اهدای 280 هزار تبلت دانش آموزی تحت عنوان طرح هدایت

رسانه کلیک - معاون و جانشین وزیر آموزش‌وپرورش درباره طرح هدایت گفت: تاکنون ۲۸۰ هزار تبلت در قالب طرح هدایت تهیه و به دانش‌آموزان نیازمند اهدا شده است.

اهدای 280 هزار تبلت دانش آموزی تحت عنوان طرح هدایت

به گزارش کلیک، به نقل از ایرنا؛ امروز 18 خرداد 1400 در نشست شورای فرهنگ عمومی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای این شورا در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی خبر از اهدای 280 تبلت به دانش آموزان نیازمند کشور داد.

سید جواد حسینی دراین‌باره گفت:

بعد از شیوع بیماری کرونا، تمام تلاش جامعه جهانی و آموزش‌وپرورش ایران این بود که جریان آموزشی تعطیل نشود. مهم‌ترین راهکار در شرایط کرونایی آموزش‌های مجازی بود، اما اینکه این آموزش‌ها از چه طریق شکل گیرد و یا با چه امکاناتی برای همه دانش‌آموزان فرصت برابر ایجاد کند، مسئله اصلی بود.

شبکه شاد، شبکه هوشمند آموزشی

شبکه شاد، با هدف ادامه آموزش‌ها در فضای مجازی در شرایط کرونا ایجاد شد. خوشبختانه این پروژه بسیار موفق عمل کرده و هم‌اکنون ۱۱۵ هزار مدیر، ۷۲۷ هزار معلم و ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز عضو آن هستند. از دلایل موفقیت این شبکه داخلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شبکه‌ای رایگان
  • دارای امنیت بالا و منعطف
  • شبکه‌ای مستقل و فراگیر

بااین‌حال، ۳۰ درصد از دانش‌آموزان مناطق محروم از دسترسی به وسایل هوشمند آموزشی محروم بودند؛ اما امروز رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در سخنان خود به اجرایی شدن طرح هدایت باهدف تأمین این تجهیزات در آموزش‌وپرورش اشاره کرد.

صیانت از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های فضای مجازی

بحث صیانت از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های فضای مجازی، بسیار خبرساز شده است. به‌طوری‌که امروز در جلسه شورای عالی فضای مجازی نیز بحث سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی مطرح بوده است. این موضوع به گفته حسینی ازجمله دغدغه‌های وزارت آموزش‌وپرورش محسوب می‌شود. وی در این مورد اظهار داشت:

اینترنت و فضای مجازی در سه بعد به‌عنوان ابزار، محتوا و عمل ارتباطی آسیب‌زا است و صیانت از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های فضای مجازی ازجمله دغدغه‌های وزارت آموزش‌وپرورش است.

وی همچنین در ادامه گفت:

طراحی نرم‌افزارهای کنترلی ویژه والدین، طراحی ۱۰ میلیون سیم‌کارت دانش‌آموزی توسط وزارت ارتباطات و واگذاری آن از اول مهرماه، تولید تبلت‌های داخلی با سیستم‌عامل دانش‌آموزی و برگزاری دوره‌های آموزشی سواد رسانه‌ای ویژه دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان ازجمله برنامه‌های اندیشیده شده وزارت آموزش‌وپرورش در حوزه صیانت از آسیب‌های فضای مجازی است.

محورهای اصلی طرح هدایت کدام‌ها هستند؟

جانشین وزیر آموزش‌وپرورش در طرح هدایت در ادامه به بیان محورهای اصلی طرح هدایت پرداخت و گفت: طرح هدایت از سه ماه پیش باهدف تأمین تجهیزات هوشمند آموزشی برای دانش‌آموزان کم برخوردار آغاز شد.

حسینی افزود: در عصر کرونا راهبردهای ۱۰ گانه‌ای از سوی وزیر آموزش‌وپرورش تدوین شد که یکی از آن‌ها پوشش و انعطاف حداکثری آموزش بود و یکی از روش‌های اصلی پوشش حداکثری آموزش استفاده از فضای مجازی و شبکه شاد بود.

حسینی با بیان اینکه طرح هدایت شامل چند محور اصلی است، تاکید کرد: شناسایی دقیق دانش‌آموزان نیازمند به تفکیک منطقه، مدرسه و جنسیت اولین محور طرح هدایت بود که این کار از طریق شناسایی دانش‌آموزان نیازمند از طریق مدیر و شورای مدرسه و بارگذاری اطلاعات در سامانه طرح هدایت امکان‌پذیر شد.

وی محور دوم طرح هدایت را تأمین منابع سه میلیون تبلت بیان کرد و گفت:

تأمین این میزان تجهیزات هوشمند اعتباری بیش از ۱۰ هزار میلیارد نیاز دارد و منابع دولتی، عمومی، مردمی و خیریه‌ای در این محور به کار گرفته‌شده‌اند.

گسترش عدالت و ارتقای کیفیت آموزش، جوهره اصلی سند تحول بنیادین

جانشین وزیر آموزش‌وپرورش در طرح هدایت، با بیان اینکه جوهره اصلی سند تحول بنیادین نیز گسترش عدالت و ارتقای کیفیت آموزش است، گفت: یکی از ارکان عدالت، عدالت دیجیتالی است. در عصر کرونا بین سه تا پنج میلیون دانش‌آموز از دسترسی به وسایل هوشمند آموزشی محروم هستند که این ممکن است موجب گسترش بی‌عدالتی شود و طرح هدایت باهدف تداوم آموزش و پوشش حداکثری در وزارت آموزش‌وپرورش اجرایی شده است.

تسهیلات واردات تبلت و معافیت سه‌درصدی از عوارض گمرکی

ظاهرا در بودجه سال جاری ۵۰۰ میلیارد اعتبار برای طرح هدایت در نظر گرفته‌شده است؛ که از این طریق، ۱۲۵ هزار تبلت تأمین خواهد شد. رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی دراین‌باره گفت:

محور سوم طرح هدایت نحوه تأمین تبلت‌ها است که با محوریت شرکت صنایع آموزشی و از طریق همکاری با هفت شرکت داخلی این تبلت‌ها از طریق تولیدات داخلی و واردات تأمین خواهند شد. برای تسهیل واردات تبلت، معافیت سه‌درصدی از عوارض گمرکی شرکت‌های واردکننده تبلت برای طرح هدایت در هیات دولت به تصویب رسیده و این معافیت کمک شایانی به طرح هدایت کرده است.

تبلیغات، محور چهارم طرح هدایت

حسینی تبلیغات را به‌عنوان چهارمین محور طره حاضر دانسته و گفت:

تبلیغات از طریق رادیو و تلویزیون، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی وزارت و آموزش‌وپرورش استان‌ها، روابط عمومی سایر دستگاه‌های اجرایی، شبکه شاد و تبلیغات محیطی در دستور کار قرار دارد و تاکنون با راه‌اندازی پویش‌های مردمی نظیر نذر هوشمند، من حاضرم، طرح حامی هوشمند، جهاد آموزشی، چلچراغ و اولیا خردمند دانش‌آموزان هوشمند بخشی از تجهیزات هوشمند آموزشی تأمین‌شده است.

محور پنجم طرح هدایت چیست؟

چگونگی توزیع تجهیزات هوشمند آموزشی محور پنجم طرح هدایت است. حسینی با تاکید بر این محور گفت:

در واگذاری تبلت‌ها اولویت با دانش‌آموزانی است که در خانواده هیچ وسیله هوشمند آموزشی ندارند و سپس اولویت‌های بعدی با دانش‌آموزان نیازمندی است که امکان آموزش‌های حضوری در مناطق آنان فراهم نیست. مدارس پرجمعیت که تعداد محدودی دانش‌آموز کم برخوردار دارند، نیز در اولویت‌های واگذاری هستند.

حسینی در پایان خواستار ورود شورای فرهنگ عمومی در راستای توسعه مشارکت عمومی و اطلاع‌رسانی طرح هدایت شد و اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی می‌تواند در زمینه فرهنگ‌سازی استفاده از وسایل هوشمند آموزشی و صیانت دانش‌آموزان از آسیب‌های فضای مجازی به کمک وزارت آموزش‌وپرورش بیاید.

آیا اهداف سامانه طرح هدایت محقق شده است؟

اهداف سامانه طرح هدایت که شامل موارد زیر می‌شود:

  • شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل به علت دسترسی نداشتن به تجهیزات ارتباطی
  • شناسایی خیرین و سازمان‌های حمایتی برای جذب کمک‌های مردمی
  • مدیریت تجهیزات و امکانات اهداشده به آموزش‌وپرورش و دانش آموزان نیازمند
  • توزیع عادلانه تجهیزات و کمک‌های مردمی بین دانش آموزان نیازمند
  • شناسایی استان‌ها و مناطق فعال در جذب کمک‌های مردمی
  • هدایت کمک‌ها و تجهیزات اهدایی در مسیر صحیح و نیازمندان حقیقی
  • یکپارچگی مدیریت فرآیند جذب و توزیع کمک‌های مردمی در آموزش‌وپرورش

حال با در نظر گرفتن سخنان معاون وزیر آموزش‌وپرورش و همچنین نتیجه جلسه شورای عالی فضای مجازی، می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که طرح هدایت یکی از طرح‌های موفق در کارنامه دولت بوده است.

ارسال نظر