شما بگویید؛ اینستاگرام به‌خاطر بی احترامی به عقاید ایرانی‌ها باید فیلتر شود؟

در شماره هشتم سری مقالات شما بگویید از شما خواستیم نظرات خود را در رابطه با حمایت میلیاردی از گوشی داخلی با ما به اشتراک بگذارید (شما بگویید؛ آیا با حمایت میلیاردی برای تولید گوشی داخلی موافقید؟). در این قسمت تصمیم گرفتیم نظرات شما در رابطه با خبر داغ این روزها یعنی فیلتر اینستاگرام جویا شویم (اینستاگرام در ایران فیلتر می شود یا مجوز فعالیت می گیرد؟).

شما بگویید؛ اینستاگرام به‌خاطر بی احترامی به عقاید ایرانی‌ها باید فیلتر شود؟

در شماره هشتم سری مقالات شما بگویید از شما خواستیم نظرات خود را در رابطه با حمایت میلیاردی از گوشی داخلی با ما به اشتراک بگذارید ( شما بگویید؛ آیا با حمایت میلیاردی برای تولید گوشی داخلی موافقید؟ ). در این قسمت تصمیم گرفتیم نظرات شما در رابطه با خبر داغ این روزها یعنی فیلتر اینستاگرام جویا شویم ( اینستاگرام در ایران فیلتر می شود یا مجوز فعالیت می گیرد؟ ).

روز جمعه برای ایران تبدیل به جمعه ای سیاه شد. جمعه ای که همه به عزای شهادت سردار سلیمانی نشستند و ابزار تاسف و همدردی در صفحات مجازی موج میزد. اما اینستاگرام این‌بار در حرکتی غیرقابل باور اقدام به حذف پست های نه تنها ایرانی ها که کل مردم دنیا در این رابطه کرد ( اینستاگرام پست‌های مربوط به سردار سلیمانی را پاک می‌کند ). چنین عملی از یک شبکه اجتماعی که شعار اصلی آنها در اصل آزادی بیان است، باعث تعجب و حتی عصبانیت ایرانی ها شد.

بسیاری از کاربران شبکه های مجازی در پی این اقدام اینستاگرام تصمیم گرفتند در توییتر به صورت همزمان به کار خود ادامه دهند و بسیاری از آنها نیز با حضور در شبکه اجتماعی ایرانی با نام روبینو تلاش کردند به این موضوع واکنش نشان دهند. از طرفی بسیاری از افراد معتقدند در واکنش به این موضوع باید اینستاگرام فیلتر شود. در حالی که داستان فیلتر اینستاگرام سر درازی دارد و بارها و بارها در این رابطه صحبت‌هایی مطرح شده و طبق شنیده‌ها اگر حتی چنین اتفاقی نمی افتاد، باز هم فیلتر اینستاگرام در راه بود!

از طرفی وزیر ارتباطات در واکنش به این موضوع عنوان کرده است: «آن‌ها تلاش می‌کنند تا با انجام این رفتار ما را در موضع ضعف نشان دهند و این در حالی است که اکنون ایران و انقلاب اسلامی به برکت خون شهید سلیمانی در شبکه‌های اجتماعی دنیا، یک بی‌آبرویی بزرگ را برایشان رقم زده است. نباید اینگونه دیده شود که ما در موضع ضعف هستیم، چراکه جریان انقلاب اسلامی در موضع قدرت است و این حضور جریان‌ساز مردم در شبکه‌های اجتماعی خود آن‌ها باعث شده که کارت پوشالی رسانه‌ای آن‌ها دچار تزلزل شود و این حرکت قطعا متوقف نخواهد شد و از تمام ظرفیت‌های بین‌المللی برای رساندن صدای این فریاد استفاده خواهیم کرد.»

آذری جهرمی تاکید کرده است: «برای آزادی بیان در سطح دنیا سکوهایی را ایجاد خواهیم کرد تا مردم دنیا بتوانند آزادانه با سانسورهایی که ایجاد می‌شود، مقابله کنند که این مساله نیز در دستور کار ما قرار گرفته است.»

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ایجاد یک اپلیکیشن ایرانی گفت: «جوانان کشور ما متوقف نمانده‌اند و پلتفرم‌هایی را برای رسانه‌های نوین طراحی کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به اپلیکیشن روبینو اشاره کرد که بنده نیز امروز صفحه شخصی خودم را در این اپلیکیشن راه‌اندازی کردم.»

رسول جلیلی، عضو شواری عالی فضای مجازی نیز در واکنش به این موضوع عنوان کرده است: «اگر می‌گوییم باید «انتقام سخت» بگیریم و یا اگر می‌گوییم قهرمان ما را شهید کردند و ما باید پاسخ کوبنده بدهیم، این پاسخ کوبنده نباید فقط در حوزه نظامی و زمینی باشد؛ بلکه باید در حوزه فضای مجازی نیز این اتفاق بیافتد.»

اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی است که بسیاری از کسب و کارهای ایرانی با فعالیت در آن درآمد دارند و مشتری جذب می کنند؛ بنابراین فیلتر آن می تواند بار اقتصادی سنگینی برای مردم داشته باشد. اکنون در این رابطه برزخی شکل گرفته که پر از علامت سوال است. از طرفی اقدام اینستاگرام به حذف و سانسور نوعی بی احترامی به ملت ایران است و از طرفی بسیاری از کسب و کارهای ایرانی درآمد خود را از طریق این شبکه اجتماعی تامین می کنند.

حال نوبت شماست بگویید؛ آیا موافق فیلتر شدن اینستاگرام به علت بی احترامی به ملت ایران هستید؟ آیا فیلتر شدن این شبکه اجتماعی مزیتی برای مردم دارد؟ آیا باید از این اقدام اینستاگرام چشم پوشی کرد و همچنان به آن اجازه فعالیت در ایران را داد؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

ارسال نظر