طالبان هنوز از واتس اپ استفاده می‌کند؟

ظاهرا طالبان برای هماهنگی عملیات خود از گروه‌های واتساپی استفاده کرده است. بسیاری از تحلیلگران جنگی، از آمریکا به دلیل باز گذاشتن دست طالبان برای استفاده از این اپلیکیشن انتقاد کردند.

طالبان هنوز از واتس اپ استفاده می‌کند؟

با اشغال پایتخت افغانستان توسط طالبان، واتس اپ چندین کانال را که این گروه برای برقراری ارتباط استفاده می‌کرد، مسدود کرد.

فیس بوک، صاحب اپلیکیشن واتساپ، روز سه‌شنبه به «فایننشال تایمز» گفت که تعدادی شماره از طالبان را که گزارش خشونت آنها به دست فیس بوک رسیده بود، بلاک کرده است. بر اساس این گزارش، واتساپ نیز کانال‌های رسمی طالبان را مسدود نموده است.

سخنگوی واتس اپ روز سه‌شنبه عنوان کرد:

«ما موظف به رعایت قوانین تحریمی آمریکا هستیم. این تحریم‌ها شامل ممنوعیت حساب‌هایی است که به نظر می‌رسد جزو حساب‌های رسمی طالبان هستند. ما با توجه به وضعیت در حال تحول در افغانستان، به دنبال اطلاعات بیشتر از مقامات مربوطه در آمریکا هستیم.»

فیس بوک به دلیل باز گذاشتن دست طالبان در استفاده از واتساپ پیش‌تر مورد انتقاد قرار گرفته بود. طبق گزارشات به دست آمده، اپلیکیشن واتساپ یک پلتفرم ارتباطی گسترده در افغانستان است و فیسبوک در رتبه دوم قرار دارد.

مقامات امنیتی مدت‌ها استدلال می‌کردند که واتس اپ و سایر برنامه‌های پیام‌رسان رمزگذاری شده، مانع تحقیقات تروریستی و جنایی شده‌اند.

گفته می‌شود سخنگوی طالبان روز سه‌شنبه پیرامون آزادی بیان اعلام کرد که فیسبوک اطلاعات واقعی را سانسور می‌کند.

لازم به ذکر است که فیس بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی حق حذف پست‌هایی را دارند که محتوای آنها بر خلاف شرایط خدمات آنهاست.

ارسال نظر