متمرکز بودن شبکه بیت کوین ؛ ادعای جنجالی ایلان ماسک!

رسانه کلیک - در روزهای اخیر نام ایلان ماسک (Elon Musk) برای حرف‌هایش در توییتر حسابی خبرساز شده است. او در بحث اخیرش با حامیان بیت کوین در توییتر نکاتی جنجالی راجع به هزینه‌های هر تراکنش، متمرکز بودن شبکه بیت کوین و مسائلی دیگر عنوان کرد. وی همچنین آشکار کرد که ممکن است بیت کوین را کاملا کنار گذاشته و ازاین‌پس از دوج کوین استفاده کند.

متمرکز بودن شبکه بیت کوین ؛ ادعای جنجالی ایلان ماسک!

در میان ادعاهای عجیب ماسک، یکی که بیشتر از همه جلب‌توجه کرد ادعای او مبنی بر متمرکز بودن شبکه بیت کوین بود! مدیرعامل تسلا برای حمایت از ادعای خود به سیل شهر شینجانگ چین که موجب افت سریع نرخ هش شبکه بیت کوین شد اشاره کرد. بااین‌حال بیان اینکه نرخ هش شبکه افت 35 درصدی داشته کاملا غلط است.

توییت ایلان ماسک در مورد متمرکز بودن شبکه بیت کوین میزان افت نرخ هش واقعی حدود 17 درصد بود که به‌زودی نیز به شبکه بازگشت. لازم به ذکر است که این افت نرخ هش چند روز پس از سیل اتفاق افتاد.

همچنین اغلب افراد معمولا ورودی قدرت هش از طریق استخرهای استخراج و نودهایی که در سرتاسر جهان توزیع‌شده‌اند که مسئول غیرمتمرکز کردن شبکه هستند، را به‌عنوان معیار متمرکز بودن یا نبودن شبکه اشتباه می‌گیرند.

توییتی که نودهای شبکه را در نقشه نشان می دهد

ادعای ماسک مبنی بر مضر بودن بیت کوین برای محیط‌زیست به دلیل تلاش‌های زیاد برای به‌کارگیری از انرژی‌های تجدید پذیر تقریبا رد شده است. مصرف انرژی شبکه باگذشت زمان با هر هلوینگ (Halving) نیز کاهش خواهد یافت. بااینکه بیت کوین بی‌نقص نیست، اما می‌توان قبول داشت که طی گذر سال‌ها تکامل پیداکرده و حتی بدون حمایت افراد مشهور نیز به تکامل خود ادامه خواهد داد.

ماسک اولین خریدار بیت کوین مشهور نیست که سعی دارد عقاید خود را بر جامعه‌ای که طی 12 سال گذشته با تمام پستی‌وبلندی‌ها کنار آمده‌ تحمیل کند. او نیز همانند راجر وِر (Roger Ver) و جان مکافی (John McAfee) موفق نخواهد شد.

این اولین باری نیست که این میلیاردر حرف‌های دور از ذهن توییت می‌کند و یا حتی توسط مراجع قانونی یا هیئت‌مدیره شرکت خودش جریمه می‌شود، اما تنها تفاوت این است که او تاکنون با مخالفتی به اندازه جامعه بیت کوین روبرو نشده بود.

ارسال نظر