شاه دزد؛ جدیدترین بازی محبوب ایرانی!

رسانه کلیک - یکی از بازی هایی که این روزها به قول معروف حسابی سرو صدا کرده و گرافیک جذابی دارد، بازی شاه دزد است.

شاه دزد؛ جدیدترین بازی محبوب ایرانی!

این بازی که حاصل کار تیمی با نام استودیو کاریزما است، در کارنامه تولد کوتاه مدتش عناوین جذاب و قابل توجهی به دست آورده که از میان آنها می توان به این موارد اشاره کرد: فینالیست ایندی پرایز لندن 2019، نامزد بهترین بازی سال 1397 جشنواره ایران ساخت و فینالیست ایندی پرایز چین 2018.

برای آشنایی بیشتر با این بازی و بازی سازانی که ایرانی هستند و در تلاشند دنیای بکر و جذاب صنعت بازی سازی را در ایران به صنعتی قابل قبول بدل کنند؛ سری به استودیو کاریزما زدیم و پای صحبت های آنها نشستیم که در ادامه می خوانید.

استودیو کاریزما و تلاش برای بازی های استراتژیک

ایمان گلکار، مدیر و یکی از اعضای تیم اصلی استودیو کاریزماست که پاسخ گوی سوالات ماست و صحبت هایش را با اشاره به نحوه تولد استدیو کاریزما شروع می کند و می گوید:د«حدود یک سال و نیم پیش کار خودمان را شروع کردیم. شاه دزد اولین بازی ما تحت عنوان استدیو کاریزماست که طی هفته های گذشته از آن رونمایی شد و در این مدت با استقبال قابل توجهی روبه‌رو شده است. کاریزما در اصل سومین استارتاپی است که توسط استارتاپ کنترل تک متولد شده و قرار است در آینده هم در زمینه ساخت بازی آن هم از نوع استراتژیک فعال باشد. البته شاه دزد همچنان در مراحل اولیه است و راه زیادی پیش رو دارد و قرار است روی آن بیشتر کار کنیم.»

هسته چهار نفره یک استدیوی بازی سازی!

ایمان گلکار مدیر استودیو کاریزماست؛ اما برایم سوال است که سابقه بازی سازی این تیم قبل از کاریزما به چه زمانی بازمیگردد؟ و اعضای تیم در چه پوزیشن هایی مشغول فعالیتند؟ گلگار در این رابطه می گوید: «خودم حدود ده سال است در زمینه بازی سازی مشغول کارم. هسته اصلی تیم که کلا چند سال با هم کار می کنیم؛ 4 نفره است. حدود 5 سال است با خانم شهره اسماعیلی دیزاینر و طراح بازی وارد همکاری شده و در تلاشیم بازی بسازیم؛ حاصل این همکاری بازی هایی مثل راهرو، صاعقه و بازی پاکت پلت. در کنار این موضوع، دو تن از دوستان هم جزو هسته لاینفک تیم استدیو کاریزما هستند. حسین ریحانی گرافیست و انیماتور و آقای بهرام قلی‌پور هم برنامه نویس است.»

شاه دزد چیست؟

شاید برایتان جالب باشد با نام این بازی یعنی شاه دزد در خلال بازی هم روبه‌رو خواهید شد! در این مورد گلکار اطلاعات جالبی در اختیار ما قرار می دهد و می گوید: «هنگامی که غارتگرها برای به دست آوردن طلاها به سمت این قلعه جادویی هجوم می آورند، متوجه خواهند شد که این قلعه دارای ویژگی های منحصر به فردی است که Looters (شاه دزد) نام دارد! این نقطه عطفی برای بازی ماست که گیمر را جذب داستان می کند.

در این بازی از گرافیک تقریبا دو بعدی بهره برده ایم و گیمرها می توانند در محیط بازی اسکرول کنند. در طی بازی، گیمر باید از قلعه خود دفاع کند و در ادامه برای به دست آوردن منابع حمله کند. تلاش کردیم هم در طراحی کاراکتر بازی و هم در ادامه اش از انیمیشن های مختلفی استفاده کنیم.

۴ دکمه جهت دهی و قابلیت پرش، ابزار مخاطب برای بازی است. ضمن اینکه می توانند قسمت های مختلف ساختمان قلعه را ارتقا داده و با ایجاد موانع در مپ بازی بر اساس چیدمان دلخواهشان از قلعه خود دفاع کنند.

پلیری موفق می شود که مراحل جذاب بسازد تا بقیه نتوانند غارت کنند. بازی آنلاین و رایگان است. در مواردی برای پیشرفت؛ پلیرها اگر دوست داشتند می توانند خریدهایی انجام دهند، در غیر این صورت بازی را تا انتها رایگان ادامه دهند.»

تمرکز روی شاه دزد؛ برنامه هر روزه این روزهای استودیو کاریزما

می پرسم: به فکر ساخت بازی جدیدی هستید؟ گلکار در پاسخ می گوید: «فعلا تمرکز ما روی شاه دزد است. چون بازی به سبک آنلاین است در تلاشیم پیکره های جدیدی به بازی اضافه کنیم.»

همدلی تیمی رمز موفقیت ماست

شاه دزد در این مدت کوتاه با استقبال خوبی مواجه شده است. زمانی که دلایل این موفقیت را جویا شدم، با این پاسخ روبه‌رو می شوم: «خوب دلیل اصلی موفقیت هر پروژه ای وجود افراد موفق در تیم است. این نکته ای است که حتی از ایده و پیاده سازی نیز مهم تر است.

در طول یک سال و نیم روی شاه دزد کار کردیم و با چالش های ریادی دست و پنجه نرم کزدیم تا توانستیم محصولی که استانداردهای جهانی را داراست، تولید کنیم. ضمن اینکه ما در کنترل تک به صورت خوبی ساپورت و هندل شدیم.»

فیدبک ها را چاشنی مسیر کردیم!

گلکار در ادامه رمزهای موفقیتی که شاه دزد در تلاش اجرایی کردنش است، می گوید: «یکی دیگر از دلایل موفقیت شاه دزد این بود که در ماه بارها و در بازه زمانی کوتاه مدت بازی را آنالیز کرده، فیدبک گرفته و بر اساس فیدبک قدم های بعدی را برداشتیم.»

مشکلات درآمدی بازی سازها

گلکار در رابطه با مشکلاتی که بازی سازها با آن مواجهند و چالش های این مسیر می گوید: «مشکل اصلی همه بازی ساز ها درآمد آنهاست. چون علاوه بر اینکه پول درآوردن از بازی خیلی سخت شده و رقابتی شده است، وضعیت اقتصادی جامعه ما هم خوب نیست. بنابراین خرج کردن برای تفریح تا حدود زیادی پایین آمده است.

از این رو، اگر تیمی تصمیم داشت پروژه بزرگی انجام دهد؛ حداقل یک سال فرصت نیاز دارد برای به بار نشاندن محصول نهایی و این بدون سرمایه گذار تقریبا غیر ممکن است. به همین دلیل، من مشکل اصلی بازی سازها را سرمایه اولیه و جذب سرمایه گذار می دانم.»

شاه دزد در جهان

در انتهای گفتگو، ایمان گلکار با اشاره به این نکته که به فکر صادرات بازی شاه دزدند و کمر همت بسته اند که در حوزه صنعت گیم وارد سطح جهانی شوند؛ می گوید: «هدف ما این است: شاه دزد را خوب بشناسیم و نقاط ضعف را برطرف کنیم؛ در گام بعدی به بقیه کشورها ورود کنیم. چون از همان ابتدای کار؛ هدف ما این بود که بازی را جوری بسازیم که بتوانیم در زمینه صادرات بازی مشغول باشیم، بنا بر همین دلیل، روی گرافیک بازی به شکل ویژه ای کار کردیم.

اما اگر برایتان سوال است که این روزها تمرکز ما بر چه اصلی است، باید عنوان کنم این روزها در پی انتشار بازی برای سیستم عامل iOS و انتشار بازی در گوگل پلی و اپ استور هستیم.»

ارسال نظر