همزمان با مسدودسازی گوگل پلی از کدام پروژه وطنی رونمایی خواهد شد؟

رسانه کلیک - پروژه های فیلترینگ و مسدودسازی سایت‌های مختلف و حواشی که در پی دارد این سوال را پیش می‌آورد: اینبار با مسدودسازی گوگل پلی قرار است از کدام پروژه وطنی رونمایی شود؟

همزمان با مسدودسازی گوگل پلی از کدام پروژه وطنی رونمایی خواهد شد؟

از غروب 10 اردیبهشت‌ماه که حکم فیلتر تلگرام در کشور صادر شد، اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی با محدود کردن دسترسی کاربرانشان به آی‌پی‌های این پیام‌رسان، حکم دادسرای فرهنگ و رسانه را اجرا کردند.

گرچه از همان لحظات اول صدور حکم تعدادی از کانال‌ها که در این زمینه‌ذی‌نفع بودند با آوردن مثال‌هایی از اقدامات احتمالی تلگرام همانند آنچه در روسیه اتفاق افتاد، سعی داشتند مخاطبین را نسبت به شکست خوردن فیلتر در ایران با خود همراه کنند و حتی در این میان به شایعه و دروغ نیز متوصل شده و از رونمایی نسخه بدون فیلتر تلگرام طی 72 ساعت سخن گفته بودند. اما مشاهده روند فعالیت‌های مردم در این نرم‌افزار گویای بخش دیگری از ماجرا بود.

تلگرامی که در ابتدا قرار بود به صورت موقتی فیلتر شود، در ادامه با رونمایی از پیام‌رسان‌های داخلی به فیلترینگی که ادامه دار و همیشگی بود دچار شد.

درحالی که پس از قریب به دو سالی که از فیلترینگ تلگرام می‌گذرد؛ در هفته‌های اخیر خبر مسدودسازی سایت‌های دانلود فیلم یکی از پرحاشیه ترین مسدودسازی سال اخیر بود؛ بسیاری معتقد بودند این قضیه حاصل شکایت نماواست ( علت مسدود شدن سایت‌های دانلود فیلم چیست؟ ). همین قضیه باعث شد موج اعتراضی پرسروصدایی گریبانگیر این دو سایت شود ( واکنش وزیر ارتباطات به قطعی سرور سایت‌های دانلود فیلم ).

هنوز مهر نامه مسدودسازی سایت‌های دانلود فیلم روی برگه خشک نشده بود و همه درگیر یافتن داستان اصلی بودند که انتشار خبری با مضمون مسدود سازی گوگل پلی باعث شد اینبار کاربران به این موضوع واکنشی اساسی نشان داده و مخالفت خود را ابراز کنند ( گوگل پلی در لیست مسدودسازی است! ).

در این نامه که منتسب به جواد جاویدنیا، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است، آمده است: «احتراما در اجرای ماده 749 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات (جرایم یارانه‌ای) و به استناد مصوبه شصت و ششمین جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و دستورات فضایی صادره مقتضی است در حداقل زمان ممکن نسبت به مسدودسازی گوگل پلی در پهنای باند اینترنت ارایه شده از سوی آن شرکت اقدام و نتیجه را به این دادستانی اعلام فرمایید.»

دست به دست شدن همین نامه در فضای مجازی از دیروز ماجراهای زیادی در پی داشته است.

مروری بر صفحات اجتماعی نشان می‎دهد بسیاری این داستان را بی شباهت به ماجرای مسدودسازی سایت‌های فیلم نمی‌دانند و معتقدند این نیز می‌تواند به نوعی به شکایت بازار و مایکت بازگردد ( در ماجرای فیلتر سایت‌ های دانلود فیلم و سریال، پای چه کسی در میان است؟ ).

یکی از کاربران در این رابطه نوشته است: «خبر ‎#فیلتر شدن معتبرترین ‎#استور ‎#اندروید یعنی ‎#گوگل_پلی تن و بدنم و لرزونده. چه استوری به خوبی گوگل پلی میتونه گزارش ارائه کنه؟ جزئیات دستگاه ها، تعداد نصب جدید و... . واقعا تصورتون از فیلتر کردن چیه؟ هدفتون چیه؟ به چندتا از اهدافتون تا حالا با فیلتر کردن رسیدید؟»

کاربر دیگری توییتی با این مضمون را به اشتراک گذاشته است: «قبول ندارید که اگه تحریم یا فیلترینگ نبود، استارت‌آپ و شرکت‌های داخلی می‌تونستن بهتر از شرایط فعلی رشد کنن و درآمد بیشتری داشته باشن؟ تحریم و فیلترینگ به نفع هیچکس نیست.»

کاربر دیگری با هشتگ گوگل پلی این توییت را به اشتراک گذاشته است: «امیدوارم اشتباه کنم و ‎#گوگل_پلی را برای کمک به استارتاپ‌های وطنی فیلتر نکرده باشند.»

اینکه داستان فیلترینگ چقدر و به چه میزان موفق بوده است، بحث دیگری است. اما اینکه این موضوع باعث شده همه افراد از پیر و جوان گرفته تا میان سال و کهنسال و حتی کودک و نوجوان با انواع VPN آشنا شوند و به یکی از اپ‌های پرکابرد گوشی تبدیلش کنند، بحث دیگری است.

طبق آمار، گوگل پلی که سابقا استفاده‌ای 20 درصدی در ایران داشته، این روزها به 50 درصد ارتقا یافته است.

کافه بازاری که زمانی 80 درصد بازار را در دست داشت، این روزها سهم 50 درصدی دارد و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند گوگل پلی را انتخاب کنند.

چقدر افت بازاری که اپ‌های ایرانی دچارش شده‌اند در جدیدترین مبحث فیلترینگ اثر داشته اند؟

اگر از این مبحث که چقدر در این داستان رد پای استارتاپ‌های ایرانی در کار است فاکتور بگیریم؛ بحثی به مراتب مهم‌تر و حساس‌تر پیش می‌آید.

در سال‌های گذشته کدام یک از اقدامات فیلترینگ و مسدودسازی به پروژه‌ای موفق تبدیل شده است؟

تلگرامی که به خاطر پیام‌رسان‌های ایرانی فیلتر شده هنوز هم یکی از پرکاربردترین اپلیکیش‌هایی است که ایرانی‌ها استفاده می‌کنند. گوشی همه افراد مجهز به VPN است و بدون هیچ سختی و به راحتی امکان دسترسی به هر نوع محتوایی را دارند.

چقدر این داستان بر حال و آینده نوجوانان و کودکانی که به راحتی نقل و نبات از آنها استفاده می‌کنند، موثر است؟ بی شک یکی از اشتباه‌ترین تصمیمات ممکن هم ماجراست.

درحالی که با مسدودسازی گوگل پلی بروزرسانی انواع اپ‌ها تبدیل به کوهی بزرگ خواهد شد؛ چقدر قرار است با فیلترینگ و مسدودسازی عنان افراد را در دست گیرند؟

ظاهرا مسئولین عزیز بدون هیچ فکر، تحقیق و تفکری فقط در حال دستور برای فیلترینگ و مسدودسازی هستند و قرار نیست فکری اساسی برای موضوعات مختلف کرده و راهکار ارائه دهند. باید منتظر ماند و دید روزی که گوگل پلی رسما مسدود شد؛ قرار است از چه پروژه موفق وطنی‌ رونمایی شود!

ارسال نظر