شبکه توزیع محتوا (CDN) چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر جزء افرادی باشید که در دنیای وب فعال هستید، به احتمال بسیار بالایی با عبارت CDN  یا Content Delivery Network برخورد داشته‌اید. اما عبارت CDN چه مفهومی داشته و شبکه توزیع محتوا چه کاربردی دارد؟

شبکه توزیع محتوا (CDN) چیست و چه کاربردی دارد؟

سال‌ها پیش کاربران اینترنت با سرعتی بسیار پایین‌تر از سرعت اینترنت امروزه، در بستر اینترنت با صبوری وبگردی می‌كردند. اما امروزه با افزایش سرعت اینترنت و حجم محتوای وبسایت ها، توزیع محتوا میبایست به گونه ای انجام شود که کاربران بتوانند در کسری از ثانیه وبسایت ها را بارگذاری نمایند.

CDN چیست؟

شبکه توزیع محتوا یا Content Delivery Network که به اختصار CDN نیز نامیده می‌شود، طبق تعریف بین المللی به شبکه هایی که برای توزیع محتوا، بهینه سازی شده‌اند اطلاق می‌شود. به عبارتی دیگر، CDN شبکه‌ای از سرور ها است که در موقعیت های جغرافیایی مختلف، سراسر جهان، پراکنده شده‌اند و ماموریت این شبکه، بهبود دادن سرعت و عملکرد وبسایت ها با تحویل دادن محتوا به کاربران در سریع ترین زمان ممکن می‌باشد.

اجازه دهید این موضوع را با یک مثال جلو ببریم. فرض کنید شما یک سرور مجازی داشته و وبسایت شما نیز بر روی آن سرور مجازی در حال اجرا می‌باشد. اگر شما در وبسایت خود از CDN استفاده ننموده باشید، کاربران محتوای وبسایت شما را از همان سرور مجازی دریافت خواهند کرد. اما اگر CDN را فعال نمایید، محتوای وبسایت شما اعم از تصاویر، متن ها و... توسط نزدیک ترین سرور از نظر موقعیت جغرافیایی به کاربر تحویل داده خواهد شد.

برای مثال، اگر کاربر وبسایت شما در داخل کشور ایران حضور داشته باشد، محتوای وبسایت شما را از CDN های داخل کشور ایران تحویل خواهد گرفت ولی اگر کاربری در کشور هلند باشد، محتوای وبسایت را از CDN های داخل کشور هلند دریافت خواهد کرد. همین امر برای CDN های داخلی نیز صادق است، یعنی اگر کاربری در شهر تبریز باشد، محتوا را از CDN های همان شهر دریافت خواهد کرد.

CDN چیست؟

CDN چگونه کار می کند؟

همانطور که ذکر شد، CDN به منظور بالا بردن سرعت بارگذاری وبسایت، محتوای وبسایت ها را در سرور های مختلف در موقعیت های جغرافیایی مختلف کپی یا به عبارتی کش (cache)می‌کند و فاصله جغرافیایی کاربر و سرور را به حداقل می‌رساند. اجازه دهید با یک مثال به تفهیم بیشتر این موضوع کمک کنم.

بدون وجود CDN، کاربر ها هنگام بازدید از سایت شما، میبایست تمام یا بخشی از محتوای وبسایت شما که بر روی یک سرور مجازی بارگذاری شده است را فقط از همان سرور مجازی دانلود کنند و هنگامی که ترافیک وبسایت شما افزایش یابد و کاربران بیشتری از سایت شما بازدید کنند، بار زیادی به سرور تحمیل خواهد شد و سرعت بارگذاری سایت شما بسیار پایین خواهد آمد و اینجاست که CDN وارد عمل می شود تا این مشکل را رفع کند.

فرض کنید که شما محتوای وبسایت را به جای یک سرور در یک موقعیت جغرافیایی، روی چندین سرور در چندین موقعیت جغرافیایی بارگذاری نمایید و این چند سرور، سرویس شما را به کاربران ارائه دهند در واقع این همان کاری است که CDN با محتوای وبسایت شما انجام می دهد. البته تنها مزیت استفاده از CDN به این مورد ختم نمی شود بلکه کاربرد های دیگری نیز دارد که به اختصار این موارد را بررسی می‌نماییم.

CDN چگونه کار می کند؟

دیگر مزایای CDN

افزایش امنیت

یکی از مهم ترین مزایای استفاده از CDN افزایش ضریب امنیت وبسایت شماست. همانطور که گفته شد، زمانی که از CDN استفاده می‌شود، بیشتر بار ترافیکی در وبسایت شما روی سرور اصلی نمی‌باشد و سرور های دیگر این وظیفه را بر عهده دارند. حال این قابلیت موجب می شود که آدرس IP سرور اصلی شما از دید افراد سودجو پنهان بماند و همچنین اگر شخصی قصد انجام حملات DDoS داشته باشد، سرور اصلی از این حملات مصون خواهد ماند.

کاهش تاخیر

همانطور که مشاهده نمودید، CDN موجب شد که سرعت بارگذاری وبسایت شما افزایش یابد و اين بدان معنی می‌باشد که تاخیر کمتری در بارگذاری وبسایت شما رخ می‌دهد. همین کاهش تاخیر موجب می‌شود که تجربه کاربری وبسایت شما بهبود یابد و همینطور روی امتیاز SEO تاثیر به سزایی ایجاد گردد.

کاهش نرخ ازدحام شبکه

هنگامی که تعداد زیادی از کاربران به طور همزمان قصد دارند به وبسایت دسترسی پیدا کنند، ازدحام شبکه افزایش پیدا کرده و فشار زیادی به سرور اصلی وارد می‌شود که تاثیر مستقیم بر روی عملکرد سرور داشته و به شدت موجب کاهش عملکرد سرور خواهد شد. ولی اگر CDN استفاده شود، این ترافیک ورودی به وبسایت، روی چندین سرور تقسیم شده و عملکرد سرور ها دچار مشکل نخواهد شد.

کاهش نرخ ازدحام شبکه

افزایش زمان آپ تایم وبسایت

همانطور که در تعریف CDN ذکر شد، CDN شبکه ای به هم پیوسته از سرور ها است. حال این شبکه چه کمکی به آپ تایم میکند؟ در واقع زمانی که چندین سرور، سرویس شما را به کاربران ارائه می دهند ممکن است یکی از سرور ها از کار بیفتد، این شبکه کمک خواهد کرد سروری که از کار افتاده است با یک سرور دیگر جایگزین شده و وبسایت شما از دسترس خارج نشود.

هزینه های مقرون به صرفه

تهیه ی زیر ساخت شبکه CDN و نگهداری از این شبکه کاملا بر عهده ارائه دهنده آن است و شما هیچ هزینه ای از قبیل تهیه سرور و... نمی‌پردازید. همچنین به این دلیل که بخش بسیار بزرگی از ترافیک بر عهده‌ی سرویس DNS می باشد، هزینه‌ی پهنای باند مصرفی توسط سرور اصلی نیز کاهش پیدا می کند.

نتیجه گیری

امروزه سرعت بارگذاری وبسایت ها یک فاکتور بسیار مهم در حیطه تجربه کاربری و SEO محسوب می‌شود. شما باید در نظر داشته باشید، اگر سرور مجازی شما که وبسایت شما بر روی آن سرور قرار دارد، شاهد تجربه حجم بسیار بزرگی از ترافیک خواهد شد، بهتر است که استفاده از CDN را در اولویت های خود قرار دهید تا کاربران به سرویس و وبسایت شما اعتماد کرده و تجربه خوبی در استفاده از سرویس شما کسب نمایند.

ارسال نظر