مقایسه اپلیکیشن های پیام رسان از نظر حفظ حریم خصوصی

رسانه کلیک - در این مطلب قصد داریم تا پیام رسان های برتر را به لحاظ حفظ حریم خصوصی با یکدیگر مقایسه کنیم تا ببینیم رتبه اول به کدام اپلیکیشن تعلق دارد.

مقایسه اپلیکیشن های پیام رسان از نظر حفظ حریم خصوصی

امروزه حفظ حریم خصوصی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در همین راستا شرکت اپل قابلیت‌های امنیتی جدیدی را به iOS 14.5 و iPadOS 14.5 اضافه کرده که به ناشران و توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد بر امنیت اپلیکیشن خود افزوده و از حریم شخصی کاربر محافظت کنند. علاوه بر این توسعه‌دهندگان اکنون موظف هستند تا برای نمایش تبلیغات در برنامه خود، اجازه لازم را از کاربران کسب کنند.

البته این اقدام اپل چندان به مذاق فیس‌بوک (که به جمع‌آوری داده‌های کاربران معروف است) خوش نیامد. شرکت مارک زاکربرگ بلافاصله با ایجاد یک کمپین علیه اپل، مخالفت خود را اعلام کرد. طبق گفته فیس‌بوک، این اقدام آسیب بزرگی را به کسب‌وکارهای کوچکتر می‌زند؛ زیرا دیگر نمی‌توانند از طریق نمایش تبلیغات شخصی‌سازی‌شده به کسب درآمد بپردازند.

با این حال از اهمیت حفظ حریم خصوصی نمی‌توان گذشت. در ادامه خواهیم گفت که کدام یک از اپلیکیشن های پیام رسان سیاست بهتر و محکم‌تری را برای حفظ حریم شخصی شما در پیش گرفته‌اند. لازم به ذکر است که فهرست زیر بر اساس ویژگی App Privacy، که اپل اخیرا به فروشگاه اپ استور اضافه کرده، تنظیم شده است.

1. Signal

سیگنال که پس از حمایت ایلان ماسک مورد استقبال افراد بسیاری قرار گرفت، بهترین پیام‌رسان موجود در خصوص حفظ حریم شخصی است که شما را از شر تبلیغات هدفمند نیز رها می‌کند. این اپلیکیشن درست مانند مسنجر فیس‌بوک، امکان ارسال پیام‌های متنی و صوتی، برقراری تماس‌های تصویری و به اشتراک گذاری لینک و تصاویر را برای شما فراهم آورده است. برای استفاده از سیگنال نیازی به وارد کردن اطلاعات شخصی و هویتی نخواهید داشت و همان شماره تلفن کفایت می‌کند.

2. Skype

اسکایپ نیز جزو آن دسته از اپلیکشن های پیام رسان است که می‌توانید برای حفظ حریم خصوصی خود به آن اعتماد کنید. این اپلیکیشن حدود 10 سال پیش توسط مایکروسافت خریداری شد و طی پاندمی کرونا محبوبیت فزاینده‌ای پیدا کرد. اطلاعاتی که باید هنگام استفاده از اسکایپ وارد کنید، به هیچ عنوان شامل اطلاعات حساس و مهم (مثل موقعیت مکانی دقیق فرد) نمی‌شوند.

حریم خصوصی 3. Zoom

مهم‌ترین ویژگی اپلیکیشن زوم، امکان برگزاری کنفرانس‌های ویدیویی است. اما این برنامه به تازگی محبوبیت چندانی به دست آورده و قابلیت پیام‌رسانی را به ویژگی‌های خود اضافه کرده است. در مقایسه با اپلیکیشن های دیگر مثل فیس‌بوک مسنجر، زوم ظاهرا احترام بسیاری برای داده‌های محرمانه کاربران خود قائل بوده، و تنها اطلاعات ضروری برای عملکرد صحیح خود را جمع‌آوری می‌کند. از جمله این اطلاعات می‌توان به موقعیت مکانی دقیق، شناسه دستگاه و شماره تلفن اشاره کرد.

اپلیکیشن های پیام رسان 4. Discord

این اپلیکیشن مخصوص گیمرها است و به کاربران اجازه می‌دهد تا انجمن‌های اختصاصی خود را به وجود آورند. پس علاوه بر پیام‌رسانی محرمانه و فردی، این اپلیکیشن امکان گفتگو در گروه، چت‌های صوتی و حتی تماس‌های ویدیویی را فراهم می‌آورد.

به عنوان یک نقطه قوت باید گفت که Discord اطلاعات محرمانه چندان زیادی را از کاربر درخواست نمی‌کند. این برنامه تنها اطلاعاتی نظیر آدرس ایمیل، تاریخچه جستجو، شناسه دستگاه و تاریخچه خریدهای شما را جمع‌آوری کرده و آنها را به هویت شما مرتبط می‌کند.

حریم خصوصی 5. Telegram

تلگرام در حال حاضر جزو برترین اپلیکشن های پیام رسان به حساب می‌آید و تجربه پیام‌رسانی آن شبیه به اسکایپ یا فیس‌بوک مسنجر است. داده‌های مهمی که در این اپلیکیشن به هویت شما پیوند می‌خورند شامل اطلاعات مالی و موقعیت مکانی دقیق می‌شوند. با این حال، تلگرام حد اعتدال را در جمع‌آوری داده‌ها رعایت کرده است.

6. Whatsapp Messenger

واتس اپ جزو برنامه‌هایی است که ظاهرا اطلاعات اضافی را در مورد کاربران خود جمع‌آوری نمی‌کند. اطلاعاتی که از شما گرفته شده و به هویت شما ربط داده می‌شوند عبارتند از موقعیت مکانی، مخاطبین، و اطلاعات مالی. این اپلیکیشن به پای سیگنال نمی‌رسد، اما از پیام‌رسان فیس‌بوک بهتر است.

حریم خصوصی 7. FaceBook Messenger

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که فیس‌بوک، حجم عظیمی از داده‌های کاربران را جمع‌آوری می‌کند. از جمله این اطلاعات می‌توان به موقعیت مکانی دقیق، شماره تلفن، آدرس فیزیکی، شناسه دستگاه، تاریخچه خریدها، جزییات پرداختی، اطلاعات مالی و غیره اشاره کرد.

البته بسیاری از کاربران ممکن است مشکلی با افشای اطلاعات خود در راستای بهبود اهداف تبلیغاتی نداشته باشند. با این حال، اگر ضرورتی در به اشتراک گذاری اطلاعات محرمانه خود با شرکت‌های بزرگ ندارید، می‌توانید از اپلیکیشن های پیام رسان دیگری استفاده کنید.

8. TikTok

تیک تاک یکی از بزرگترین اپلیکیشن های اجتماعی به حساب می‌آید که محبوبیت بسیاری نزد نوجوانان داشته، و تحت مالکیت ByteDance (غول فناوری اینترنتی چین) است. با اینکه تیک تاک عمدتا برای به اشتراک گذاری ویدیو به کار می‌رود، اما در زمره اپلیکیشن های پیام رسان نیز قرار می‌گیرد.

جای تعجب ندارد که TikTok نیز مثل فیس‌بوک، اطلاعات شخصی کاربران را جمع‌آوری می‌کند. این برنامه علاوه بر کاربرد اطلاعات مخاطبین (شناسه دستگاه، ایمیل، شماره تلفن) برای ردیابی شما، از جزییات دیگری مثل موقعیت مکانی، تاریخچه جستجوها، داده‌های تبلیغاتی، اطلاعات مالی، آدرس فیزیکی و غیره استفاده می‌کند.

اپلیکیشن های پیام رسان چند نکته مهم در خصوص iMessage

نام iMessage در این فهرست اپلیکیشن های پیام رسان ذکر نشده است، چون بر خلاف سایرین، یک اپلیکیشن قابل دانلود نیست و تنها روی گوشی‌های اپل نصب می‌شود. با این حال اگر در خصوص این برنامه کنجکاو هستید، بد نیست بدانید که iMessage تنها به هویت شما، اطلاعات مخاطبین (ایمیل، شماره تلفن)، تاریخچه جستجوها و شناسه دستگاه شما وصل می‌شود. در صورت تمایل به رتبه‌بندی، iMessage پس از سیگنال در جایگاه دوم بهترین اپلیکیشن های پیام رسان از نظر حفط حریم خصوصی قرار می‌گیرد.

ارسال نظر