عرضه رایگان چهارصد میلیون ماسک N95 در داروخانه‌های آمریکا

در پی اعلامیه جدید سازمان CDC مبنی بر عدم اثربخشی کافی ماسک‌های پارچه‌ای، چهارصد میلیون ماسک N95 از هفته آینده به طور رایگان در دسترس آمریکایی‌ها قرار می‌گیرد.

عرضه رایگان چهارصد میلیون ماسک N95 در داروخانه‌های آمریکا

عرضه رایگان چهارصد میلیون ماسک N95

به گفته کاخ سفید، 400 میلیون ماسک N95 به زودی به داروخانه‌ها و مراکز بهداشت عرضه می‌شود که باید به طور رایگان در دسترس افراد قرار گیرد.

چندی پیش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) اعلام کرد که ماسک‌های پارچه‌ای و معمولی نمی‌توانند به‌اندازه ماسک‌های N95 و KN95 مانع انتقال ویروس کرونا شوند. تصمیم کاخ سفید ارتباط مستقیمی با این بیانه دارد.

به گفته پزشکان و متخصصان سلامتی، ماسک‌های پارچه‌ای فاقد اثربخشی کافی در برابر سویه امیکرون هستند و به همین خاطر نرخ ابتلا به کرونا در چند هفته اخیر بیشتر شده است.

ماسک‌های N95 از لایه‌های متعدد موادی ساخته شده‌اند که نفوذناپذیری و فیلترینگ بیشتری نسبت به ماسک‌های پارچه‌ای داشته و به شیوه بهتری روی صورت قرار می‌گیرند.

ناگفته نماند که از ماه آوریل، لزوم استفاده از ماسک‌های N95 برای افراد عادی برداشته شد تا بدین‌وسیله پرستاران، پزشکان و کارمندان حوزه بهداشت و سلامت با کمبود ماسک‌های جراحی و N95 مواجه نشوند.

ولی با توجه به اعلامیه جدید CDC و شرایط بحرانی جدید، تصمیم کاخ سفید جهت عرضه رایگان ماسک‌های N95 قطعی است و فرایند عرضه از هفته آینده آغاز می‌شود. سهم هر آمریکایی، سه عدد ماسک N95 است.

عرضه رایگان چهارصد میلیون ماسک N95

با این حال، ظاهرا شرایط در ایران هیچ فرقی نکرده و هنوز خبری از عرضه رایگان هیچ نوع ماسکی نیست. قیمت یک عدد ماسک N95 در ایران 15 الی 20 هزار تومان (در سطح بازار) است، یعنی تقریبا 10 برابر گران‌تر از ماسک‌های معمولی.

جای تعجب ندارد که شرایط بد اقتصادی، قشر بزرگی از هم‌وطنان عزیزمان را وادار به ساده زیستی و خرید محصولات ارزان‌قیمت می‌کند. تهیه ماسک نیز از این قاعده مستثنی نیست.

همچنین بخوانید: با سرعت سرایت ۵۰۰ برابری امیکرون کرونا چه کنیم؟

از طرف دیگر، واکسیناسیون این توهم را در افراد به وجود آورده که دیگر تهدیدی از جانب کرونا نیست. حال آنکه سویه‌های این ویروس روش‌های زیرکانه‌ای برای انتقال دارند و از همه مهم‌تر، واکسن با گذشت زمان اثربخشی خود را از دست می‌دهد.

متأسفانه علیرغم تهدید سویه امیکرون و اخطارهای بهداشتی، بازهم افرادی در خیابان‌ها قدم می‌زنند که نه‌تنها ماسک بر چهره ندارند، بلکه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و اهمیتی به جان خود و دیگران نمی‌دهند.

بد نیست بدانید که اگر ایران بخواهد همانند آمریکا تنها یک مرتبه سه ماسک N95 پانزده هزارتومانی را به طور رایگان در دسترس 83 میلیون ایرانی قرار دهد، متحمل هزینه‌ای حدود 3.73 تریلیون تومان (373 هزار میلیارد تومان) خواهد بود.

شما بیشتر از چه ماسک‌هایی استفاده می‌کنید؟ به نظر شما استراتژی کنونی ایران در مقابله با امیکرون تا چه اندازه اثربخش است؟ چرا مسئولین هیچ عکس‌العملی در برابر اخطارهای جدی CDC نشان نمی‌دهد؟

ارسال نظر