ماه باعث آشفتگی خواب مردان می‌شود

بر اساس مطالعه جدیدی از دانشگاه اوپسالا که به تازگی در مجله Science of the Total Environment منتشر شده، خواب مردان ممکن است بیشتر از زنان تحت تاثیر چرخه قمری باشد.

ماه باعث آشفتگی خواب مردان می‌شود

در گذشته رابطه خواب انسان و چرخه قمری مورد مطالعه قرار گرفته اما نتایج آن همیشه متناقض بوده است. می‌دانیم که خواب تاثیرات مثبتی روی عملکرد مغر دارد. برخی معتقدند ماه روی کیفیت خواب انسان تاثیر دارد و برای هر یک از آنها توضیح علمی وجود دارد.

در نیمه اول ماه (15 روز)، روشنایی میزان سطح ماه افزایش می‌یابد و لحظه‌ای که ماه از نصف‌النهار یک مکان عبور می‌کند، نور آن به تدریج در ساعات پایانی عصر تغییر می‌کند. اما در نیمه دوم ماه، سطح روشنایی کاهش می‌یابد و لحظه‌ای که ماه از نصف‌النهار محلی عبور می‌کند به تدریج نور آن زیاد می‌شود.

چرخه ماه

دانشمندان خواب شبانه 492 زن و 360 مرد را بررسی کردند. آنها متوجه شدند زمانی که ماه در چرخه اول خود است، مردان کیفیت خواب پایین‌تری را تجربه می‌کنند و در برخی موارد زودتر از خواب بیدار می‌شوند. اما برای زنان نتیجه به شکل دیگری بود. خواب زنان تا حد زیادی تحت تاثیر چرخه ماه قرار نداشت.

یکی از مکانیسم‌هایی که ممکن است ماه بر خواب تاثیر بگذارد، نور خورشید است. همانطور که می‌دانید ماه از خود نوری ندارد و در حقیقت نور خورشید را منعکس می‌کند.

علاوه بر این، مطالعه اخیر نشان می‌دهد که مغز مردان نسبت به نور، عکس‌العمل بیشتری نسبت به زنان نشان می‌دهد.

آیا خواب شما در نیمه اول ماه دستخوش تغییر می‌شود؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

ارسال نظر