شبکه اجتماعی تیک‌تاک چیست و بررسی علت محبوبیت آن

رسانه کلیک - شبکه اجتماعی تیک‌تاک یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی است که رشد آن مدیون استفاده کاربران و افزایش کاربران آن بوده است.

شبکه اجتماعی تیک‌تاک چیست و بررسی علت محبوبیت آن

در سال 2019 و 2020 میلادی یکی از شبکه‌های اجتماعی که توانست در میان کاربران این پلتفرم‌ها به رشد بسیار زیاد و تعداد کاربر بسیار بالایی دست یابد، شبکه اجتماعی تیک‌تاک بوده است. در حال حاضر شبکه اجتماعی تیک‌تاک یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در دنیا است که در این مطلب قصد داریم دلیل محبوبیت و وجه تمایز آن را با سایر شبکه‌های اجتماعی توضیح دهیم.

خلاصه‌ای در خصوص شبکه اجتماعی تیک‌تاک

در حال حاضر تعداد کاربران فعال شبکه اجتماعی تیک‌تاک در سراسر دنیا بیش از 1 میلیارد نفر است که تعداد آن به صورت روزانه در حال افزایش است. بیشتر کاربران این پلتفرم نوجوانان هستند. اما چرا تیک‌تاک در بین نوجوانان از محبوبیت زیادی برخوردار است؟

در ابتدای سال 2020 میلادی مطالعه‌ای توسط یکی از دانشگاه‌های برتر آمریکا انجام شد که در آن دلیل محبوبیت پلتفرم تیک‌تاک به خصوص در میان نوجوانان بررسی شده است. در ادامه به بررسی نتایج این مطالعه خواهیم پرداخت

صفحه For You و الگوریتم‌های استفاده شده در شبکه اجتماعی تیک‌تاک

بزرگ‌ترین دلیل و عاملی که باعث شده بسیاری از نوجوانان و افراد از گروه‌های سنی دیگر به عنوان یک کاربر فعال در شبکه اجتماعی تیک‌تاک فعالیت داشته باشند، وجود صفحه‌ای در اپلیکیشن تیک‌تاک به نام For You است. این صفحه به FYP نیز مشهور است شبیه به یک تام لاین در اپلیکیشن‌ عمل می‌کند و کاربران می‌توانند از طریق آن محتواهای مورد علاقه خود را پیدا کنند. از طرفی الگوریتم‌های مورد استفاده در شبکه اجتماعی TikTok که از آن برای پیدا کردن و جستجوی محتوای مورد علاقه کاربر استفاده می‌شود مبتنی بر تکنولوژی هوش مصنوعی هستند که دقت بسیار بالایی دارد و همین مسئله باعث شده تا کاربران در فاصله بسیار کوتاهی به محتوای مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

شبکه اجتماعی تیک‌تاک برای اینکه کاربران در شبکه اجتماعی تیک‌تاک بتوانند به ویدیو‌ها و مطالب مورد علاقه خود دسترسی پیدا کنند، الگوریتم‌های هوش مصنوعی رفتار کاربر در مشاهده ویدیوها و مطالب را تحت نظر می‌گیرند و بر اساس موضوعی که کاربر زمان بیشتری را صرف تماشای آن می‌کند مطالب مورد علاقه کاربر را به او پیشنهاد می‌دهند. نکته جالب در خصوص الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی شبکه اجتماعی TIkTok این است که این الگوریتم‌ها قادر به یافتن ارتباط این ویدیوهایی که کاربر در طول روز در این شبکه اجتماعی مشاهده می‌کند هستند. این قابلیت شبیه به قابلیت frequently bought together است که در وب‌سایت آمازون از آن برای پیشنهاد دادن محصول به کاربر استفاده می‌شود.

در این شبکه اجتماعی بر خلاف سایر پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی که اساس آن بر پایه ایجاد ارتباط میان کاربران شکل گرفته‌ است، شبکه اجتماعی تیک‌تاک تمرکز اصلی خود را روی بهینه‌سازی محتواهایی که به کاربر نمایش داده می‌شود گذاشته است. در واقع شما می‌توانید ساعت‌ها در تیک‌تاک بچرخید و محتواهای مورد علاقه خود را مشاهده کنید بدون آنکه نیاز به برقراری ارتباط با افرادی کنید که آن‌ها را می‌شناسید.

به دلیل ماهیت اصلی شبکه اجتماعی تیک‌تاک و الگوریتم‌های به کار رفته در آن نمایش محتواها بر اساس علایق شما و نه بر اساس ویدیوهایی که افراد و آشنایان شما در آن به اشتراک می‌گذارند برای شما نمایش داده می‌شود. به همین دلیل است که دسترسی هر فرد به محتوای مورد علاقه آن در این پلتفرم شبکه اجتماعی بسیار راحت و آسان است.

ترندهای شبکه اجتماعی تیک‌تاک

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده است استفاده از شبکه اجتماعی تیک‌تاک بیش از پیش افزایش یابد، استفاده از مفهومی به نام ترند است. این ترندها عموماً چالش‌های جالبی هستند که از سوی کاربران طراحی می‌شوند و بسیار از کاربران دیگر آن را انجم می‌دهند ویدیوی مربوط به آن را در شبکه اجتماعی TikTok با دیگران به اشتراک می‌گذارند. برای مثال یکی از کاربران شبکه اجتماعی تیک‌تاک چالشی با نام چالش رقص راه‌اندازی می‌کند و به سایر کاربران توصیه می‌کند تا آن را انجام دهند. پس از مدتی این چالش به یک ترند بزرگ تبدیل می‌شود. هرچه تعداد شرکت کنندگان در یک چالش بیشتر باشد، آن چالش به یک چالش داغ‌تری و پر مخاطب‌تری تبدیل می‌شود.

یکی از دلایلی مهمی که باعث راه‌اندازی و به وجود آمدن ترندها در شبکه اجتماعی تیک‌تاک شده‌ است این است که این پلتفرم بر پایه تولید و به اشتراک گذاری ویدیو و صدای قرار داده شده روی آن ایجاد شده است. به همین دلیل زمانی که یک کاربر اقدام به بارگذاری یک ویدیو در آن می‌کند، موسیقی و یا صدایی که در آن ویدیو استفاده شده است تبدیل یک آهنگ پر شنونده می‌شود در نتیجه وایرال شدن این آهنگ می‌تواند برای سازنده آن مزیت زیادی داشته باشد و به همین دلیل این قابلیت باعث استقبال افرادی که در زمینه موسیقی و به طور کلی تولید محتواهای صوتی فعالیت می‌کنند شده است و پشتیبانی آن‌ها از این قابلیت آن را به یک قابلیت پر مخاطب در بین طرفداران و کاربران این شبکه اجتماعی تبدیل کرده است.

جالب است بدانید که منشأ اصلی پر مخاطب شدن یک آهنگ و افزایش تعداد مخاطبان آن در بسیاری از موارد شبکه اجتماعی TikTok بوده است. حتی بسیاری از این آهنگ‌ها که به آهنگ‌های ترند دنیا تبدیل شده‌اند موسیقی‌های قدیمی بودند که سال‌های سال کاربران حتی یک‌بار هم آن را گوش نداده‌ بودند. برای مثال موسیقی Dreams از گروه Fleetwood Mac که در سال 1997 ساخته شده بود اخیراً به یکی از پر مخاطب‌ترین ترندهای موسیقی در دنیا تبدیل شده است.

گروه‌ها و انجمن‌ها در شبکه اجتماعی TikTok

نکته مهم در خصوص شبکه اجتماعی تیک‌تاک این سات که در حال حاضر این شبکه اجتماعی از طیف وسیعی از کاربران با نژادها، ملیت‌ها و قومیت‌های مختلفی برخوردار است. به عبارت دگر تنوع نژادی در میان کاربران شبکه اجتماعی تیک‌تاک بسیار زیاد است. از این رو در این شبکه اجتماعی قابلیتی در اختیار کاربران قرار داده شده است که با عنوان TikTok Communities شناخته می‌شود. این قابلیت به کاربران این امکان را می‌دهد که ویدیوها و موسیقی‌ها و به طور کلی محتواهای صوتی و تصویری خود را بر اساس ملیت و قومیت خود در این شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارند تا افراد دیگری از همان قوم و نژاد هستند آن را مشاهده کنند و به این ترتیب بتوانند با هم یک جامعه و اجتماع را تشکیل دهند.

برای مثل در شبکه اجتماعی تیک‌تاک یک شاخه فرهنگی به نام cottage-core تشکیل شده است که این زیر شاخه فرهنگی ویدیوهایی منتشر می‌کند که تمرکز آن بر روی اصول و سبک زندگی در خانه‌های چوبی و جنگلی است. ویدیوهای به اشتراک گذاری شده تحت عنوان این شاخه فرهنگی میلیون‌ها بازدید به خصوص اختصاص داده است.

تنوع محتوایی در شبکه اجتماعی TikTok بسیار زیاد است و از طرفی مشاهده این محتواها نیازی به ارتباط سازی با کاربران دیگر ندارد از این رو این شبکه اجتماعی توانسته نظر یک میلیون کاربر در جهان را به خود جلب کند.

ارسال نظر