حکایت حضور ما در الکام پیچ؛ مثل بچه‌های آسمان بود!

رسانه کلیک – تیم‌های برتر الکام پیچ در حالی معرفی شدند که حدس زدن برترین‌های آن سخت بود. رسانه کلیک در مراسم معرفی برترین‌ها وعده هدیه‌ای به برترین ها را داد که امروز به آن وعده عمل کردیم و با معرفی ششمین تیم برتر، فربود انگاره استارتش را زدیم.

حکایت حضور ما در الکام پیچ؛ مثل بچه‌های آسمان بود!

فربود انگاره؛ تیمی است پنج نفره. تیمی که در زمینه طراحی و تولید بازی در حوزه‌های مختلف بازی مشغول فعالیت است و از سال 94 فعالیتش را استارت زده است.

سهراب مستقیم یکی از اعضای این تیم است که به نمایندگی از این تیم پاسخگوی سوالات ماست و از گذشته، حال و برنامه‌های آینده این تیم می گوید و شما را با فربود انگاره آشنا می کند. این شما و این تیم ششم الکام پیچ که با جایزه ده میلیون تومانی الکامپ 98 را پایان رساند.

تولد فربود انگاره

سهراب مستقیم در توصیف روایت تولد فربود انگاره می‎‌گوید: «سال 92 وارد اکوسیستم استارتاپی شدم. روزهای نخست ورودم در حوزه تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی به خصوص فیس‌بوک مشغول فعالیت بودم. بعد از مدتی با چند تن از دوستانم از پروژه جدا شدیم و در همان زمان با محمد زارعی که نویسنده و کارگردان تئاتر بود، آشنا شدیم و تصمیم گرفتیم در کنار هم کار را کلید بزنیم. آشنایی با محمد انگیزه‌ای شد برای تولید و طراحی بازی و بالاخره سال 94 فربود انگاره متولد شد.»

هدف فربود انگاره چیست؟

مستقیم با اشاره به این نکته که هدف اصلی این تیم تولید بازی در حوزه‌های مختلف است، ادامه می‌دهد: «از روزهای شروع تا به امروز بازی‌های محیطی زیادی ارایه کرده‌ایم. بازی در محیط پارک آب و اتش و باغ پرندگان و بازی در منطقه تهران قدیم در محله های پامنار و...نمونه ‌های بارز کار ما در این مورد است.

تهران قدیم را بازی کنید!

از طرفی بازی رومیزی «زار» اولین بازی رومیزی ایرانی است که با کراود فاند و جذب سرمایه‌گذاری جمعی توانستیم 112 میلیون تومان بازی را پیش فروش کنیم. این بازی اولین بازی رومیزی با برد گیم در ایران است که در حد و اندازه بازی‌های خارجی است و در این زمینه حرفی برای گفتن دارد.

مشتری‌های عمومی ما را به عنوان تیم طراحی و تولید بازی می‌شناسند و شرکت‌های b2b و سازمان‌ها بیشتر به عنوان تیم طراحی گیم‌فیکیشن فرآیندها و طراحی تجربه کاربری و UX از ما نام می‌برند.»

مثل بچه‌های آسمان!

سهراب مستقیم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با چه هدفی وارد الکامپ شدند و روزی که وارد این مسیر شدند، پیش زمینه‌ای در رابطه با برترین شدن در ذهنشان داشتند؟ می گوید: «حکایت حضور ما در الکامپ بی شباهت به حکایت بچه‌های آسمان نیست! نمایشگاهی با نام «اسن» در کشور آلمان در آبان ماه برگزار می‌شود که در اصل بزرگترین نمایشگاه بازی رومیزی در دنیاست. حدود 1500 بازی در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد که بازی جدید ما یعنی «شاه دزد وزیر» هم جزو همان‌هاست. زمانی که متوجه شدیم حمایت برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی نیز در لیست جوایز الکامپ است، فرصت را غنیمت شمردیم و تلاش کردیم با حضورمان جزو برنده‌ها باشیم. چون قطعا مثل خیلی از تیم هایی که در آغاز راهند، ماهم دچار مضیقه‌های مالی هستیم و این فرصت خوبی برای ما محسوب می‌شد.»

معمار بازی هستیم

مستقیم می‌گوید فربود انگاره معمار بازی سازی است و در توضیح بیشتر اضافه می‌کند: «همانگونه که یک ساختمان از دو بخش عمران و معماری تشکیل می‌شود؛ ما نیز در بازی سازی معمار هستیم و در فرآیند طراحی انتخاب می‌کنیم که از چه ادواتی استفاده کنیم.

تقریبا خدمات ما در سه بخش قابل دسته بندی است. اولی بازی‌های رومیزی و کارتی برای بازی‌های خانوادگی است. دومی بازی‌های محیطی در محیط واقعی و درگیر کردن مخاطب با محیط اطراف است و سومی خدمات رسانی کارگاه‌های بازی و آموزش توانایی‌های نرم برای تیم‌ها و شرکت‌ها.

ضمن اینکه پروژه جدیدی برای آینده در نظر داریم که به زودی از آن رونمایی خواهیم کرد که در طی آن وارد جدیدترین اپلیکیشن بازی شده‌ایم. تفاوت این اپلیکیشن با سایر اپ‌ها در این است که ژانری کاملا نو روی موبایل است که به صورت جمعیتی بازی خواهد شد. تجربه ای شبیه بازی رومیزی با ابزار یک موبایل.»

مشکلاتی که به نداشتن آیین نامه برمی‌گردد!

مستقیم عقیده دارد عمده مشکلاتی که به عنوان تیم بازی ساز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکلات مربوط به قوانین است و در این رابطه می‎گوید: «بازی رومیزی حدود ده سال است که در دنیا ترند شده و 5 سالی می‌شود که در ایران مورد توجه قرار گرفته است.

امروز بیش از 300 کافه بازی در این زمینه مشغول فعالیتند اما متاسفانه علیرغم اینکه با بازار روبه رشدی مواجه بوده؛ همانند بسیاری از حوزه‌ها قوانین و آیین نامه‌های مشخصی در این زمینه تدوین نشده است. مرکزی برای بررسی بازی‌های بزرگسال که همین گیم‎بردهاست، نداریم. کانون پرورش فکری برای نوجوانان است و وزارت ارشاد بخشی برای بررسی بازی تدارک ندیده است. هدف ما این است که با دیده شدن در این حوزه؛ به اصطلاح قدرت چانه‌زنی برای به رسمیت شناخته شدن این حوزه را به دست بیاوریم.»

صادرات ایده تحریم شدنی نیست

بنیانگذاران فربود انگاره، در انتهای صحبت‌های خود با تاکید به این نکته که بازی تحریم شدنی نیست می‌گوید: «حوزه بازی گسترده است و هیچ نوع تحریمی بر آن موثر نیست. کل آن روی یک ایده؛ خلاقیت و کاغذ مقوا می چرخد؛ برای همین بهترین گزینه برای صادرات است.

هدف ما پیشرفت در این حوزه است. هر چند حمایتی که باید را پشت خود نداریم در حالی که از خیلی از ایده‌های فناوری محور می‌تواند سبقت گرفته و در توسعه و صادرات اثر بخش باشد. چون در اصل صرفا فکر و ایده در این میان فروخته و صادر می‌شود. از طرفی ظرفیت بالایی در کارآفرینی دارد. برای مثال در بازی زار علاوه بر تیم خودمان، حدود 14 کارگاه مشغول این پروژه بودند. حال با این حساب شما ببینید که اگر تنوع و تعداد این مبحث بالا برو،د چه نتایج خوبی می تواند در بر داشته باشد.»

ارسال نظر