مهاجرت برگزیدگان المپیادها از کشور | کدام آمار صحیح است؟

سخنگوی بنیاد ملی نخبگان با رد مهاجرت برگزیدگان المپیادها از کشور، خبر مهاجرت 82 تن از 86 مدال‌آور المپیادی سال‌های اخیر کشور را تکذیب کرد.

مهاجرت برگزیدگان المپیادها از کشور | کدام آمار صحیح است؟

در روزهای اخیر در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اجتماعی کشور خبری پیچید که از مهاجرت 82 تن از 86 مدال‌آور المپیادی سال‌های اخیر کشور خبر می‌داد. البته که با توجه به وضعیت وخیم اقتصادی و تورم روزافزون در کشور، بسیاری دست به مهاجرت زده و یا در اقدام برای آن هستند که در این میان سهم مهاجرت گروه‌هایی چون نخبگان علمی و دانشگاهی، پزشکان و ورزشکاران به دلیل شانس بیشترشان برای پذیرفته شدن در کشورهای خارجی، بیشتر محسوب می‌شود.

همین چند وقت پیش رجب‌علی برزویی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از کمبود پزشک در ایران خبر داده و پیش‌بینی کرده بود با توجه به موج مهاجرتی پزشکان به خارج از کشور، این کمبود در سال‌های آینده بیشتر هم می‌شود که در این راه تصمیم گرفته شد با افزایش 60 درصدی نرخ ویزیت پزشکان در سال آینده، شاید بتوان از مهاجرت آن‌ها تا حدی جلوگیری کرد؛ اتفاقی که شاید بخشی از پزشک‌ها را در ایران نگه دارد، اما هزینه آن را بر جیب مردم تحمیل می‌کند و خدمات پزشکی برای گروه‌هایی از جامعه گران‌تر از پیش می‌شود.

همچنین روزنامه دولتی ایران در یادداشتی عجیب که بسیار مورد انتقاد قرار گرفت، با اشاره به خروج نخبگان از کشور، از دولت خواسته بود با اخذ مالیات از نخبگان ، جلوی مهاجرتشان را بگیرد.

مهاجرت برگزیدگان المپیادها از کشور چقدر صحت دارد؟

در روزهای گذشته صفدر زارع حسین‌آبادی، دبیر کل انجمن استعدادهای برتر ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری رکنا گفته بود: «در این سال‌ها مهاجرت زیاد داشته‌ایم. بچه‌هایی که مدال می‌گیرند، به واسطه جاذبه خارج از کشور نه، بلکه به خاطر کم‌توجهی‌های موجود در کشور به فکر مهاجرت می‌افتند. 86 مدال‌دار المپیادی داشتیم که از این میان 82 تا 83 نفرشان مهاجرت کرده‌اند.»

او همچنین در خصوص اینکه دولت چه کمک‌هایی می‌تواند به نوجوانان و جوانان مستعد و فعالان در حوزه استعدادیابی برای شکوفایی استعدادهایشان داشته باشد، توضیح داد: «آن چیزی که دولت باید انجام دهد، حمایت از این بچه‌ها است؛ بچه‌هایی که استعداد دارند، اما امکان بروز این استعدادها برایشان وجود ندارد. سازمان‌هایی در کشور وجود دارد که می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد. ما در انجمن استعدادهای برتر ایران، بچه‌ها را استعدادیابی می‌کنیم؛ مثلا برای استعدادیابی ورزشی، امکانات با تخفیفات خوبی در اختیارشان قرار می‌دهیم تا استعداد آن‌ها شکوفا شود. اما کسانی هستند که هزینه ابتدایی آن را هم نمی‌توانند پرداخت کند.»

به دنبال پیچیدن این خبر در فضای مجازی و درحالی‌که واکنش اکثر کاربران به این خبر این بود که حق را به نخبگان مهاجرت کرده از کشور می‌دادند و تصمیمشان را منطقی و آینده‌نگرانه می‌دانستند، حالا بنیاد ملی نخبگان نسبت به این خبر واکنش نشان داده است.

پرویز کرمی، سخنگوی بنیاد ملی نخبگان پیرو درج اطلاعات و آمار کذب و بدون منبع در شبکه‌های مجازی مبنی بر خروج ۸۲ نفر از ٨۶ نفر دارنده مدال‌ المپیادهای علمی از کشور، ضمن تکذیب اخبار منتشر شده، با اشاره به مطالعات صورت گرفته در بنیاد ملی نخبگان و آمار مندرج در کتاب سالنامه مهاجرتی ایران اظهار کرد: «بر اساس مطالعات آماری انجام شده روی بیش از ٢٨٠٠ نفر از برگزیدگان المپیادی‌های جهانی و کشوری (مدال‌های طلا، نقره و برنز)، ۶۲ درصد برگزیدگان المپیادهای جهانی در کشور اقامت دارند.»

وی افزود: «از این میان ۵۷ درصد قطعی در داخل کشور بوده و ۴.۴ درصد نیز توسط برنامه بازگشت، پس از ادامه تحصیل به کشور بازگشته‌اند.»

بنیاد ملی نخبگان به نقل از او اعلام کرد: «در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر، تمهیدات و برنامه‌های لازم برای بازگشت آن تعداد از المپیادی‌های دانش‌آموزی جهانی و کشوری (معادل ۳۸ درصد) که مشغول تحصیل یا کار در خارج از کشور هستند، اندیشیده شده و بستر امکان انجام فعالیت‌های مشترک با این افراد نیز مهیا و در جریان است.»

کرمی با بیان اینکه اطلاعات دقیق درباره آمار مهاجرت و موارد مذکور در کتاب سالنامه آمار مهاجرت ایران به همت رصدخانه مهاجرت ایران وابسته به دانشگاه صنعتی شریف تهیه شده است، گفت: «علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این‌باره می‌توانند با مراجعه به این کتاب به ویژه (فصل ۹ صفحه ۲۶۰) اطلاعات مستند را دریافت و استفاده کنند.»

با این حال به نظر می‌رسد علی‌رغم این تکذیب‌ها، در سال‌های آینده با توجه به شرایط بد اقتصادی کشور همچنان شاهد مهاجرت برگزیدگان المپیادها از کشور و البته گروه‌های دیگر تحصیلی و شغلی باشیم.

ارسال نظر