فناوری در برابر کووید-19؛ یک اتفاق شیرین

رسانه کلیک - یک سال است که افراد سراسر جهان در حال مبارزه با ویروسی خطرناک و منحوس هستند اما با وجود سرک کشیدن این ویروس در تمامی بخش‌های جهان باید گفت دانشمندان و متخصصان دست از کار خود نکشیده‌اند و مصمم‌تر از پیش به توسعه فناوری‌های نوین و کاربردی که می‌توانند زندگی بشر را متحول کنند، پرداخته‌اند.

فناوری در برابر کووید-19؛ یک اتفاق شیرین

به گزارش ایسنا، گرچه به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان بیشتر افراد اخبار مربوط به این بیماری و واکسن رو دنبال می‌کنند اما باید بدانید فناوری‌های بسیاری طی این مدت ایجاد شده‌اند که استفاده از آنها می‌تواند زندگی برخی از افراد را دگرگون سازد و سبب راحتی آنها شود.

تعداد فناوری‌های کاربردی که اخیرا توسعه یافته‌اند بسیار است اما در این خبر به معرفی برخی از آنها پرداخته‌ایم.

ویلچر هوشمند

نخستین اختراعی که قصد معرفی آن را داریم، ویلچر هوشمند"لوسی"(LUCI) است. این ویلچر که نخستین نمونه در نوع خود است، به نرم‌افزار و سخت‌افزار پیشرفته‌ای مجهز شده که به اتصال حسگر به کار رفته در آن با فضای ابری کمک می‌کنند.

سخت‌افزار لوسی که به چرخ‌های این ویلچر متصل شده‌ است، از افتادن و برخورد آن با موانع پیشگیری می‌کند. از ویژگی‌های این ویلچر هوشمند می‌توان به سیستم پیشگیری از سقوط، دکمه مخصوص شرایط اضطراری، جلوگیری از برخورد لوسی با موانعی مانند دیوار، انسان، حیوانات یا وسایل خانه، سیستم هشدار و ارتباط در فضای ابری اشاره کرد.

ربات ضدعفونی کننده

با شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ نیاز به پاکسازی کابین درون هواپیما بسیار حیاتی بود. شرکت "Dimer" رباتی برای پاکسازی درون هواپیما توسعه داده است.

محققان آمریکایی رباتی طراحی کرده‌اند که با استفاده از نور فرابنفش، تمامی میکروب‌های داخل هواپیما را از بین می‌برد. به دلیل اینکه افراد مختلف از سراسر دنیا ساعت‌ها در مکان بسته هواپیماهای مسافربری حضور داشته و در این مدت سرفه و عطسه می‌کنند یا دست‌های آنها در تماس با میز و صندلی است، داخل هواپیماها مملو از میکروب‌های متعدد است.

محققان برای تسهیل ضدعفونی کردن داخل هواپیما، ربات "GermFalcon" را طراحی کرده‌اند. این ربات با استفاده از نور فرابنفش، تمام میکروب‌های داخل هواپیما را از بین می‌برد. این ربات چرخ دار که ظاهری شبیه چرخ‌های حمل نوشیدنی دارد، در بین دو پرواز و زمانی که هواپیما در محوطه باند فرودگاه قرار دارد، اقدام به ضدعفونی کردن محوطه داخلی هواپیما می‌کند.

این ربات در بین دو ردیف صندلی قرار گرفته و از طریق بال‌های طراحی شده مجهز به لامپ‌های فرابنفش، هواپیما را ضدعفونی می‌کند. با استفاده از این ربات ۹۹.۹۹ درصد میکروب‌ها طی مدت ۱۰ دقیقه از بین خواهند رفت.

حلقه هوشمند

شرکت "اورا"(Oura) موفق به توسعه حلقه‌های هوشمندی شده است که کادر پزشکی با در دست کردن آن می‌توانند از شرایط خود مانند دمای بدن، ضربان قلب و تعداد تنفس آگاه شوند.

حلقه هوشمند اورا می‌تواند داده‌های فیزیولوژیکی مانند درجه حرارت بدن، تغییر ضربان قلب، ضربان قلب در حال استراحت، ضربان تنفس و الگوهای خواب را جمع‌آوری کند. اورا می‌تواند فعالیت، سلامت و خواب کاربر را مورد بررسی قرار دهد.

این حلقه هوشمند، رتبه خواب روزانه کاربر را تعیین می‌کند و اطلاعاتی در مورد کیفیت استراحت، ضربان قلب و میزان حرکت او ارائه می‌دهد که کاربران می‌توانند این اطلاعات را از طریق یک برنامه در گوشی هوشمند خود مشاهده کنند.

دستگاه "Vocera Smartbadge"

دیگر اختراعی که ممکن است در این شرایط بسیار کاربردی باشد، دستگاهی موسوم به "Vocera Smartbadge" است که توسط پزشکان و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی استفاده شده و به آنها امکان می‌دهد تا با سایر کادر درمان بیمارستان با استفاده از "دستورات فعال شده با صدا" ارتباط برقرار کنند.

در حال حاضر کادر درمان در لحظات حساس هنگام مراقبت از بیماران، در صورت نیاز به تماس با دیگر پزشکان و پرستاران باید کاری را که انجام می‌دهند متوقف کنند، اما به کمک دستگاه Vocera Smartbadge که می‌تواند به لباس آنها متصل شود دیگر نیاز به توقف کار نیست؛ چرا که این وسیله به پزشکان اجازه می‌دهد تا با استفاده از دستورات فعال شده با سایر اعضای کادر درمان صحبت کنند.

"برنت لنگ" ، مدیر عامل شرکت Vocera می‌گوید: با استفاده از این وسیله، کادر درمان دیگر هرگز مجبور نیستند کاری را که انجام می‌دهند، متوقف کنند و دستکش‌های خود را در بیاورند و دست خود را درون جیب خود انداخته و برای تماس با دیگر کادر درمان تلفن خود را در بیاورند.

کت ویروس کش

آیا یک کت می‌تواند با ویروس مبارزه کند؟ پاسخ ممکن است بله باشد به خصوص اگر از مس ساخته شده باشد چرا که ثابت شده مس، عنصری است که می‌تواند ذرات ویروسی مانند آنفلوانزا A و باکتری‌هایی مانند اشریشیا کلی را از بین ببرد.

کت تمام فلزی(Full Metal Jacket) که اخیراً توسط شرکت تولید کننده لباس "Vollebak" منتشر شده و ۱۰۹۵ دلار قیمت دارد، ممکن است بتواند این کار را برای کاربران انجام دهد. حدود ۶۵ درصد از کل مواد این کت سبک از الیاف مس میکروسکوپی تشکیل شده است.

اگرچه کت مذکور آزمایش نشده و برای دفاع در برابر ویروس کرونا در نظر گرفته نشده است اما "استیو تیدبال"(Steve Tidball) موسس "Vollebak" امیدوار است که بتواند روزی لباس‌هایی تولید کند که بتواند به طور کامل از افراد در برابر عوامل بیماری زا محافظت کند.

هواپیمای مسافربری هیدروژنی-الکتریکی

شرکت "زیروآویا"(ZeroAvia) که خود را پیشگام در کربن زدایی پروازهای تجاری معرفی می‌کند، اخیرا ادعا کرده که اولین پرواز آزمایشی یک هواپیمای دارای سلول‌های سوخت هیدروژنی در جهان را انجام داده است.

این پرواز تاریخی در مرکز تحقیق و توسعه این شرکت در "کرانفیلد" انگلیس انجام شده است. این موفقیت با یک هواپیمای شش نفره به نام "Piper" کلاس M حاصل شد که ابتدا از زمین برخاست، یک الگوی مداری کامل را پرواز کرد و در نهایت با موفقیت فرود آمد.

این شرکت ادعا می‌کند که این پرواز آزمایشی اولین گام برای انتقال از سوخت‌های فسیلی آلوده، به هیدروژن با انتشار کربن صفر به عنوان منبع اصلی انرژی هواپیماهای تجاری است.

ارتباط با رایانه بدون لمس آن

اختراع بعدی دستگاه نوینی است که محققان ام.آی.تی" توسعه داده‌اند و "AlterEgo" نام دارد و می‌تواند کاربران را قادر به برقراری ارتباط با رایانه بدون لمس صفحه کلید یا باز کردن دهان کند.

محققان یک دستگاه پوشیدنی ساخته‌اند که می‌تواند سیگنال‌های "عصبی و عضلانی" هنگام "بیان ذهنی" را اندازه گیری کند و کلمه‌ای که کاربر در ذهنش برای گفتن آماده کرده را تشخیص دهد.

زمانی که کاربر می‌خواهد کلمه‌ای که در ذهنش است را بیان کند، الکترودهای این گجت سفید رنگ، سیگنال‌های ذهنی کاربر را جمع آوری می‌کنند. پس از آن، این سیگنال‌ها به رایانه‌ای که از شبکه‌های عصبی برای تشخیص کلمات استفاده می‌کند، ارسال می‌شوند و کلمه‌ای که در ذهن کاربر بوده، توسط این دستگاه شنیده و تشخیص داده می‌شود.

هدست واقعیت افزوده

در این زمان که کادر درمان در شرایط استرس زا هستند یک هدست نوین می‌تواند راه حلی خوبی باشد.

هدست واقعیت افزوده‌ای که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید "ورتی" (Verti) نام دارد و می‌تواند گزینه مناسبی برای افرادی که تحت استرس هستند، باشد. ورتی یک پلتفرم آموزشی واقعیت مجازی است که به کاربران از جمله کادر درمان بخش بیماران مبتلا به کووید-۱۹ امکان می‌دهد تا عملکرد صحیحی در شرایط استرس زا داشته باشند.

این پلتفرم مهارت‌هایی مانند روش صحیح پوشیدن تجهیزات محافظ شخصی، انجام درمان یا تهویه اتاق بیماران را آموزش می‌دهد.

ارسال نظر