مالکان تهرانی ۴۰ درصد بیشتر از سال گذشته آگهی آنلاین می‌دهند

رسانه کلیک - تمایل مالکان تهرانی برای ثبت آگهی آنلاین، در حال افزایش است و نتایج یک بررسی نشان می‌دهد این افزایش تا ۴۰ درصد نیز می‌رسد.

مالکان تهرانی ۴۰ درصد بیشتر از سال گذشته آگهی آنلاین می‌دهند

ملک‌رادار به منظور بررسی رفتار مالکین در ثبت آگهی ملک خود به صورت آنلاین، داده‌های شهریور سال‌های ۹۸ و ۹۹ را با هم مقایسه کرده است که نتایج این بررسی نشان می‌دهد تمایل مالکین به سمت ثبت آگهی به صورت آنلاین افزایش قابل توجهی یافته و ۴۰ درصد بیش از سال گذشته است. همچنین اخیرا در یک گزارش میدانی بررسی شده توسط ملک‌رادار مشخص شده بود که ۷۲ درصد مالکان تهرانی که ثبت آگهی در سایت‌ها دارند، فقط به‌صورت آنلاین آگهی خود را ثبت می‌کنند.

یکی از دلایل اصلی این موضوع همه‌گیری کرونا و تمایل بیشتر افراد به استفاده از امکانات آنلاین و عدم مواجه فیزیکی در مکان‌های پرتردد است. عوامل دیگری که می‌توان برای این موضوع برشمرد، رکود بازار و نیاز به دیده شدن آگهی ملک توسط افراد بیشتر، عدم اعتماد به بنگاه‌های املاک و اطمینان بیشتر مالکین به فضاهای آنلاین هستند.

بررسی رشد آگهی‌ها در مناطق مختلف نشان می‌دهد حجم آگهی‌ها در مناطق حومه تهران بیشتر از مناطق دیگر افزایش یافته و از سوی دیگر در مناطق ۱ و ۲ و ۶ تعداد آگهی‌ها ثابت بوده یا کاهش یافته است. حجم آگهی‌ها در مناطق حومه تهران ۸۲ درصد افزایش یافته است.

در سال گذشته درصد آگهی‌های اجاره ثبت شده از سوی مالکین ۴۵ درصد کل آگهی‌ها بوده ولی امسال ۴۱ درصد کل آگهی بوده. هرچند از نظر تعدادی نسبت به سال قبل افزایش یافته است ولی نسبت افزایش آگهی‌ها اجاره کمتر از آگهی‌های فروش بوده است. دلیل این موضوع را می‌توان از جانب تقاضای بازار تحلیل کرد با توجه به کاهش قدرت خرید متقاضیان خرید مسکن و افزایش قیمت‌ها، مالکین به این نتیجه رسیده‌اند که در بازار اجاره احتمال بیشتری برای یافتن مشتری وجود دارد.

از بین پلتفرم‌های مورد استفاده توسط مالکین برای درج آگهی به صورت آنلاین، دیوار بیشترین سهم را داشته است. علاوه بر این دیوار توانسته نرخ جذب بهتری را نسبت به سال گذشته در برابر سایر رقبای خود داشته باشد. نرخ افزایش درج آگهی توسط مالکین در سایت دیوار نسبت به سال قبل ۴۹ درصد بوده، در صورتی که سایت شیپور تنها توانسته ۴ درصد این نرخ را افزایش دهد. سایت‌هایی مثل همشهری، دلتا و هرکجا با نرخ رشد منفی مواجه بوده‌اند و سهم بازار آنها در حال کوچک شدن است.

همچنین بررسی استفاده از چندین پلتفرم توسط مالکین نشان می‌دهد که ۷۹ درصد از آنها تنها دیوار را به عنوان پلتفرم مورد نظر برای آگهی ملک خود در نظر می‌گیرند. این عدد برای شیپور ۷ درصد است. افرادی که هم شیپور و هم دیوار را انتخاب می‌کنند ۱۲ درصد هستند. این عدد نشان دهنده این است که بیشتر مالکینی که شیپور را انتخاب می‌کنند، صرفا آن را به عنوان پلتفرم بهتر نمی‌شناسند و تمایل دارند تا ملک آنها بیشتر دیده شود.

بررسی‌ها در مورد نوع ملک آگهی شده و مقایسه آنها بین دو سال ۹۹ و ۹۸ تغییر خاصی در الگوها نشان نمی‌دهد. در هر دو سال آپارتمان‌ها با عددی حدود ۶۳ درصد بیشترین نوع ملک آگهی شده را به خود اختصاص داده‌اند. مغازه، ویلا، کلنگی، زمین و اداری به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

ارسال نظر