علت عدم تقارن صورت چیست؟

وقتی به نوزادان تازه متولد شده نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید صورت کوچک زیبای آنها تقریبا متقارن به نظر می‌رسد. اما با افزایش سن، چروک یا زخم‌هایی به وجود می‌آید که باعث نامتقارن شدن صورتمان می‌شود.

علت عدم تقارن صورت چیست؟

تحقیقات نشان داده است که تاثیر پیری محدود به چین و چروک و خطوط ریز نمی‌شود. در حقیقت چهره ما با افزایش سن تغییر شکل می‌دهد.

اما چرا با افزایش سن، صورت انسان نامتقارن می‌شود؟ این سوالی است که هلنا تیلور، استادیار جراحی در بیمارستان مونت اوبرن هاروارد چند سال پیش مورد بررسی قرار داد. هنگامی که وی سعی می‌کرد راه‌هایی جدیدی برای بهتر شدن جراحی پلاستیک ارائه دهد، این سوال را از خود پرسید.

معمولا هدف اصلی جراحی پلاستیکِ ترمیمیِ صورت، نزدیک کردن اجزای صورت به ویژگی‌های تقارن یک صورت عادی است. البته تقریبا تمام چهره‌ها تا حدی از عدم تقارن طبیعی برخوردار هستند.

بنابراین یک جراح پلاستیک چند درصد باید تقارن یک صورت را رعایت کند؟

تیلور می‌گوید: «من شروع به تصویربرداری از همه بچه‌هایی کردم که برای بازسازی صورت آمده بودند و متوجه شدم که ما اطلاعاتی در مورد استاندارد تقارن یا عدم تقارن طبیعی صورت نداریم. من پیشنهاد دادم که اول از صورت افرادی که آسیب ندیده‌اند، تصویربرداری کنیم.»

در مقاله تحقیقی که سال 2018 در مجله Plastic and Reconstructive Surgery منتشر شده بود، تیلور و همکارانش از عکاسی سه بعدی برای درج تصاویر دقیق از 191 داوطلب بین سنین 4 ماه تا 88 سال استفاده کردند. سپس یک الگوریتم رایانه، تقارن صورت هر یک از شرکت‌کنندگان را محاسبه و اندازه‌گیری کرد.

افزایش سن

تیلور در ادامه افزود: «ما میخواستیم بررسی کنیم و ببینیم چه عواملی با عدم تقارن صورت ارتباط مستقیم دارد. نتایج نشان داد که بین سن و عدم تقارن رابطه نسبتا خطی وجود دارد. ما جنسیت و نژاد را نیز بررسی کردیم، اما آنها با عدم تقارن ارتباط نداشتند.»

فشارهایی که روی پوست صورت می‌آید، برای همه افراد یکسان نیست. همچنین روند پیر شدن پوست در افراد متفاوت است. دقیقا نمی‌توان گفت پیری پوست از چه سنی اتفاق می‌افتد. اما باید توجه داشت که با افزایش سن، روند پیری پوست شروع می‌شود و این فقط مخصوص صورت نیست.

تیلور امیدوار است چنین یافته‌هایی روزی به کار جراحان پلاستیک بیاید. او اشاره کرد که اطراف لب و چشم بیشترین جایی است که روند پیری روی آنها تاثیر می‌گذارد.

تیلور در پایان بیان کرد: «افراد با گذشت زمان نباید انتظار داشته باشند که چهره آنها مانند یک کودک متقارن به نظر برسد. در حقیقت، نامتقارن شدن صورت طی زمان، جزئی از زندگی است و افراد مسن باید بدانند که همین تغییر تقارن باعث می‌شود به زیبایی فرد اضافه شود.»

ارسال نظر