مذاکرات اپل با هیوندای بر سر ساخت Apple Car به بن بست رسیده است؟

رسانه کلیک - مذاکرات اپل با هیوندای برای ساخت خودروی الکتریکی چشم انداز کم رنگ تری پیدا کرده است. ظاهرا خودروساز کره ای تمایل چندانی به همکاری با غول کوپرتینویی ندارد.

مذاکرات اپل با هیوندای بر سر ساخت Apple Car به بن بست رسیده است؟

در طی چند هفته اخیر، شایعات فراوانی حول مذاکرات اپل با هیوندای بر سر تولید خودرو رواج پیدا کرده است. رسانه خبری رویترز به تازگی جزییات بیشتری را در خصوص وضعیت فعلی بین این دو کمپانی منتشر کرده که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

طبق گزارش جدید، ظاهرا چشم انداز این مذاکره کم رنگ تر شده است، چرا که مدیران هیوندای بر سر فعالیت با اپل اتفاق نظر ندارند.

یکی از مدیران اجرایی هیوندای در این باره گفته است:

نحوه انجام این کار برای ما ناراحت کننده است، و آیا اصلا همکاری با اپل خوب است یا بد. ما شرکتی نیستیم که برای دیگران خودرو بسازد. همکاری با اپل همیشه هم نتایج عالی را به همراه نخواهد داشت.

دو کمپانی اپل و هیوندای در سال 2018 شروع به مذاکره برای همکاری در ساخت خودرو کردند . در آن هنگام، الکساندر هیتزینگر رییس پروژه Apple Car بود. البته وی در حال حاضر برای فولکس واگن کار می کند. به هر حال، پیشرفت مذاکرات به سبب عدم تمایل تاریخی هیوندای برای همکاری با کمپانی های دیگر، با مانع رو به رو شده است.

سخنگوی هیوندای همچنین افزود که این شرکت عادت به همکاری نداشته و به سختی اطمینان می کند. کمپانی کره ای در صدد است تا برخی از مدیران اجرایی خود را جهت جلوگیری از برخورد فرهنگی تحت هرگونه مشارکت با اپل، عوض کند.

طبق گفته های این سخنگو، اپل رییس است. آن ها بازار، محصولات و برند انحصاری خود را دارند. اما هیوندای نیز دست کمی از اپل نداشته و از لحاظ تجاری هم تراز با کمپانی کوپرتینویی است. به همین خاطر، مشارکت با اپل چندان برای هیوندای کارساز نیست.

صرف نظر از عدم تمایل نسبت به همکاری با اپل، ظاهرا هیوندای از ظرفیت مازاد برخوردار بوده و به همین دلیل، تولید قراردادی می تواند به حفظ حجم تولیدات این شرکت کمک کند.

اپل همیشه قطعات اصلی خود (نظیر فریم ها، بدنه ها و غیره) را از محل های مختلف تامین می کند، و ظاهرا برای مونتاژ نهایی روی هیوندای و کیا حساب باز کرده است. همانطور که می دانید، کیا، یکی از کمپانی های زیردست گروه هیوندای موتورز به حساب می آید. طبق گزارش های قبلی، کارخانه کیا در جورجیای ایالات متحده در صورت قبولی مشارکت می تواند به پایگاه اصلی تولید تبدیل شود.

شایعات مبنی بر مذاکرات اپل با هیوندای نخستین بار در اوایل ماه جاری منتشر شد. طبق این شایعات، اپل به دلیل هزینه بالای فناوری و نیاز به تسهیلات لازم برای تولید، تمایل دارد تا با شرکت بزرگ خودروسازی کره ای جهت تولید خودروهای الکتریکی و ایجاد باتری های قدرتمند همکاری داشته باشد.

از طرف دیگر، کمپانی هیوندای نسختین بار طی بیانیه ای با CNBC به بحث با اپل در خصوص ساخت خودروی الکتریکی اشاره کرد. اما کمی بعد، بیانیه خود را تغییر داده و نام اپل را از میان برداشت. اپل تاکنون نظری را در خصوص مذاکره ها ارائه نکرده است.

رویترز ماه پیش گزارش داد که تولید خودروی اپل احتمالا در حوالی سال 2024 آغاز می شود . با این حال، گزارش دیگری از بلومبرگ در هفته پیش منتشر شد که نشان می داد هنوز راه زیادی تا مرحله تولید باقی مانده است.

ظاهرا اپل و هیوندای قصد داشتند تا در ماه مارس به توافق بر سر خودروی آینده Apple Car برسند. اما گزارش امروز حاکی از عدم قطعیت امضای این توافق است.

ارسال نظر