فهرست کشورهای غیردوست روسیه تصویب شد | ائتلاف و جنگ جهانی در پیش است؟

امروز دوشنبه ۱۶ اسفند، روسیه فهرست کشورهای غیردوست را تصویب کرده که شامل آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس و ژاپن می‌شود.

فهرست کشورهای غیردوست روسیه تصویب شد | ائتلاف و جنگ جهانی در پیش است؟

فهرست کشورهای غیردوست روسیه اعلام شد

خبرگزاری روسی «تاس» ضمن اعلام تصویب کشورهای غیر دوست روسیه، نوشت: «کشورها و سرزمین های ذکر شده در این فهرست، پس از آغاز حمله نظامی نیروهای مسلح روسیه به اوکراین، تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کرده یا به آنها ملحق شده‌اند.»

خبرگزاری تاس نوشت: «دولت فدراسیون روسیه روز دوشنبه فهرستی از کشورها و سرزمین‌های خارجی را که اقدامات غیردوستانه علیه روسیه، شرکت‌ها و شهروندان آن انجام می‌دهند، تصویب کرد.»

این فهرست شامل: ایالات متحده و کانادا، کشورهای اتحادیه اروپا، بریتانیا (شامل مناطق جرسی، آنگویلا، جزایر ویرجین بریتانیا، جبل الطارق)، اوکراین، مونته نگرو، سوئیس، آلبانی، آندورا، ایسلند، لیختن اشتاین، موناکو، نروژ، سن مارینو، مقدونیه شمالی و همچنین ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، میکرونزی، نیوزیلند، سنگاپور و تایوان است که قلمرو چین بوده، اما از سال ۱۹۴۹ توسط دولت خود اداره می‌شود.

دولت روسیه خاطرنشان کرد که بر اساس این دستور جدید، شهروندان و شرکت‌های روسیه، خود دولت، مناطق و شهرداری‌های آن که تعهدات ارزی در قبال طلبکاران خارجی از فهرست کشورهای غیردوست دارند، می‌توانند آن‌ها را به روبل پرداخت کنند. این روش موقت جدید برای پرداخت‌های بیش از ۱۰ میلیون روبل در ماه (یا مقدار مشابه به ارز خارجی) اعمال می‌شود.

جمهوری چک می‌خواهد از لیست کشورهای غیردوست روسیه خارج شود

پس از اعلام این خبر، جمهوری چک درخواست کرده که از فهرست کشورهای غیر دوست روسیه حذف شود. رییس وزارت امور خارجه چک در این باره تاکید کرد که، ایجاد فهرست کشورهای غیر دوست، با کنوانسیون وین در روابط دیپلماتیک مغایرت دارد.

همچنین بخوانید: خروج روسیه از برجام حقیقت دارد؟

منبع: ایرنا

ارسال نظر