نسل ششم سیستم جنگ هوایی بریتانیا به مرحله مفهومی وارد شد

وزارت دفاع بریتانیا با عطای قرارداد ۲۵۰ میلیون پوندی به شرکت "BAE Systems" نسل ششم سیستم جنگ هوایی اش را وارد مرحله مفهومی کرد. 

نسل ششم سیستم جنگ هوایی بریتانیا به مرحله مفهومی وارد شد

به نقل از آی‌ای، تنها یک ماه پس از آنکه اروپا چراغ سبز را برای توسعه نسل بعدی جت جنگنده و سیستم پشتیبانی جدید اعلام کرد، وزارت دفاع بریتانیا برنامه خود را وارد مرحله بعدی کرد.

هواپیمای "تمپست" (Tempest) سنگ بنای سیستم هوایی رزمی آینده بریتانیا (FCAS) است. این هواپیمای جنگنده نسل ششم هواپیماهای جنگنده بریتانیا است که قرار است در دهه ۲۰۴۰ جایگزین بسیاری از جنگنده‌های موجود این کشور شود. البته تا تحقق این امر هنوز مدت زیادی زمان باقی است، اما اغلب سیستم‌های پیچیده این برنامه چند دهه است که در حال ساخت و توسعه هستند.

اکنون وزارت دفاع بریتانیا یک قرارداد به ارزش حدود ۲۵۰ میلیون پوند (۳۴۷ میلیون دلار) به کنسرسیومی از جمله شرکت‌های تابع وزارت دفاع بریتانیا، شرکت "BAE Systems"، "لئوناردو"، "MBDA UK" و "رولزرویس" اعطا کرده تا طراحی و توسعه "FCAS" را پیش ببرند.

بر اساس این قرارداد جدید، این کنسرسیوم، ابزارها و تکنیک‌های مورد نیاز برای توسعه و ارزیابی مشخصات نهایی طراحی و قابلیت "تمپست" را ایجاد می‌کند.

البته برنامه "FCAS" تنها شامل جنگنده‌های پیشرفته نیست. با توجه به پیشرفت سریع هواپیماهای بدون سرنشین در جبهه‌های جنگ طی سال‌های اخیر، برنامه "FCAS" به عنوان یک سیستم کامل در حال توسعه است که شامل استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین انواع هوش مصنوعی و سیستم‌های خودران نیز هست.

در بیانیه مطبوعاتی شرکت "BAE Systems" آمده است که وقتی سیستم "FCAS" تکمیل شود، با سیستم‌های توسعه یافته توسط متحدان بریتانیا برای ارائه توان نظامی پیشرو در جهان کار خواهد کرد.

برنامه "FCAS" بریتانیا از برنامه "ETAP" که در سال ۲۰۰۰ شروع شد و شامل کشورهای انگلیس، ایتالیا، سوئد، اسپانیا، آلمان و فرانسه است، تکامل یافته است. برنامه اروپایی فعلی شامل کشورهای آلمان، فرانسه و اسپانیا است. در نهایت، کنسرسیوم اتحادیه اروپا نیز به دنبال جایگزینی جنگنده‌های معروف خود بین سال‌های ۲۰۳۵ تا ۲۰۴۰ است و پروژه آنها توسط شرکت‌های "ایرباس"، "داسو" و "ایندرا" پیگیری می‌شود.

بر اساس یک گزارش، برنامه بریتانیا علاوه بر ارائه قابلیت‌های فناوری پیشرفته به توانایی دفاعی این کشور، ۲۶.۲ میلیارد پوند به اقتصاد این کشور نیز کمک می‌کند و از ۲۱ هزار فرصت شغل پشتیبانی می‌کند و سرمایه‌گذاری، نوآوری، بهره‌وری و مهارت‌ها را در منطقه بهبود می‌بخشد.

"کریس بوردمن" مدیر عامل شرکت "BAE Systems" می‌گوید:

«ما در حال انجام یک برنامه بلندپروازانه برای انگلیس هستیم که توانایی پیشرفته پدافند هوایی را ارائه می‌دهد و می‌تواند با تهدیدهای آینده مقابله کند و امنیت و دفاع ملی ما را حفظ کند. این برنامه طی سال‌های آینده یکی از هیجان انگیزترین دوره‌های تاریخ صنعت ما را نشان می‌دهد و به عنوان یک تیم، ما این شانس را داریم که بخشی از یک اتفاق واقعاً تاریخی باشیم.»

اکنون به نظر می‌رسد که زمان هیجان انگیزی برای هواپیماهای جنگنده و سیستم‌های دفاعی هوایی در پیش است، به ویژه با توجه به اینکه روسیه نیز به تازگی از جنگنده نسل پنجم خود رونمایی کرده است.

جالب است بخوانید: با سریع ترین جت های جنگنده تاریخ آشنا شوید

منبع: ایسنا

ارسال نظر