مشاهده دمای سی پی یو در ویندوز 10 (بخش اول)

رسانه کلیک - سی پی یو مهم‌ترین قطعه در یک کامپیوتر و لپ‌تاپ و یا حتی گوشی‌های تلفن همراه هوشمند است. از آنجایی که انجام عملیات محاسباتی و بسیاری از وظایف دیگر بر عهده این قطعه است، احتمال افزایش دما در آن بسیار زیاد است.

مشاهده دمای سی پی یو در ویندوز 10 (بخش اول)

گاهی اوقات افزایش دما در CPU کامپیوتر باعث افت کار آیی و عملکرد دستگاه می‌شود. از این رو دانستن دمای سی پی یو از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مطلب و مطلب بعدی چند روش کاربردی برای مشاهده دمای سی پی یو را معرفی می‌کنیم.

چه زمانی دمای سی پی یو در مرحله خطرناکی قرار دارد.

قبل از معرفی روش‌های اندازه‌گیری دمای CPU ابتدا باید بدانیم که چه دمایی برای عملکرد سی پی یو خطرناک است و باعث افت سرعت آن می‌شود. متأسفانه عدد دقیقی برای مشخص کردن حداکثر دمای قابل تحمل برای CPU وجود ندارد. در واقع هر سی پی یو بسته به قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی متفاوتی که دارد رنج دمایی متفاوتی را می‌تواند تحمل کند. برای پیدا کردن حداکثر دمای مناسب برای عملکرد CPU بهتر است از وب و اینترنت کمک بگیرید.

در بسیاری از وب‌سایت‌هایی که در خصوص CPUهای متفاوت مطالبی را عرضه می‌کنند حداکثر دمای سی پی یو مشخص شده است.

برای بررسی و اندازه‌گیری دمای CPU روش‌های مختلفی وجود دارد. به عبارت دیگر اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی توسط شرکت‌های تولید نرم‌افزار طراحی شده است که قابل استفاده روی سیستم‌عامل ویندوز 10 هستند و از آن‌ها می‌توانید برای اندازه‌گیری دمای CPU استفاده کنید.

نرم‌افزار HWMonitor برای اندازه‌گیری دمای CPU

اپلیکیشن HWMonitor یکی از نرم‌افزارهای کاربردی برای اندازه‌گیری و مشاهده دمای سی پی یو است. البته این اپلیکیشن کاربردهای دیگری به غیر از اندازه‌گیری دمای CPU نیز دارد. برای دانلود این اپلیکیشن می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید.

وقتی اپلیکیشن HWMonitor را روی سیستم‌عامل ویندوز 10 نصب کردید، آن را اجرا کنید. در صفحه اصلی این اپلیکیشن اطلاعات مربوط به CPU برای شما نمایش داده می‌شود.

دمای سی پی یو در این صفحه ولتاژ هر کدام از هسته‌های سی پی یو، میزان مصرف CPU و از همه مهم‌تر دمای آن نمایش داده می‌شود. در این صفحه دمای فعلی CPU و حداکثر و حداقل دمایی که CPU تعبیه شده در کامپیوتر شما می‌تواند داشته باشد مشخص شده است. برای ذخیره این اطلاعات می‌توانید از کلیدهای ترکیبی Ctrl + S استفاده کنید.

اپلیکیشن MSI Afterburner برای اندازه‌گیری دمای CPU

اپلیکیشن MSI Afterburner یکی از اپلیکیشن‌های کاربردی برای اندازه‌گیری دمای CPU است که بیشتر برای راحتی گیمرها و افرادی که از سیستم‌های گیمینگ استفاده می‌کنند طراحی و تولید شده است. به محض دانلود و نصب اپلیکیشن از این آدرس https://www.msi.com/Landing/afterburner می‌توانید آن را اجرا کنی و سپس گراف‌ها و نمودارهای مربوط به دمای کارت گرافیک یا جی پی یو و CPU را مشاهده کنید. در صفحه اصلی این اپلیکیشن اطلاعات دیگری نیز وجود دارد که دانستن آن‌ها مفید است.

دمای CPU برای تغییر در ترتیب قرارگیری نمودارها و گراف‌ها می‌توانید وارد بخش Setting یا تنظیمات اپلیکیشن شده و سپس روی برگه Monitoring کلیک کنید. در این قسمت منویی برای شما نمایش داده می‌شود که در آن می‌توانید ترتیب نمایش نمودارهای مربوط به GPU و CPU را تغییر دهید.

ارسال نظر