شرایط بازگشایی مدارس از روز 14 فروردین چیست؟

بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، کلیه مدارس و دانشگاه‌ها قرار است از فردا ۱۴ فروردین ماه حضوری شود. اما آیا حضور همه دانش‌آموزان در مدارس الزامی است و آیا همه کلاس‌ها حضوری است؟

شرایط بازگشایی مدارس از روز 14 فروردین چیست؟

اگرچه تنها سه ماه تا پایان سال تحصیلی باقی مانده اما ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده که دانش‌آموزان کلیه مقاطع تحصیلی از ۱۴ فروردین باید در کلاس درس حاضر شوند. مصوبه‌ای که به معنای اتمام آموزش آنلاین و حضوری شدن مدارس است.

اما ابهامات زیادی درباره حضوری شدن کلاس‌های درس وجود دارد. از تعداد روزهای آموزش حضوری تا روند واکسیناسیون دانش‌آموزان و شرط آموزش آنلاین.

چرا مدارس و دانشگاه‌ها باز شد؟

ابراهیم رئیسی در جلسه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۰ گفته بود «تعطیلی حدوداً دو ساله نظام آموزشی کشور باعث افت علمی و تحصیلی جدی شده است. گزارش‌های نگران کننده‌ای از نتایج پایش‌های علمی به دست آمده و ضرورت دارد کلاس‌های درس و امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها به شکل حضوری برگزار شود.

افزایش سال تحصیلی جدی است؟

همزمان با اعلام خبر حضوری شدن کلاس‌های درس، این مساله مطرح شد که احتمالا یک یا یک و نیم ماه به سال تحصیلی جاری اضافه می‌شود. اما این شایعه صحت ندارد. آموزش و پرورش یک دستورالعمل ۱۲ بندی برای بازگشایی مدارس اعلام کرده که در این دستورالعمل هیچ خبری از اضافه شدن سال تحصیلی نیست. بر این اساس سال تحصیلی جاری، مانند سال‌های گذشته است و اضافه نمی‌شود.

صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش هم در این باره گفت: «در دستورالعمل آموزش حضوری، هیچ موضوعی درباره افزایش سال تحصیلی نیامده است.»

مدارس چند روز در هفته باز است؟

پیش از این هم، آموزش در برخی از مدارس حضوری شده بود و دانش‌آموزان دو تا سه روز در هفته می‌توانستند در برخی از ساعت‌ها به مدرسه بروند. حالا سوالی که وجود دارد این است که در دستورالعمل جدید مدارس چند روز در هفته باز است و کدام کلاس‌ها دایر است؟

در مصوبه جدید ستاد مقابله با کرونا اعلام شده که حضور منظم دانش‌آموزان در مدرسه و کلاس درس طبق برنامه هفتگی ضروری است و دانش‌آموزان امکان غیبت غیرموجه را ندارند. این یعنی مدارس پنج روز هفته دایر است.‌ معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش هم گفته «تأکید ما این است که همه دانش‌آموزان در ۵ روز هفته امکان استفاده از آموزش‌های حضوری را در مدارس داشته باشند. اما با توجه به آغاز ماه رمضان و وجود کرونا، نحوه حضور دانش‌آموزان در مدارس جزو اختیارات شورای مدرسه است.

کدام مدارس و کدام کلاس‌ها دایر است؟

بر اساس دستورالعمل ۱۲ بندی آموزش و پرورش همه مقاطع تحصیلی از فردا حضوری است. حضور همه عوامل اجرایی، آموزشی و تربیتی در مدارس الزامی است.
تمامی کلاس‌ها چه عملی و چه تئوری برگزار می‌شود.

تکلیف دانش‌آموزان مبتلا به کرونا چیست؟

دانش‌آموزان مبتلا به کرونا با تأیید پزشک و رضایت والدین می‌توانند از بستر «شاد»، آموزش ببینند. «تمرکز در این ابلاغیه این است که همه دانش‌آموزان باید در کلاس‌های درس حضور داشته باشند اما این تمهید هم پیش‌بینی شد که اگر دانش‌آموزی مبتلا به کرونا یا دارای علائم کرونا بود یا دانش‌آموزی که دارای بیماری زمینه‌ای است، آموزش را از بستر مجازی دنبال کند.»

این یعنی سامانه شاد همچنان فعال است. اگرچه هنوز گفته نشده که چنین ساختاری چگونه تعریف می‌شود. همچنین تاکید شده که ضرورتی بر تهیه لباس متحدالشکل نیست. اما باید بر پوشش مناسب و لباس دانش‌آموزان نظارت شود.

واکسن، شرط حضور در مدرسه است؟

بسیاری از دانش‌آموزان هنوز واکسن نزده‌اند. آیا واکسن شرط حضور دانش‌آموزان در مدارس است؟ هرچند مسئولان آموزش و پرورش مدام بر واکسیناسیون توصیه می‌کنند اما چون آموزش حضوری حق همه دانش‌آموزان است، مبتنی بر همین موضوع هیچ شرطی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس پیش‌بینی نشده و هیچ شخصی هیچ شرطی برای ممانعت از حضور دانش‌آموز در مدرسه نمی‌تواند بگذارد. همچنین ستاد کرونا هم این شرط را پیش‌بینی نکرده است.»

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر