وزیر علوم دولت رئیسی کیست؟ | بیوگرافی و سوابق محمدعلی زلفی گل در دولت سیزدهم

در فهرستی که رسانه‌ها از کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی به مجلس شورای اسلامی منتشر کرده‌اند، نام محمدعلی زلفی گل به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم به چشم می‌خورد. اما محمدعلی زلفی گل کیست و چه سوابق علمی و اجرایی دارد؟

وزیر علوم دولت رئیسی کیست؟ | بیوگرافی و سوابق محمدعلی زلفی گل در دولت سیزدهم

محمدعلی زلفی گل کیست؟

محمدعلی زلفی گل، وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم در کابینه ابراهیم رئیسی، متولد سال 1345 در آشتیان است. او استاد شیمی، رئیس سابق دانشگاه بوعلی سینا و همچنین قائم‌مقام سابق بنیاد ملی نخبگان است. زلفی‌گل از سال ۲۰۱۸ به عنوان ادیتور مجله بین‌المللی انجمن شیمی ایران که توسط انتشارات اشپرینگر منتشر می‌شود، منصوب شد.

تحصیلات محمدعلی زلفی گل چیست؟

زلفی‌گل مدارک کارشناسی را در سال ۱۳۶۹ از دانشگاه اراک، کارشناسی ارشد را در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه صنعتی اصفهان و دکترای خود را در سال ۱۳۷۶ از دانشگاه شیراز گرفت. او در سال ۱۳۷۱ در نهمین گردهمایی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای داخل و خارج از کشور در دانشگاه فردوسی مشهد شرکت کرد و با ارائه مقاله علمی مستخرج از پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود، رتبه اول را در بخش علوم پایه کسب کرد.

مرتبه علمی زلفی گل به ترتیب در سال‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۴ به رتبه‌های علمی دانشیاری و استادی ارتقا یافت. او از سوی انجمن شیمی ایران به عنوان شیمی‌دان برجسته زیر ۴۰ سال کشور در گرایش شیمی آلی انتخاب و جایزه دکتر ارشیا آزاد به وی اهدا شد.

بیشتر بخوانید: رئیس جدید بانک مرکزی کیست؟ | بیوگرافی و سوابق علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی احتمالی دولت سیزدهم

خلاصه‌ای از افتخارات علمی

نام محمدعلی زلفی گل از سال ۱۳۸۳ در فهرست دانشمندان پر استناد رشته شیمی جهان، در پایگاه اطلاعات و آمار علمی ISI قرار گرفته و مورد تقدیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری واقع شد. او در سال ۱۳۹۷ به عنوان پژوهشگر برتر کشوری نیز انتخاب شده است.

برخی دستاوردهای او به قرار زیر است:

  • انتخاب به عنوان محقق سرآمد توسط ستاد نانوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵
  • کسب جایزه علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان در سال ۱۳۹۴
  • انتخاب به عنوان استاد نمونه کشوری و دریافت لوح تقدیر از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۴
  • دریافت نشان درجه ۲ پژوهش بر اساس اصل ۱۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی از ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۰
  • انتخاب به عنوان رئیس دانشگاه نمونه کشور و دریافت لوح تقدیر از وزارت علوم تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۸۸
  • کسب رتبه اول پژوهش‌های بنیادی در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی و دریافت لوح تقدیر از معاون اول ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۶
  • اخذ رتبه اول پژوهش‌های بنیادی از COMSTEC در بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی در سال 1386

شاید خواندن این مطلب هم برایتان جالب باشد: وزیر کشور پیشنهادی رئیسی کیست؟ | بیوگرافی و سوابق احمد وحیدی وزیر کشور در دولت سیزدهم

همچنین «طراحی، سنتز و کاربرد نانو ذرات مغناطیسی، مایعات یونی و نمک‌های مذاب نانو در سنتز آلی»، «توسعه هدفمند اکسایش و آروماتیک شدن بر پایه آنومریک»، «طراحی و شناسایی کاتالیزورهایی با ساخنار نانو حاوی گروه‌های عاملی فسفروس اسید و کاربرد آن‌ها در واکنش‌های چندجزئی» و «طراحی و سنتز و کاربرد فتالوسیانین‌های یونی هدفمند به عنوان کاتالیزور در تبدیل گروه‌های عاملی آلی» از مهم‌ترین طرح‌های پژوهشی زلفی گل به شمار می‌رود.

نظر شما نسبت به کابینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی و به ویژه گزینه معرفی شده توسط او برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چیست؟ برایمان بنویسید.

ارسال نظر