فشار تحریم های تجاری آمریکا بر روی تولیدکننده برتر تراشه چین

رسانه کلیک - شرکت SMIC نیز پس از Huawei در تیررس تحریم های تجاری آمریکا در راستای محدود کردن فعالیت‌های شرکت‌های چینی قرار گرفت. این محدودیت‌ها می تواند توانایی شرکت های فن آوری چینی را برای تجارت تحت تاثیر قرار دهد.

فشار تحریم های تجاری آمریکا بر روی تولیدکننده برتر تراشه چین

ایالات متحده آمریکا در ادامه اعمال محدودیت‌ها بر روی شرکت‌های چینی در آخرین اقدام خود محدودیت‌های جدیدی را برای جلوگیری از فروش بزرگترین تولیدکننده تراشه چینی اعمال کرد. طبق گزارش رویترز و وال استریت ژورنال ، وزارت بازرگانی آمریکا، شرکت بین المللی ساخت تراشه‌های نیمه هادی SMIC که شرکتی چینی است را به لیست شرکت‌های تحریم‌های خود اضافه کرده و به طور موثر تعاملات بین تامین کنندگان آمریکایی و این شرکت چینی را مسدود کرده است. شرکتهای آمریکایی برای تجارت با SMIC نیاز به دریافت مجوزهای صادراتی جداگانه دارند و انتظار می رود مجوزها به راحتی به شرکت‌های آمریکایی داده نشود.

در اطلاعیه وزارت بازرگان یو تجارت آمریکا دلیل این محدودیت‌ها فعالیت این شرکت تولید تراشه در عملیات‌های نظامی دولت چین، ذکر شده است. یک پیمانکار دفاعی ایالات متحده به نام SOS International ، ادعا کرده است که SMIC هم با یکی از بزرگترین شرکت های دفاعی چین کار کرده است و هم محققان دانشگاهی که با ارتش مرتبط هستند در حال طراحی پروژه هایی بر اساس فناوری تراشه‌های نیمه هادی هستند.

هرچند این وزارتخانه در بیانیه خود واضحا نامی از شرکت SMIC نیاورده است اما سخنگوی این وزارتخانه در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت که تهدیدهای احتمالی علیه امنیت و سیاست خارجی ایالات متحده را مرتباً کنترل و ارزیابی می کنند.

در همین حال ، به نظر می رسد این شرکت چینی غافلگیر از بابت اعمال این تحریم ها غافل‌گیر شده باشد. سخنگوی این غول تراشه سازی چینی گفت که این شرکت هیچ گونه گزارش محدودیت رسمی دریافت نکرده و مجدداً هرگونه پیوند با پروژه‌های نظامی را تکذیب می‌کند. به گفته نماینده SMIC ، این شرکت تراشه ها و خدمات خود را تنها برای مشتریان نهایی غیرنظامی و استفاده‌های تجاری تولید می‌کند.

این تولید کننده تراشه‌های نیمه هادی دومین شرکت سطح بالا چینی است که بعد از Huawei به لیست نهادها امنیتی آمریکا اضافه شده است. با این حال که تا زمانی که وزارت بازرگانی ایالات متحده شرایط دریافت مجوز تجارت با این شرکت چینی را برای شرکت‌های آمریکایی مشخص نکند، اثر این تحریم‌ها مشخص نخواهد شد، اما از همین الان مشخص است مه این محدودیت‌های فعالیت تجاری می تواند ضربه محکمی به کل فن آوری چین وارد کند. SMIC ممکن است مجبور شود برای ارتقای تولید خود دهد یا حفظ سخت‌افزارهایش به فناوری غیرآمریکایی متوسل شود و هیچ تضمینی هم وجود ندارد که در نهایت موفق شود یا نه. این امر می‌تواند این شرکت را در رقابت با رقیبانی که به تجهیزات وسیع تری دسترسی دارند عقب بیاندازد.

تحریم های تجاری آمریکا همچنین می‌تواند می‌تواند برای شرکت‌هایی که به SMIC وابسته‌اند نیز تأثیر ناگهانی داشته باشد. Huawei برای ساخت برخی از تراشه های Kirin در تلفن های خود به SMIC نیاز دارد ، به خصوص پس از قطع دسترسی به شرکایی مانند TSMC - اگر SMIC تحت محدودیت های جدید نتواند خواسته‌های Huawei را برآورده کند ، ممکن است Huawei دچار مشکلات بیشتری شود. تعجب آور نخواهد بود اگر دولت چین نیز این اقدامات آمریکا را با محدودیت های مشابه در مورد شرکت های آمریکایی تلافی کند.

ارسال نظر