شکست سنگین و پرهزینه «یوز» اولین موتور جستجوگر ایرانی | تجربه بیسفون تکرار شد!

رسانه کلیک - موتور جستجوگر یوز بعد از شش سال برای همیشه غیرفعال شد. اگر با این پروژه آشنا نیستید، بد نیست بدانید موتور جستجوگر ایرانی یوز برای اولین بار در بهمن ماه سال 1393 افتتاح شد. در این مقاله شما می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد این موتور جستجوگر ایرانی به دست آورده و در این میان با لنزور اینستاگرام ایرانی نیز بیشتر آشنا شوید.

شکست سنگین و پرهزینه «یوز» اولین موتور جستجوگر ایرانی | تجربه بیسفون تکرار شد!

به گزارش کلیک، به نقل از شهرآرا نیوز؛ یوز در سال 1393 به عنوان اولین پروژه موتور جستجوگر ایرانی افتتاح شد. درست است که زمزمه‌های طراحی آن به سال 1388 برمی‌گردد اما غیرفعال شدن آن در خرداد سال 1400 برای مدیران این پروژه دور از تصور بود چرا که آن‌ها گمان نمی‌کردند عمر یوز آن‌قدر کوتاه باشد. حال به‌عنوان یک ایرانی آیا باید از موفقیت دانشمندان حوزه فناوری در ساخت یک موتور جستجوگر ایرانی خوشحال بود یا اینکه از به هدر رفتن میلیاردها بودجه برای پیشبرد چنین طرح شکست‌خورده‌ای باید تاسف خورد؟

  رئیس سازمان فناوری اطلاعات در سال 1398 گفته بود که این پروژه به یکی از ارگان‌ها تعلق دارد. در نتیجه تصمیم‌گیری برای سرنوشت آن نیز به عهده همان ارگان خواهد بود.

حال اینکه این ارگان دولتی تا چه حد توانسته در سرنوشت اولین موتور جستجوگر ایرانی تاثیر بگذارد با گذشت این سال‌ها به خوبی پیداست. شاید اگر این پروژه را به بخش خصوصی می‌سپردند، امروز نتایج بهتری عایدمان می‌شد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در این باره گفت:

امروز با شکست پروژه یوز به‌عنوان اولین موتور جستجوگر ایرانی بحث اختصاص بودجه‌های کلان به پروژه‌های دولتی حوزه فناوری اطلاعات و ایجاد انحصار در این حوزه، مجددا مطرح می‌شود و این موضوعی است که می‌تواند صنعت فناوری اطلاعات ایران را به یک صنعت خودروسازی دیگر تبدیل کند.

لنزور، اینستاگرام ایرانی

در پی انتشار خبر شکست پروژه اولین موتور جستجوگر ایرانی بحث پروژه‌های داخلی دیگر مانند لنزور و بیسفون نیز به میان آمد. لنزور نام اپلیکیشنی ایرانی بود که با هدف جایگزینی اینستاگرام ساخته شد؛ اما این پروژه نیز با وجود حمایت‌های کلان دولتی با شکست مواجه شد. این اپلیکیشن ایرانی تا مرداد امسال کاملا تعطیل شده و از کاربران خود خواسته است تا عکس‌های خود را از آن حذف کنند. شکوری مقدم، مدیرعامل شرکت لنزور گفت:

فیلترینگ سخت‌گیرانه دولت باعث عقب   ماندن این نرم‌افزار از اینستاگرام است. پیام‌رسان بیسفون نیز که پیش‌تر با شعار «نگران تیک سوم نباش» در نمایشگاه الکامپ ۱۳۹۷   باعث اعتراض دیگر پیام‌رسان‌های ایرانی شده بود، در زمستان ۱۳۹۹   سرور‌های خود را خاموش کرد.

حذف رقبای خارجی، بلای جان استارتاپ های داخلی می‌شود!

یکی دیگر از نرم‌افزارهای داخلی که در سال‌های گذشته بسیار مورد توجه دولت بوده است، بیسفون نام داشت که متاسفانه این پروژه نیز همانند پروژه موتور جستجوگر ایرانی، به دلیل حمایت‌های بی‌حدوحصر دولتی از آن و کارایی   نداشتنش با شکست روبرو شد. این‌طور که پیداست، موضوع حذف رقبای خارجی بلای جان استارتاپ‌هایی بوده و هست که می‌خواهند در فضایی سالم و به‌دوراز حاشیه رشد کنند.

ارسال نظر