سندرم‌ بعد از کرونا در زنان حادتر است!

رسانه کلیک - بیماری همه‌گیر ویروس کرونا (COVID-19)، ناشی از سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس 2 (SARS-CoV-2)، همچنان در سراسر جهان در حال شیوع است. با گسترش این همه‌گیری، درک ما از سندرم‌ بعد از کرونا روز به روز بیشتر می‌شود.

سندرم‌ بعد از کرونا در زنان حادتر است!

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد میزان فوتی‌های ناشی از COVID-19 در مردان بیشتر از زنان است. از طرف دیگر، به نظر می‌رسد در طولانی مدت، زنان بیشتر از این بیماری رنج می‌برند و عواقب منفی اجتماعی و اقتصادی را تجربه می‌کنند.

برای درک بهتر عواقب پس از COVID، محققان در بیمارستان دانشگاه بازل و بیمارستان دانشگاه زوریخ یک مطالعه در این باره انجام داده‌اند. این مطالعه، مشکلاتی را که پس از COVID-19 برای زنان و مردان بوجود می‌آید، در سوئیس بررسی کرده است.

COVID-19 و عواقب طولانی مدت

برخی از افراد که به SARS-CoV-2 آلوده شده‌اند، حتی پس از بهبودی، علائم و نشانه‌هایی را تجربه می‌کنند. این افراد كه به آنها حامل طولانی یا COVID طولانی گفته می‌شود، ممكن است دچار خستگی، دشواری در تفكر یا تمركز، سردرد، سرگیجه هنگام ایستادن، تپش قلب، درد قفسه سینه، تنگی نفس و از دست دادن بو و طعم شوند.

شناسایی عوامل خطر

در مطالعه اخیر، محققان با هدف تعیین اینکه آیا زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوارض طولانی‌مدت قرار دارند یا مردان، به نتایج ارزشمندی دست یافتند.

آنها بررسی‌های لازم را روی بیش از 5800 نفر در سوئیس انجام دادند که آزمایش SARS-CoV-2 RNA آنها از فوریه تا دسامبر سال 2020 مثبت بود. حدود 2799 نفر که زنده ماندند، یک پرسشنامه را تکمیل کردند.

نتیجه این آزمایش مشخص کرد که هر شخص مبتلا به کرونا حداقل تا 60 روز، یکی از علائم سختی در تنفس، ضعف جسمی، درد قفسه سینه، درد مفاصل، از دست دادن بو یا چشایی، تغییرات پوستی، فلج، مشکلات بینایی، ترشح بزاق زیاد، مشکلات حافظه و سردرد و غیره را داشته است.

زنان در معرض خطر کرونا

برآورد می‌شود 43 درصد از زنان و 32 درصد مردان حداقل یک علامت مداوم را پس از ماه‌ها از عفونت حاد گزارش کرده‌اند. تعداد علائم در زنان بیشتر بود. به علاوه، شرایط بهداشت روانی و عوامل خطرزای بیماری‌های زمینه‌ای، خطر ابتلا به سندرم بعد از کرونا را در زنان افزایش داد.

سندرم پس از COVID-19 در مردان بصورت چاقی نشان داده شد، اما در زنان اینگونه نیست. سطح استرس خانگی و عوامل جنسیتی، احتمال عوارض طولانی مدت COVID-19 در زنان را افزایش می‌دهد. برعکس، به نظر می‌رسد بارداری طی بیماری حاد COVID-19 و مسئولیت مراقبت از کودکان، از زنان در برابر سندرم بعد از COVID-19 محافظت می‌کند.

ارسال نظر