی نرم افزارهایی که توسط گوگل نیز نوشته نشده‌اند، در تلاش است تا امنیت سیستم عامل خود را هرچه بیشتر افزایش دهد. این شرکت در اقدامی مبتکرانه با راه‌اندازی سییستم مدیریت نقص امنیتی دستگاه‌های اندرویدی، وجود آسیب پذیری در نرم‌افزار‌های شریک آندروید (از طریق توسعه دهندگان XDA) را به آن ها گوشزد می‌کند. گوگل امیدوار است که این سرویس بتواند هم به شرکا و هم به کاربران درباره مشکلات احتمالی در اسرع وقت هشدار دهد.

به گفته این کمپانی، سرویس هشدار نقص امنیتی گوگل قبلاً به تعدادی از مسائل مربوط به سیستم‌ عامل اندروید پرداخته است. در پست وبلاگی که گوگل برای اطلاع‌رسانی بابت این سرویس آپلود کرده نامی از شرکت‌هایی که نرم‌افزارهای آن‌ها در این سیستم بررسی می‌شود، ذکر نشده است، اما یک ردیاب اشکال برای این برنامه به چندین تولید کننده اشاره کرده است. به عنوان مثال هواوی در سال 2019 مشکلاتی با تهیه پشتیبان برای دستگاه‌های ناامن داشت. تلفن های Oppo و Vivo نیز دارای آسیب پذیری های جانبی هستند. ZTE ضعف‌هایی در سرویس پیام و تکمیل خودکار مرورگر خود داشت و سایر فروشندگان متضرر نیز شامل Meizu ، سازنده تراشه MediaTek ، Digitime و Transsion بودند.

البته بر اساس گفته‌های گوگل، این کمپانی قبل از افشای نقص برای کاربران، ابتدا همه توسعه‌دهندگان و شرکای خود را مطلع کرده و بعضی از این نقص‌های امنیتی تا الان از طرف شرکت‌های دارای مشکل رفع شده است.

این حرکت یک یادآوری برای به روز نگه داشتن دستگاه اندرویدی شما به حساب می‌آید، اما از ان طرف به دیگر شرکای اندروید نیز فشار وارد می کند تا در جهت رفع اشکالات برنامه‌های خود را اقدام کنند در غیر این صورت عموم مردم را مطلع می‌کند که چه برنامه‌هایی هنوز از طرف شرکت توسعه‌دهنده برنامه با نقص باقی مانده است. در صورت موفقیت این طرح، کاربران شاهد تأکید بیشتری بر امنیت در اکوسیستم کلی اندروید و نه فقط برنامه‌های خود گوگل هستند.

ارسال نظر