نسخه بتای موتور جستجوی بریو معرفی شد | اولین موتور جستجوی حافظ حریم خصوصی

رسانه کلیک - مرورگر وب مبتنی بر رمزارز بریو (Brave) با معرفی موتور جستجوی جدید محافظ از حریم خصوصی خود، به دنیای موتورهای جستجو وارد شد. بریو امیدوار است که کاربران بخواهند بدون ردیابی شدن در وب جستجو کنند.در اطلاعیه‌ای در 22 ژوئن، بریو اظهار داشت که نسخه بتای موتور جستجوی بریو را در مرورگر خود راه‌اندازی کرده است که «اولین موتور جستجوی حافظ حریم خصوصی و مرورگر جایگزین برای شرکت‌های فناوری بزرگ» را به کاربران ارائه می‌دهد.

نسخه بتای موتور جستجوی بریو معرفی شد | اولین موتور جستجوی حافظ حریم خصوصی

در اطلاعیه‌ای در 22 ژوئن، بریو اظهار داشت که نسخه بتای موتور جستجوی بریو را در مرورگر خود راه‌اندازی کرده است که «اولین موتور جستجوی حافظ حریم خصوصی و مرورگر جایگزین برای شرکت‌های فناوری بزرگ» را به کاربران ارائه می‌دهد .

هدف این پلتفرم به چالش کشیدن گوگل است که داده‌های شخصی و روندهای وب‌گردی را جمع‌آوری می‌کند تا تبلیغات هدفمند و نتایج جستجوی متناسب ارائه دهد، اما در برابر این غول فناوری که بیش از 90 درصد سهم این بازار را در اختیار دارد، این یک نبرد بسیار سخت خواهد بود.

کاربرانی که می‌خواهند موتور جستجوی متمرکز بر حریم خصوصی و غیر ردیابی بریو را امتحان کنند، می‌توانند از طریق آدرس search.brave.com آن را پیدا کنند. این موتور جستجو روی یک فهرست مستقل ساخته شده است که جستجوها و کلیک‌های کاربران را ردیابی نمی‌کند و برای کسانی که می‌خواهند از محصولات مبتنی بر نظارت غول‌های فناوری مانند جستجوی Google یا Microsoft Bing اجتناب کنند، جذاب خواهد بود .

این موتور جستجو شامل گزینه « Google Fallback Mixing » برای کسانی است که هنوز می‌خواهند از نتایج موتور جستجوی گوگل استفاده کنند یا وقتی نتایج کافی بازگردانده نمی‌شوند آن‌ها را مشاهده کنند.

موتور جستجوی بریو با اجتناب از روش اصلی کسب درآمد گوگل از نتایج جستجوی خود، در ابتدا تبلیغات نشان نخواهد داد. بااین‌وجود، در آینده در کنار یک گزینه پولی و بدون تبلیغات، جستجوی رایگان و پشتیبانی شده با تبلیغ را ارائه می‌دهد و از توکن بیسیک اتنشن ( Basic Attention Token یا به‌اختصار BAT ) خود در آن استفاده خواهد کرد.

مدیر اجرایی بریو، برندن آیک ( Brandon Eich )، که پیش از تأسیس بریو ، موزیلا و فایرفاکس را هدایت می‌کرد، گفت که استفاده بسیاری از افراد از موتور جستجو بریو برای موفقیت آن بسیار مهم است؛ زیرا اقدامات ناشناس جمعی آن‌ها سرورهای بریو را به بهترین نتایج جستجو هدایت خواهد کرد.

مرورگر متمرکز بر حریم خصوصی بریو در حال حاضر 32 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. این مقدار در ماه فوریه 25 میلیون کاربر بود. با اینکه بریو شاهد رشد چشمگیری بوده و این اعداد شایسته ستایش هستند، اما در مقایسه با تسلط گوگل بر مرور وب با مرورگر کروم و موتور جستجوی محبوبش، مانند قطره‌ای در اقیانوس است.

به گفته Statcounter ، گوگل در ماه مه 2021 سهم عظیم 92.2 از بازار موتورهای جستجو را در دست داشت، و Bing با 2.27 درصد در جایگاه دوم قرار گرفت .

در حال حاضر گزینه‌های جستجوی متمرکز بر حریم خصوصی مانند Duck-Duck-Go در دسترس هستند که ابزارهای حفاظت حریم خصوصی مانند مسدودکننده ردیاب‌ها ( Trackers ) را فراهم می‌کند. طبق ادعای Tech Crunch ، این موتور جستجو بین 70 تا 100 میلیون کاربر دارد، اما هنوز هم نبردی سخت علیه گوگل قدرتمند را در پیش دارد.

ارسال نظر