مراقب کلاه‌برداری سایت‌های نذری در ماه محرم باشید

رئیس پلیس فتای پایتخت در خصوص کلاه‌برداری سایت‌های نذری در ماه محرم هشدار داد.

مراقب کلاه‌برداری سایت‌های نذری در ماه محرم باشید

سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با اشاره به فرا رسیدن ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) اظهار داشت: «با توجه به فرا رسیدن ایام محرم، افراد سودجو با سوءاستفاده از عواطف و احساسات مذهبی مردم با بهانه جمع‌آوری کمک‌های مالی برای نیازمندان، از جمله بیماران کرونایی یا جمع‌آوری وجه جهت کمک‌های مردمی و توزیع نذری در تکایا و هیئت‌های مذهبی، اقدام به کلاه‌برداری از هموطنان می‌کنند.»

وی افزود: «در روشی دیگر از این کلاه‌برداری‌ها، مجرمان با ایجاد صفحات درگاه بانک جعلی (فیشینگ) به دنبال سرقت اطلاعات کاربران هستند و با درج آگهی‌های دروغین در شبکه‌های اجتماعی از قبیل فروش اجناس و اقلام محرم با کمترین قیمت، کاربران را به درگاه‌های جعلی بانکی هدایت نموده و در نهایت با دسترسی به اطلاعات بانکی هموطنان، اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب آنان می‌کنند.»

سرهنگ گودرزی با اشاره به متصور بودن افزایش سوء‌استفاده‌های احتمالی در ایام عزاداری سالار شهیدان بیان کرد: «یکی از مهمترین اهداف پلیس در فضای مجازی، ارتقای سطح سواد رسانه‌ای شهروندان در حوزه فضای سایبر و به تبع آن افزایش امنیت سایبری در راستای کاهش آمار جرائم سایبری و استفاده امن کاربران از این فضاست.»

این مقام انتظامی به شهروندان توصیه کرد در صورتی که قصد خرید اینترنتی دارند، فقط از طریق سایت‌های معتبر که دارای نماد اعتماد الکترونیکی است اقدام کنند و هرگز فریب آگهی‌های دروغین را نخورند. همچنین هرگونه واریز وجه مربوط به نذورات را به شماره حساب هیئت‌های مذهبی و مؤسسات خیریه معتبر و شناخته شده واریز نموده و جهت پیشگیری از سرقت و یا هرگونه سوءاستفاده از اطلاعات کارت‌های بانکی، از مراجعه به لینک‌های پرداخت درگاه بانکی منتشر شده در فضای مجازی خودداری کنند.

مراقب دریافت فایل‌های مذهبی از سایت‌های گوناگون باشید

پلیس فتا بارها اطلاع‌رسانی کرده است که در صورت خرید هر نوع اجناس از فضای مجازی، از سایت‌های معتبر که دارای نماد اعتماد الکترونیکی است، خرید کرده و هرگز فریب آگهی‌های اغوا کننده را نخورند.

مجرمان سایبری در شیوه جدید خود در کلاه‌برداری در فضای مجازی، از نرم‌افزارهای نذری‌یاب استفاده کرده و اقدام به کلاه‌برداری می‌کنند. در این شگرد مجرمانه، این افراد با ساخت بدافزارهای مخرب و جاسوسی به دنبال سرقت اطلاعات کاربران هستند، یا با ارسال نرم‌افزارهای جعلی و تقلبی برای کاربران از آن‌ها کلاه‌برداری مالی کرده یا آن‌ها را به درگاه‌های جعلی بانکی هدایت می‌کنند.

از سویی دیگر با توجه به افزایش دانلود نوحه و کلیپ‌های مذهبی در ماه محرم توسط شهروندان، یکی از شیوه‌های شیادان سایبری، ارسال فایل‌ها و اپلیکیشن‌های مخرب در قالب نوحه‌ها و کلیپ‌های محرم در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی است.

در برخی از سایت‌های اینترنتی نیز هنگامی که فایل صوتی دانلود می‌شود، همزمان برنامه‌ای برای نصب بر روی سیستم کاربر ارسال می‌شود که لزوم هوشیاری شهروندان را می‌طلبد.

برخی افراد در فضای مجازی تحت عنوان نذری اینترنتی از مردم کلاه‌برداری می‌کنند که هوشیاری در مقابل ترفند این افراد ضروری است. این افراد با انگیزه کلاه‌برداری از کاربران با ایجاد سایت و صفحه جعلی، اقدام به دریافت کمک‌های مردمی تحت عنوان نذورات کرده و در خلال عملیات پرداختی مردم، حساب‌های آن‌ها را رمزگشایی می‌کنند.

لازم است کاربران به ویژه در فضای اینستاگرام چنانچه قصد پرداخت نذورات را دارند، به صفحه‌های معتبر مراجعه کنند تا گرفتار کلاهبرداران نشوند. این افراد با جلب اعتماد مردم در فضای مجازی، با دریافت مبالغی به عنوان نذری و یا کمک به افراد نیازمند حساب کاربران را هک کرده و سپس نسبت به برداشت آن اقدام می‌کنند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ افزود: «هموطنان می‌توانند جهت ارتقای اطلاعات سایبری خود به وب‌سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir مراجعه کنند و هرگونه موارد مشکوک را نیز از این طریق به همکاران ما اطلاع‌رسانی کنند.»

ارسال نظر