سیستم ناوبری یا GPS و مرجع اصلی نشانگر مثلثی آن

رسانه کلیک - زمانی که GPS روی گوشی‌های خود و یا سیستم‌ ناوبری و حمل و نقل خودرو خود را فعال می‌کنید یک نشانگر مثلثی شکل در نوار اعلان و هشدارهای گوشی برای شما نمایش داده می‌شود.

سیستم ناوبری یا GPS و مرجع اصلی نشانگر مثلثی آن

نشانگر مثلثی GPS که روی صفحه گوشی‌های تلفن همراه هوشمند و همچنین سیستم ناوبری یا همان Navigation خودروها نمایش داده می‌شود همان نشانگری است که در بازی‌های Asteroid 1979 کنسول‌های بازی آتاری نمایش داده می‌شد.

نشانگر ناوبری مثلثی شکل که امروزه به عنوان نشانگر GPS روی گوشی‌های تلفن همراه و سیستم ناوبری خودروها نمایش داده می‌شود برای اولین بار در سال ۱۹۸۵ توسط سیستم ناوبری Etak مورد استفاده قرار گرفت. از آنجایی که در آن زمان هنوز تکنولوژی GPS روی کار نیامده بود در سیستم ناوبری Etak از روش هوشمند دیگری برای ردیابی و در اختیار داشتن موقعیت وسیله نقلیه و مسیری که در آن قرار می‌گرفت استفاده می‌شد.

سیستم ناوبری شرکت etak شرکت Etak برای اینکه بتواند موقعیت وسیله نقلیه را بتواند نمایش دهد از صفحه نمایش‌های CRT استفاده می‌کرد که قادر به نمایش خطوط با استفاده از پرتوهای نور به جای بیت‌مپهای رستری بودند. برای نمایش موقعیت خودرو روی صفحه نمایش Etak از نشانگر مثلثی شکلی استفاده می‌کرد. از آن زمان به بعد این مثل به عنوان نشانگر موقعیت مکانی و سمبلی برای نمایش آن تبدیل شد.

امروزه از نمونه مدرن همان نشانگری را که توسط شرکت Etak در آن زمان طراحی شده بود می‌توانید در سیستم ناوبری بسیاری از خودروهای هوشمند امروزی مثل تسلا و یا حتی برای نمایش موقعیت مکانی کاربر روی گوشی‌های آیفون مشاهده کنید.

شرکت etak توسط یکی از هم مؤسسان شرکت آتاری به نام Nolan Bushnell تأسیس شد. در واقع سه مهندس با نام‌های Stan Honey، Ken Milnes و Alan Philips شرکت etak را به منظور طراحی سیستم‌های ناوبری قابل استفاده روی خودروهای آن روز راه اندازی کردند. در واقع آن‌ها به دنبال طراحی و تولید انبوه سیستمی بودند که توسط آن بتوانند موقعیت مکانی خودرو را تشخیص دهند و خودرو را در مسیری که طی می‌کرد دنبال کنند.

تصویر سیستم ناوبری امروزی مهندسانی که شرکت Etak راه اندازی کردند تمایل زیادی برای همکاری با شرکت آتاری از خود نشان دادند و در نتیجه بازی Asteroids را که در سال 1979 برای اجرا روی کنسول بازی آتاری طراحی شده بود باز طراحی کردند. در این بازی وظیفه کاربر کنترل و هدایت یک سفینه فضایی در یک سیارک است. ماموریت اصلی این سفینه فضایی از بین بردن سنگ‌هایی فضایی است که در فضای سیارک شناور هستند. نوک سفینه فضایی و آیکونی که موقعیت آن را روی نقشه نمایش می‌دهد شبیه به نوک پیکان و آیکون GPS هستند که امروزه در سیستم‌های ناوبری و Navigation از آن استفاده می‌شود.

ارسال نظر