سرگردانی هزینه‌های کلاهبرداری‌ شده وس!

رسانه کلیک - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره زمان بازگشت هزینه‌ کلاهبرداری‌های صورت‌گرفته در حوزه خدمات ارزش افزوده گفت: ما شکایتی را تنظیم کرده و به قوه قضاییه فرستادیم و آن‌ها هم در دستور بررسی‌های خود قرار دادند.

سرگردانی هزینه‌های کلاهبرداری‌ شده وس!

خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می‌شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها همچون تماس صوتی و پیامک معمول است، از جمله شامل مسابقات و رای‌گیری، تبلیغات موبایلی، تلویزیون آنلاین، پخش یا دانلود موسیقی و اطلاع‌رسانی. اگرچه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما ارائه این خدمات برای برخی از شرکت‌های ارزش افزوده، به روشی برای کلاهبرداری از کاربران تبدیل شد.

پس از آن، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- مهر ماه سال گذشته درباره کلاهبرداری‌های ارزش افزوده گفت پنج شرکت در این زمینه شناسایی شده که یک شرکت پشت همه اینهاست و حتی در یک پرونده ۳۳ میلیارد کلاهبرداری انجام‌شده، به مردم برگردانده شده است. پس از آن نیز اعلام کرد شرکت‌های خدمات ارزش افزوده در این‌مدت به ادعای خودشان ۱۳ هزار میلیارد تومان درآمد داشتند.

آذری جهرمی همچنین اعلام کرد اگر خدمات واقعی ارزش افزوده که در حمایت از کسب‌وکارها صورت می‌گیرد از کلاهبرداری‌ها جدا نشود، کل سرویس‌های ارزش افزوده برای همیشه تعطیل خواهد شد. در نهایت ضوابط استفاده از خدمات ارزش افزوده در مصوبه ۳۰۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات موسوم به «پایان وس» تصویب و از ۱۹ خرداد لازم‌الاجرا شد.

التزام اپراتورها به رعایت مصوبه پایان وس

در این راستا حسین فلاح جوشقانی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مصوبه موسوم به پایان وس اظهار کرد: پس از ابلاغ مصوبه ۳۰۰ کمیسیون تنظیم مقررات، اپراتور رایتل اعلام کرد قصد دارد خدمات ارزش افزوده را از طرح تجاری خود حذف کند، چون ارائه خدمات ارزش افزده الزامی ندارد و رایتل بر اساس بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده است. البته اپراتورهای دیگر هم بر اساس مصوبه عمل می‌کنند.

وی توضیح داد: بر اساس این مصوبه، مشترکان می‌توانند برای ارزش افزوده اعتبار ویژه بخرند، همان‌طور که برای خدمات پایه هم سیم‌کارت خود را شارژ می‌کنند. دیگر اینکه قبوض مشترکان در حوزه ارزش افزوده و خدمات پایه به‌صورت جداگانه محاسبه می‌شود که مردم بدانند هزینه هر کدام از این خدمات چقدر است و نهایتا به دلیل سرویس‌های ارزش افزوده، سرویس‌های پایه‌شان هم قطع نشود.

فلاح جوشقانی خاطرنشان کرد: ما از کسب‌وکار شفافی که روندش مشخص باشد و به روش‌های فریبنده عمل نکند، بلکه با روش‌های سالم، مردم را به سرویس‌های ارزش افزوده جذب و نیازشان را برطرف کند، حمایت می‌کنیم و مصوبه ۳۰۰ هم در همین راستاست. بدین ترتیب مردم حاضرند برای سرویسی که به آن نیاز دارند، اعتبار بخرند و هزینه بدهند و سرویسی هم که به روش‌های مختلف ممکن است کلاهبرداری کند، حذف می‌شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این سوال که هزینه‌ کلاهبرداری‌های صورت‌گرفته چه زمانی به مشترکان برگردانده می‌شود، گفت: ما شکایتی را تنظیم کردیم و به قوه قضاییه فرستادیم و آن‌ها هم در دستور بررسی‌های خود قرار دادند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره علت کند بودن روند انجام بررسی‌ها اظهار کرد: علت را باید از مسوولان قوه قضاییه پرسید. آنجا هم حتما فرآیندهای خودش را دارد و من اطلاعی ندارم و نمی‌توانم درباره آن قضاوت کنم اما ما وظیفه‌مان این بود که این موارد را اعلام کنیم.

فلاح جوشقانی پیش از این درباره شکایت مشترکان از سرویس‌های ارزش افزوده و برگشت هزینه‌ها بیان کرده بود: ما اعلام کردیم این سرویس‌ها از مردم دریافت شده و لیست این شکایات را به قوه قضاییه فرستادیم که در نوبت بررسی قرار دارد. اگر قوه قضاییه حکم کند که هزینه‌ها برگردانده شود، به اپراتورها اعلام می‌کنیم. البته بسیاری‌ از این هزینه‌ها را هم اپراتور خودش دریافت نکرده و سهم شرکت‌های دیگر بوده است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین به‌تازگی در توییتر نوشت: تقاضای صدور دستور موقت برای توقف اجرای مصوبه موسوم به پایان وس در دیوان عدالت اداری رد شد. برای صیانت از حق‌الناس نظارت بر اجرای مصوبه با تمام توان ادامه دارد.

ارسال نظر