مدیر اجرایی شیپور از مزایای بازگشت قیمت به سایت‌های آگهی می گوید

ممنوعیت درج قیمت در آگهی فروش خودرو تاثیر چندانی بر کنترل بازار نخواهد داشت و فقط معاملات از فضای رسمی به فضای غیر رسمی مثل تلگرام منتقل می‌شود که نظارتی بر آن وجود ندارد. تجربه قبلی نشان داد که ممنوعیت درج قیمت در آگهی فروش خودرو تاثیر چندانی بر کنترل بازار نخواهد داشت و فقط معاملات از فضای رسمی به فضای غیر رسمی مثل تلگرام منتقل می‌شود که نظارتی بر آن وجود ندارد.

مدیر اجرایی شیپور از مزایای بازگشت قیمت به سایت‌های آگهی می گوید

20 اردیبهشت ماه، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی از ممنوعیت درج قیمت خودرو در پلت‌فرم‌های انتشار آگهی اینترنتی خبر داد و با تاکید بر بی تقصیری فضای مجازی در افزایش قیمت‌ها عنوان کرد:

ممنوعیت درج قیمت در آگهی فروش خودرو تاثیر چندانی بر کنترل بازار نخواهد داشت و فقط معاملات از فضای رسمی به فضای غیر رسمی مثل تلگرام منتقل می‌شود که نظارتی بر آن وجود ندارد. تجربه قبلی نشان داد که ممنوعیت درج قیمت در آگهی فروش خودرو تاثیر چندانی بر کنترل بازار نخواهد داشت و فقط معاملات از فضای رسمی به فضای غیر رسمی مثل تلگرام منتقل می‌شود که نظارتی بر آن وجود ندارد.

این ممنوعیت در پی دستور مقامات قضایی؛ اتفاق افتاد و تا امروزز نیز پابرجا بوده است. و موضوعاتی چون ایجاد دردسرهایی برای متقاضیان خرید یا اجاره مسکن و خودرو و اختلالات در استعلام قیمت کالاها را همراه داشته و مهم‌تر از همه اینکه شفافیتی که باید را از میان برداشته است.
ظاهرا این موضوع باعث شده مجلس نیز خواهان بازگشت قیمت به پلتفرم‌ها باشد. طی روزهای گذشته مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگویی با بازگشت قیمت کالاها در پلتفرم‌های نیازمندی و آگهی‌های آنلاین موافقت کرده و تاکید کرده بود درج قیمت کالاها در پلتفرم های آنلاین مانند شیپور علاوه بر شفافیت در قیمت‌گذاری، به معاملات نیز شفافیت می‌دهد.

طغیان با تاکید بر اهمیت بازگشت قیمت برخی محصولات در پلتفرم‌های نیازمندی و آگهی‌های آنلاین، اضافه کرده بود:

واقعیت این است که موافق ادامه حذف قیمت کالاها در پلتفرم‌های نیازمندی و آگهی‌های آنلاین نیستیم چرا که متغیرهای دیگری در افزایش قیمت کالاها به‌ویژه قیمت خودرو و مسکن تاثیرگذار هستند. چه قیمت کالاها در این پلتفرم‌ها درج شود چه نشود متغیرهای دیگری همچون افزایش نرخ ارز، تورم، کاهش ارزش پول، سوء مدیریت، دپوی کالاها در گمرکات و... تاثیر خود را بر افزایش قیمت‌ها می‌گذارند. درج قیمت کالاها در پلتفرم‌های نیازمندی و آگهی‌های آنلاین، هزینه جست‌وجو را پایین می‌آورد، شفافیت در قیمت‌گذاری را به دنبال دارد و به معاملات شفافیت می‌دهد.

او با تاکید بر اینکه اگر چه الزامی به برداشت قیمت‌ها نبود، اما استدلال وزارت صمت این است که بودن این قیمت‌ها سیگنال منفی به بازار می‌دهد ادامه داده بود:

اما اینگونه نیست چرا که افزایش ۳۵ درصدی قیمت خودرو نشان داد این اقدام تاثیری بر کاهش قیمت‌ها تاثیری نداشته است. در برخی مواقع قیمت‌گذاری در پلتفرم‌های آگهی آنلاین می‌تواند با افزایش آگاهی مردم از قیمت‌ها، مانع از تضرر آن‌ها در خرید شود، متاسفانه در پی این تصمیم اشتباه کسب‌وکارهای قانونی به مشکل برخوردند و فضا برای کسب‌وکارهای غیرقانونی بازتر شد و شفافیت در بازار از بین رفت و راه برای قیمت‌گذاری‌های نامتعارف باز شد.

نیما اشرف زاده مدیر اجرایی تیم شیپور ؛ در رابطه با این موضوع در گفتگو با کلیک عنوان می‌کند:

پی اتفاقاتی که در اردیبهشت سال 98 به وقوع پیوست، شیپور برای کنترل قیمت‌ها با کمک کارشناسان دادگستری و دفاتر اسناد رسمی و تحلیل داده‌ها با عنوان پیشنهاد شیپور وارد عمل شد. اما با ممنوعیت سال جاری، متاسفانه این موضوع کنسل شد و در همین بازه زمانی شاهد بودیم که قیمت‌ها به دلیل عدم شفافیت با سیری صعودی همراه شد.

به اعتقاد اشرف زاده این ممنوعیت نه تنها در قیمت‌ها تاثیری نداشت که منجر به از بین رفتن شفافیت و آشفتگی بازار نیز شد. او در توضیح این موضوع تاکید می‌کند که بیشترین ضرر در این میان عاید مردم و خریداران واقعی وارد شد. خریداران نمی‌توانستد به قیمت‌ها اعتماد کنند و حتی با چندین تماس نیز نمی‌توانستند، به جمع بندی نهایی برسند.

به باور مدیر اجرایی تیم شیپور ، تنها آورده این اتفاق بدتر شدن بازار و ضرر عموم مردم و در نهایت به نفع جیب دلالانی شد که به هر نحوی سعی داشتند قیمت را بالا ببرند. طبق گفته های او، قطعا در این میان هیچ نمایشگاه‌دار و یا دلالی ضرر نکرد و هر آنچه که شامل ضرر و زیان بود عاید مردمی شد که ماه‌ها پس انداز خود را در این میان خرج کردند.

اشرف زاده معتقد است بعد از پشت سرگذاشتن بحران اوج دلار، و عدم موفقیت در طرح فروش خودرو به ازای کارت ملی شاید تصمیم بازگشت قیمت‌ها بتواند کمی در آرام شدن بازار نقش داشته باشد.

او در توضیح بیشتر تاکید می‌کند:

در صحبت‌هایی که با سرپرست دادستانی داشتیم تا حد زیادی با موافقت دوستان برای بازگشت قیمت مواجه شده‌ایم. در جلساتی که با مرکزپژوهش‌ها داشتیم سیستم قیمت‌گذاری پلتفرم‌های آنلاین را توضیح دادیم و تقزیبا با موافقت همراه شده‌ایم.

اشرف‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مساعدت مجلس به بازگشت قیمت‌ها به پلتفرم‌های آنلاین نظیر شیپور منجر خواهد شد یا خیر تاکید می‌کند:

در حال حاضر ما توسط مرکز پژوهش‌های مجلس دعوت شدیم تا صحبت‌های ما را بشنوند. ما نتوانستیم صحبت‌ها را با قوه قضاییه به جایی برسانیم و امیدواریم با مجلس که به دنبال حق مردم و نمایش شفافیت است، موضوع را حل کنیم.

مدیر اجرایی شیپور در پاسخ به این سوال که آیا بازگشت قیمت‌ها می‌تواند در سیر نزولی بازار نقشی داشته باشد اینگونه توضیح می‌دهد که شاخص‌های متفاوتی همانند ارزش پول ملی که نمود درقیمت دلار و طلا؛ عرضه و تقاضا، صادرات دارد در این میان نقش دارند و سیر نزولی قیمت‌ها ارتباطی به پلتفرم‌های آنلاین ندارد. تنها تاثیر بازگشت قیمت به پلتفرم‌ها شفافیتی است که در پی خواهد داشت.

ارسال نظر