حمایت بیمه مرکزی از فعالیت قانونمند استارت آپ های بیمه

رسانه کلیک - بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای با تأکید بر اینکه این نهاد «کارگزاران برخط بیمه» را به عنوان یکی از اضلاع قانونی شبکه خدمات بیمه‌ای به رسمیت می‌شناسد، اعلام کرد از فعالیت قانونمند استارت آپ های بیمه حمایت می‌کند.

حمایت بیمه مرکزی از فعالیت قانونمند استارت آپ های بیمه

در اجرای ساماندهی استارت‌آپ‌های بیمه‌ای در بازار بیمه کشور و حمایت از ورود تکنولوژی‌های نوین در ارائه خدمات بیمه‌ای و همچنین بهره‌گیری از دانش و توانمندی‌های فنی استارت آپ های بیمه، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران با توجه به اهمیت این امر، از ابتدای سال ۱۳۹۶ این موضوع را به طور جدی در دستور کار قرار داد.

اداره کل نظارت بر شبکه خدمات بیمه‌ای بیمه مرکزی، در راستای هدایت و حمایت از فعالیت قانونمند استارت آپ های بیمه، در ۲۷ آبان ماه ۹۶ فعالیت این استارت‌آپ‌ها را صرفاً به عنوان بازاریاب برخط به رسمیت شناخت.

بر این اساس برای فعالیت قانونمند استارت آپ های بیمه، باید مجوزهای لازم را از نهادهای ذی‌صلاح (وزارتخانه‌های صنعت، معدن، تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی) اخذ کنند و نسخه‌ای از قراردادهای همکاری با نمایندگان و کارگزاران بیمه را به شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی ارسال کنند.

در این ضوابط بر بازاریابی برخط (نه فروش برخط) توسط بازاریابان برخط تاکید شده است.

بیمه مرکزی تأکید کرده که در صورت مشاهده لوگو و نام شرکت‌های بیمه در سایت‌ها و کانال‌های استارت‌آپ‌های بیمه فاقد مجوز، فرض بر همکاری مستقیم شرکت بیمه با آن استارت‌آپ بوده و در این شرایط از تخصیص کد یکتا در بیمه‌نامه‌های شرکت بیمه جلوگیری به عمل می‌آید و بیمه‌نامه‌های صادره آن شرکت مورد تأیید بیمه مرکزی نخواهد بود.

همچنین در حمایت از این بخش، حداقل سابقه کار مورد نیاز برای متقاضیان تأسیس شرکت کارگزاری بیمه برخط از 5 به 3 سال کاهش یافت. الزام وجود 2 فرد واجد شرایط شامل مدیرعامل و عضو بیمه‌ای در هیأت‌مدیره شرکت نیز به یک نفر کاهش یافت.

همکاری با استارت‌آپ‌های فاقد مجوز ممنوع

پیش از این، بیمه مرکزی در بخشنامه‌ای از ممنوعیت همکاری شرکت‌های بیمه با استارت‌آپ‌های فاقد مجوز خبر داده بود.

بر اساس این بخشنامه اعلام شده بود که از اول تیرماه هرگونه همکاری مستقیم و غیرمستقیم شرکت‌های بیمه و شبکه فروش با بازاریان بیمه‌ای برخط (استارت‌آپ‌ها) فاقد مجوز از بیمه مرکزی در همه رشته‌های بیمه‌ای ممنوع است. در صورت عدم رعایت مقررات و مشاهده نام شرکت‌های بیمه در سایت‌ها و نرم‌افزارهای مربوطه، برخوردهای نظارتی لازم در دستور کار بیمه مرکزی قرار خواهد گرفت.

در این بخشنامه تأکید شده بود که چنانچه شرکت بیمه‌ای به صورت مستقیم یا غیرمستقیم (غالباً از طریق شرکت‌های خدمات بیمه‌ای) خارج از چارچوب ضوابط و مقررات بیمه‌ای اقدام به انعقاد قرارداد با استارت‌آپ‌ها کرده باشد، باید سریعاً نسبت به ابطال قرارداد مربوطه و دریافت کامل حق بیمه متعلقه اقدام و نتیجه را به بیمه مرکزی منعکس کنند.

سازمان بیمه مرکزی فهرست کارگزاری‌های برخط دارای مجوز رسمی و پروانه فعالیت و یا در شرف تأسیس و اخذ پروانه فعالیت از بیمه مرکزی که همکاری شرکت‌های بیمه با آن‌ها بلامانع است را نیز اعلام کرده است.

این‌طور که اعلام شده، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه و حمایت از فعالیت قانونمند استارت آپ های بیمه، تاکنون با تقاضای برخی از متقاضیان تأسیس کارگزاری برخط بیمه موافقت به عمل آورده است. بر این اساس ۱۷ کارگزار رسمی بیمه برخط فرآیند اخذ مجوز را طی کرد‌ه‌اند و هم‌اکنون با پروانه فعالیت رسمی، به ارائه خدمات بیمه‌ای می‌پردازند.

این اقدامات قرار است به فعالیت قانونمند استارت آپ های بیمه در کشور منتهی شود.

ارسال نظر