از سرانجام همکاری با موتور جستجوی یاندکس تا مذاکره با تلگرام

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در کانال تلگرامی‌اش درباره سرانجام همکاری ایران و روسیه در پروژه موتور جستجوی یاندکس و همچنین مذاکرات با تلگرام پیش از فیلتر شدن این شبکه اجتماعی توضیح داد.

از سرانجام همکاری با موتور جستجوی یاندکس تا مذاکره با تلگرام

محمدجواد آذری جهرمی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «در آبان ۱۳۹۴ نیکلای نیکیفوروف، وزیر ارتباطات وقت روسیه، به ایران سفر کرد و ملاقات‌هایی با محمود واعظی، وزیر ارتباطات وقت ایران داشت.»

وزیر ارتباطات افزود: «پس از پایان ملاقات‌ها، دو طرف در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک حضور یافتند و محمود واعظی از موافقت ایران و روسیه برای ایجاد دفتر موتور جستجوی یاندکس در ایران و گسترش فعالیت تجاری ایران با یاندکس در جهت رفع انحصار شرکت‌های آمریکایی گفت.»

جهرمی با بیان اینکه صحبت‌های واعظی دقیقاً محور مذاکرات و توافقات جلسه بوده است، افزود: «یک روز پس از انتشار این خبر، علی‌رغم حضور وزیر روس در ایران، شرکت یاندکس روسیه در بیانیه‌ای هرگونه عزم خود را برای افتتاح دفتر در ایران تکذیب کرد. به نظر می‌رسید که بخشی از سرمایه‌گذاری یاندکس روس هم مثل تن‌سنت چین، توسط بازار سرمایه آمریکا تأمین می‌شود.»

این شرکت در بیانیه تکذیب گشایش دفتر یاندکس در ایران تأکید کرده بود: «در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای گشایش دفتر در ایران نداریم، هرچند همیشه آماده گفت‌وگوی برای فرصت‌های جدید همکاری هستیم.»

موتور جستجوی یاندکس

یاندکس (Яндекс) یک شرکت فناوری اطلاعات روسی است و بزرگترین موتور جستجوی این کشور و هشتمین موتور جستجوی جهان است.

مذاکره با تلگرام

آذری جهرمی همچنین در خصوص مذاکره با تلگرام پیش از فیلتر شدن این شبکه اجتماعی در ایران نوشت: «پس از مهاجرت کاربران ایرانی به تلگرام، با نظر دادستان وقت کل کشور در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، مذاکره با تلگرام در دستور کار قرار گرفت. مذاکرات پیگیری شد و تفاهماتی هم صورت گرفت. استقرار سرورهای تلگرام در ایران و حذف کانال‌هایی با مصادیق پنج‌گانه از جمله تفاهمات بود گزارش‌های هفتگی از اقدامات هم برای مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شد.»

وزیر ارتباطات افزود: «نگاهی واقع‌بینانه به آمار شفافیت درخواست‌های حذف توییتر و یا سایر پلتفرم‌ها، حس دقیق‌تری از آنچه که بین پلتفرم‌ها و کشورهای مختلف در حال اجراست به شما خواهد داد.»

در ماه اخیر مجلس شورای اسلامی طرح پرحاشیه « حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی » را در دستور کار خود قرار داده است. در این طرح، نمایندگان خواستار قانونمند شدن فعالیت پلتفرم‌های خارجی در کشور شده‌اند؛ یعنی شرکت‌های معروف و پراستفاده از سوی کاربران باید طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرده و دفاتری در کشور تأسیس کنند .

همچنین ایران پیش از این چند موتور جست‌وجوگر ایرانی از جمله یوز و پارسی‌جو را راه‌اندازی کرده بود که با عدم استقبال کاربران مواجه شده و در نهایت فعالیت خود را متوقف کردند.

ارسال نظر